AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.059

Vad kan ha hänt när ett tändstift på nyinköpt E30 325i - 1990 är kraftigt deformerat?

Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Hej.

Första inlägget här på forumet vart tyvärr inte den mest positiva.
Skulle göra en service på min nyköpta 325i e30 -90 cab då förra ägaren haft den stående ett tag.
När jag började skruva loss tändstift en så var det ett som satt ordentligt fast, fick ta till stora spärrnyckeln.
De va nu som jag blev rädd när jag såg hur tändstiftet såg ut, hela elektroden och toppen var bort (se bild).
[url=Länk
Nu snurrar frågorna i huvudet, är det bara kolven som är paj eller är cylindern också körd.
Jag har försökt att kika in med en inspektionskamera men inte kunnat se ordentligt.
Vad kan ha gått sönder mer?
Jag är nybörjare på bmw så all hjälp jag kan få är väldigt uppskattat.

Mvh Patrik

Ic
16
Icon
325i -90 Cab
Länk
Här kommer bilden.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj!.... Det har jag inte sett förut faktiskt. Gängorna i toppen lär inte vara så fina efter att ha skruvat ur det där i.a.f. Men det går kanske att ordna med gänginsats. Det känns nästan som om det är läge att lyfta toppen.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Något mindre än att lyfta toppen är inte aktuellt.

Lyft toppen, ta bort det skräp som finns i cylindern, dra runt motorn för hand tills aktuell kolv är i bottenläge, dra slutsats då när du ser hur cylinderloppet ser ut..

Mest troligtvis så behöver du byta block/hela motorn, beror på om den är provstartad med skit i cylindern.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det finns fina endoskåp som går att trä ner genom tändstifthålet för att få en bild av hur det ser ut i cylindern.

FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Damn!