AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.059

Vad kan ha hänt när ett tändstift på nyinköpt E30 325i - 1990 är kraftigt deformerat?

Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Hej.

Första inlägget här på forumet vart tyvärr inte den mest positiva.
Skulle göra en service på min nyköpta 325i e30 -90 cab då förra ägaren haft den stående ett tag.
När jag började skruva loss tändstift en så var det ett som satt ordentligt fast, fick ta till stora spärrnyckeln.
De va nu som jag blev rädd när jag såg hur tändstiftet såg ut, hela elektroden och toppen var bort (se bild).
[url=Länk
Nu snurrar frågorna i huvudet, är det bara kolven som är paj eller är cylindern också körd.
Jag har försökt att kika in med en inspektionskamera men inte kunnat se ordentligt.
Vad kan ha gått sönder mer?
Jag är nybörjare på bmw så all hjälp jag kan få är väldigt uppskattat.

Mvh Patrik

Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Länk
Här kommer bilden.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj!.... Det har jag inte sett förut faktiskt. Gängorna i toppen lär inte vara så fina efter att ha skruvat ur det där i.a.f. Men det går kanske att ordna med gänginsats. Det känns nästan som om det är läge att lyfta toppen.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Något mindre än att lyfta toppen är inte aktuellt.

Lyft toppen, ta bort det skräp som finns i cylindern, dra runt motorn för hand tills aktuell kolv är i bottenläge, dra slutsats då när du ser hur cylinderloppet ser ut..

Mest troligtvis så behöver du byta block/hela motorn, beror på om den är provstartad med skit i cylindern.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det finns fina endoskåp som går att trä ner genom tändstifthålet för att få en bild av hur det ser ut i cylindern.

FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Damn!

Ser ju ut som något trillat ned i cylindern och studsat runt där ett bra tag. Kan en ventiltallrik lossnat? Gissningsvis är förbränningsrummet men framförallt kolvtoppen också helt sönderslagna.

Som tidigare skrivit i tråden så verkar det finnas två vägar fram
* en är att undersöka med ett bra endoskop (om man inte har ett sådant så kan man be en verkstad göra det) och har man otrolig tur är inte skadorna värre än att det räcker med att göra en ny insatsgänga
* lyfta toppen och göra en noggrannare analys
Bi
95
Bimmer e34
Tesla Model3LR -19
335xdt Steg2 -15
325ix Sedan -89
M5 3,6 Sedan -91

Haft liknande stift på min gamla 525 med m20, riv toppen och kolla, kan hända att kolven och toppen har smält.
Så här såg det ut, skadat toppen, kolv, cylinderväg, stake och vevaxel.
Länk
Länk
Länk
Länk
Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Tack för tipsen.
Så fort vädret blir bättre så ska jag ut och lossa toppen.
Som det låter så kanske det är bäst att börja kika efter en ny motor! :-/
Jag återkommer med hur det ser ut sen.

/Patrik

Går motorn runt över huvudtaget ?
Om så gör ett komp-prov !
Är det verkligen samma typ av tändstift det ser ut som att kolven har slagit i, kan det vara så att det tändstiftet är lite längre.
Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Jag har inte dragit runt motorn än.
Vill lyfta toppen för att se vad som är trasigt först.
Tändstiftet som satt i är ett Beru Ultra X 18-UX79, och den ska passa vad jag uppfattat.
Jag fick reda på idag att en vipparm har varit bytt, och att förra ägaren hade provkört bilen och tyckt sig höra att den inte gick på alla cylindrar för att sedan bli bogserar hem.
Det verkar ju tyvärr vara så att ventilplattan har släppt och tumlar runt i cylindern.
Men jag har börjat och montera loss toppen, så vi får se hur stor skadan är.

Så om det är någon som har en m20b25 motor liggande så kan jag vara spekulant på den.

/Patrik

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag har en i delar med trasiga vevlager och blocket används som tidningställ inomhus:) En fullt fungerande topp har jag iaf om du är intresserad!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Men kolla runt, du får ju en komptestad motor för ca 5tusen typ! Men de är ju som sagt ett lotteri att köpa, totalt omöjligt att veta hur den är i skick

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.