AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.645

Se upp för M-paket fifflare på blocket!

Sida 3 av 3
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
@Residence

Helt rätt!
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
@Malleru
Då tycker jag att du bör sätta upp en tråd i trim-tråden och även uttala dig där.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Jag förstår inte er nötter här, som tycker det är helt okej att skriva m-paket i annonsen (och inget mer om det), till en bil som inte har det originalmonterat. Det är bedrägeri och lurendrejeri.

Har ett "M-paket" monterats i efterhand, ska det klart och tydligt stå i annonsen att så är fallet. M-paket innebär dessutom en del chassiförändringar, är de också gjorda? annars är det inget M-paket i ordets rätta bemärkelse.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Residence: Ja, du är en fifflare om du skriver M-paket i en annonsrubrik till en bil som endast har, vad du kallar "yttre m-paket".
Det är inte yttre M-paket. M-paket är inte något annat än just ett paket av saker, bara när alla de delarna finns på plats är bilen rättfärdigad ett "M-paket".

Så, har du bytt de exteriöra delarna, är det inget M-paket,
Det enda bilen har är "M-stötfångare bak och fram samt m-trösklar" och det får väl plats i annonstexten istället för ett M-paket i rubriken.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
@TP_ : jo ja förstår din tanke , min poäng var i ursprungligen menat att det verkar som att folk väljer vad de ska klaga på. Ex. malleru vill gärna tycka o tänka om annonserna som postats, fine - jag köper det. Men sen börjar häxjakten med att klanka ner på det ena o de andra. "Handlar det om svarta pengar, är delarna stulna, finns kvitton" .. - att gå runt och tro det värsta om folk är inte hälsosamt.

Och vad har ni med att göra om killen säljer bilen för att tjäna en hacka ??
Fint ja köper att m paket är fel att skriva .. Men ni går ju och tror det värsta om människor.

En snubbe säger att han tillochmed sparar kvitton på drivmedel .. Are you kidding me? - det höjer inte värdet för min del, och hade jag haft samma mentalitet som vissa så borde ja väl fråga: kan du bevisa att det är dina kvitton? För ja kan få tag på drivmedelskvitton på enkla sätt som inte tillhör mig. - Mao. tankesättet är inte hälsosamt.

Det tycktes även att trimning är fiffel också, varför skriver ni då inte lite på trimforumdelen här på autopower..

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Residence: den enda som nämnt orden trimmning och fiffel i samma mening/inlägg är du själv.

Annonser men BMW med angivna M-paket som inte stämmer med verkligheten är ju inget nytt. Beror ibland på okunskap hos annonsören och ibland medvetna lögner. Vad som är fallet i de diskuterade annonserna vet vi ju inte med säkerhet och det är ju bara att hoppa över dessa om man nu letar F10 med äkta M-sportpaket. Att sen annonserna innehåller en del annat dravel förstärker ju bara anledningen att leta efter andra objekt.

När det gäller eftermonterade delar av M-sportpaketet så håller jag med att det är relevant vad de har för historik då stölderna av dessa är ett stort problem för många BMW-ägare. Hur en ev betalning har skett för monteringen tycker jag är något mellan montör, kund och skatteverket och är inget en spekulant på bilen ska gräva i. Inte för att jag är för svartarbete men det får finnas vissa gränser...

___
//Ulf
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Som icke M-paketfreak så tycker jag annonserna är gränsfall, gemene man fattar ändå inte storheten i det och de som gör det genomskådar det. Kanske en bra idé att köpa lite billig eftermarknads-M-plast och hänga på för att få bättre betalt och göra bilen mer lättsåld, bilen blir ju inte fulare och diverse spoilers och vingar har folk monterat på sina bilar i evighet.

Att en köpare ska kräva kvitton på monterad utrustning är bara larvigt, men däremot om någon på Blocket råkar ha ett antal lösa M-satser, då tycker jag man ska dra öronen åt sig. Mest intressant i tråden är dock vad nyttan av att spara alla bensinkvitton kan vara.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Robert L har en bra poäng där ... om man inte vet vad M-paket är så kommer man ändå inte att sakna något och vet man så genomskådar man ju lätt annonser med falskt "M-paket" i rubriken. Ändå synd att det förekommer. Är väl förvisso ganska allmänt ett problem i annonser av alla slag att man försöker överdriva varans förträfflighet.

Håller dock inte med om att det skulle vara "larvigt" att inte spara kvitton på eftermonterad utrustning. De funkar ju i vissa fall som garantibevis.

Jag är också väldigt nyfiken på varför man vill spara drivmedelskvitton. :)

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Skrivfel... "att spara kvitton", skulle det stå.
Jag skulle aldrig köpa bil av någon som eftermonterar delar av ett paket och kallar det m-sport. Känns sjukt oseriöst och vilseledande. Jag har däremot inte något emot de som sätter dit lite m-sport delar och är ärliga med det.

Det blir inte bara problem med tveksam historik på många delar, risken är även att det urholkar andrahandsmarknaden för bilar som är m-sport. Spekulanter som inte vet bättre jämför givetvis med bilar som har hela paketet.

Det bästa vi kan göra är att anmäla annonserna. Finns en hel del juridiska tveksamheter med att vilseleda köparen.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Jag sparar mina kvitton för att jag använder min bil i tjänsten och vill ha koll på mina utgifter, körjournal kan man även kalla det för.
Vi har inte förmånsbilar på min arbetsplats utan har ren milersättning och den som är intresserad av min bil om 3 år kommer få fullständig dokumentation över antalet körda mil.
Skulle jag vilja skruva mätaren i bilen skulle det vara svårt att göra om jag inte gör det mellan varannan tankning och då skulle jag få göra det varje vecka.
Jag tycker det finns ett mervärde i detta när jag tittar på en begagnad bil, en bil med garanterade dokumenterade mil, komplett servicebok, samtliga handlingar i gott skick uppskattar iallafall jag, men vill man köpa en bil utan tidigare besiktningspapper, ofullständig servicebok och utan bilens originalhandlingar är det var och en fritt, jag får kanske inte mer betalt i slutänden men står en köpare och väljer mellan två i övrigt likvärdiga bilar tror jag att min ligger bättre till.

Är det någon som undrat varför diesel är så populärt på landet? ;)

För att man kan fiffla med skatten, smita från skatt och moms på diesel genom att tanka sin M-paket med samma diesel som skördetröskans / gårdens traktor. (som är avdragsgill / skattebefriad på lantbruk, skogsbruk, golfbanor)

Är det därför man har alla drivmedelskvitton sparade i pärmar? Så att om fjärdingman kom cyklande så skulle han kunna bevisa att han inte har fuldiesel i sitt M-paket, även om alla andra har det?

Så man är inte arg/avundsjuk på att någon annan köpt en bil billigt på KVD och försöker sälja den med vinst? Och påstår att andra "gjort jobbet svart, så oseriöst som det verkar" och "stulit från andra bilar".

... men själv smiter man inte från skatten?

Hyfsat med dubbelmoral i så fall, iofs en vanlig folksport som jag förstår det, så länge man kan komma undan med det. :)
Mi
54
Mikael.Lindqvist
BMW M5-12 Monte Carlo Blue
Länk

Den har ju M-ratt fabriksmonterad i alla fall , enligt vin decoder ;)
Men snygg är den.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Snygg rating på den M-rattsförsäljaren Länk Länk :)) Propellerkepsdags för CMS?:))

Mvh
Asken
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Hoho dom har till och med fått en helt egen blogg i sin ära. Ära är dock aningen missvisande :)

Länk

Jisses....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.