AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.236

320d -11 låter illa över 3000 varv när kall

pl
6
pln8421
320d X-drive -11
Hej,
Den har gått ca 2500 mil.
M-bil tyckte kamkedjan slamrade på tomgång och bytte, så då lät den bra på tomgång.
Men efter det hör jag ett mekaniskt slamrande över 3000rpm när den stått mer än 4 timmar.
Jag låter den självklart bli lite varm först.
Inte på tomgång. Bara vid belastning. Tex 2:ans växel, lite belastning så kommer ljudet över 3000rpm. Det låter lite som slamrande ventiler eller en gammal opel med stödstänger.
Ljudet försvinner när jag kört en stund och då låter den som den ska med lite morrande ljud när spridarna öppnar.
Jag har haft med mig verkstadskille två gånger o då är den såklart tyst.
Jag har ställt den utanför verkstaden så de fått lyssna men de hör inget. För mig är det å uppenbart och jag har gjort samma sak med 2 lånebilar och där låter det bra.
Jag har inget minne av att den låtit så här före kamkedjebytet.
Det handlar om normal körning då jag släpper upp varvtalet lite över 3000rpm med normal belastning.
Vad kan det vara? Är det normalt? Om inte normalt hur ska jag bära mig åt för att bevisa detta för verkstaden?

Hälsningar Per
46
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Hej
Min 320xd-11 började i höstas "spika" under belastning. Det började vd ca 2000 rpm.
Ljudet försvann efter ca 1 km. Det upstod bara om bilen hade stått över natten och var kall.
Om jag vid stillastående bil varvade motorn hördes ingenting. Ljudet lät som ett knack från en ventillyftare. I samband med oljeservice lyssnade man på knacket och trodde att det var en spridare som inte hängde med från början. Man rekommenderade spridarrengöring. Jag slog i en flaska och har kört ett par mil med högt varvtal ca 3500-4000 rpm och nu efter ca 100 mil är knacket borta
pl
6
pln8421
320d X-drive -11
Hej,
Tack för ditt svar. Det är ju otroligt likt min symtom. Köpte en flaska på Mekonomen idag så får vi se. Vad spännande.

Hälsningar Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.