|
|
|
|---|---|
|
Jag har en z3 -99 med ett väldigt underligt bromsproblem. Bromsarna fungerar klockrent till dess att man bromsar så hårt att frambromsarna låser sig. Då sjunker pedalen i golvet och bromsarna håller sig låsta tills bilen står helt stilla, oavsett om man släpper pedalen, pumpar på den eller liknande. Så fort bilen stannat släpper bromsarna. Detta fel uppkommer oavsett om bilen är iskall (-10) eller efter en timmes körning. Har även testat att ha den i garaget (+20) och testat direkt efter uppstart, så det är inga mekaniska problem med bromsok osv. Det intressanta är att så fort jag kopplar ur ABS-modulen så fungerar bromsarna som de ska, man kan låsa frambromsarna och de släpper så fort man släpper pedalen. Har någon varit med om någonting liknande? Inga lampor är tända i instrumenpanelen när ABS är inkopplad, inga felkoder osv. Jag är inne på felaktig hastighetssensor på hjul eller liknande fel, det verkar som att bilen inte förstår att det är en hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjulen. Alla tips är välkomna! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hm det där var nått nytt. Absen ska ju släppa bromsen när hjulen låses inte låsa dom det är ju liksom vitsen med ABS. Dessutom ännu märkligare att det inte indikerar fel i systemet när det inte fungerar som det ska. Vad ska man tro, Hydralfel i modulen men det borde ge felkod. Felaktigt huvudbromscylinder med dåliga packningar kanske mera troligt ? Man bör nog läsa av felminnet och dessutom köra livedata på alla sensorer så de ger rätt signalbild för att se att den funktionen är ok. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo precis, har aldrig varit med om någonting liknande, särskilt konstigt är ju att bromsarna fungerar perfekt när abs-modulen är urkopplad, finns inte minsta tillstymmelse tillluft i systemet, perfekt pedalkänsla och bra grepp. Jag har kört utan ABS hela vintern och kan inte känna att någonting skulle vara fel på vare sig ok, slangar, huvudbromscylinder osv. Jag är helt övertygad om att det är ett elektroniskt fel, kan det vara så att abs-modulen är inverterad, dvs att den känner att bromsarna låser och istället för att släppa trycket ökar den trycket? |
|
|
Detta låter mysko! Kan inte minnas att någon tidigare har gjort ett inlägg om liknande fenomen... Om modulen har fått spel, kan det kanske hjälpa med att koppla loss batteriet några timmar - det hjälpte när mitt "pictogram" i instrumentet visade spegelvänt avseende vilken dörr som var öppen. BMW-verkstaden kunde inte komma på vad som kunde vara fel och efter de kikat två gånger på det (sa de i alla fall) gav jag upp. Men det löste sig oväntat när jag kopplade ur batteriet någon månad senare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Bra tips, det ska jag testa, koppla ur batteriet en stund löste ju faktiskt ett elproblem jag hade med min e46a för några år sedan. |
|
|
Det skulle kunna var så att det blivit korskopplat, dvs att sensorer eller ABS-ventiler blivit förväxlade mellan höger och vänster hjul. Lyft upp bilen och snurra på ett hjul i taget. Kolla med diagnosverktyg om hjulsignalerna stämmer och jag tror även att man kan aktivera ABS per hjul med diagnos. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nu har man testat batteritricket, ingen skillnad, har kopplat på carsoft igen, hittade nu ett fel på bromsljuskontakten så jag bytte den, ingen skillnad. Ska koppla upp Livedata och se vad som händer när man snurrar hjulen manuellt ett och ett, är det någon som har tips? Ser jag ingenting konstigt plockar jag ner abs-modulen och öppnar den, kanske värt att skicka iväg på rep och se om det blir någon skillnad? |
|
|
Det verkar som det är en eller flera luftventiler som inte fungerar. När ABSen jobbar så är det en luftpump som manöverar ett antal pneumatiska kolvar och en ventil som släpper ut luften pulserande där pulsintervallet avgör hur mycket bromskraft man får. Fungerar inte ventilerna så blir bromstrycket max tills pumpen slutar gå. Man kan väl alltid lossa på elektronikmodulen till ABSen (brukar sitta med 4 torx-skruvar eller dyl) och kolla optiskt om luftventilerna ser ok ut och tätringarna är hela osv. |
|
| Bra tips ang ventilerna, jag har faktiskt sneglat lite på att demontera elektronikmodulen för att se om man kan se något uppenbart fel men varit osäker om man måste tömma bromsoljan för att kunna plocka den. | |
|
Nej, elektronikmoduler har bara pneumatiska ventiler och bromsvätskan påverkas inte om man tar bort elektronikmodulen från hydraulikmodulen. Det är först om man plockar bort hydraulikdelen som man måste tömma systemet. Men i det här fallet tror jag inte det är hydraulikdelen som failerar. Vanliga fel är dock glapp i lödningarna till kabeldonet mot kretskortet. Den lödtenn som Bosch använt till kretskorten på 90-talet tål inte vibrationer och kan drabbas av utmattning med tiden. Man kan alltså testa med att löda om alla kontaktpunkter, men det kräver att man tar isär boxen vilket är ganska jobbigt. Bäst är om man kan låna en modul från en annan bil att testa med för att se om felet försvinner. |
|
| Okej, låter bra, då ska jag ta isär den och se om man hittar någonting. Som du säger, det känns inte hydrauliskt utan elektriskt/pneumatiskt eftersom den funkar perfekt med boxen urkopplad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.