|
|
|
|---|---|
| va ska jag börja med jag har försökt lufta min kylare system 100 gånger men lyckat inte har gjort ärlig hasso beskrivning men ändå tempon går upp efter 30 min. | |
|
Varför behöver du lufta kylaren då ? Har du bytt något ? Vattenpumpen ok ? |
|
| jag har byt termostat Vattenpumpen är nylig byt. | |
|
Hm, jag har haft många M60 och M62 och de brukar vara lätta att lufta. Jag gör så här: ställer bilen i uppförslut och öppnar expansionslocket. Fyller på vätska och varvar motorn så att den trycker runt vattnet. Håller på så tills jag ser en liten stråle vatten komma i påfyllningshålet. Håller motorn på varv och skruvar dit locket igen. Det brukar räcka. Om den går varm så undrar man ju om: 1 termostaten inte öppnar 2 vattenpumpen inte driver (men den är ju nybytt så det kan vi räkna bort) 3 fläktkopplingen är sliten (viscokopplingen). Detta är mycket vanligt och då yttrar det sig som att bilen går varm i köer, men kyler när man kommer upp i fart 4 kylaren är igensatt Blir den övre kylarslangen het? Om inte så låter det som krånglande termostat (att den inte öppnar som den ska) |
|
| Lasse-SL500 övre kylarslangen blir varmt men inte den som går längst när på höger sidan fläktkopplingen är okej men ett packning gume som sitter i termostaten på givaren inte den stora utan ett mindre den har gått av kan det vara problemet. | |
|
Braman - jag vet inte var din tråd tog vägen, den kanske togs bort? Iaf: du undrade hur man testar vattenpumpen, att den fungerar? Jag svarade att skruva loss utgående slangen från vattenpumpen och starta sedan motorn. Om pumpen fungerar ska det spruta hejvilt. Om det inte gör det så vet du att pumpen är kaputt. Det stänker en hel del glykol när man gör så, men det går lätt att skölja av, och du får lov att fylla tillbaks det som försvinner. Men det är bombsäkert rakt-på-sak : då VET du hur pumpen mår. En annan sak det skulle kunna vara, är en igensatt kylare. Det händer att glykol kristalliserar med åren (om det inte byts var tredje år eller så), och då bildar proppar i kylaren. (Jag har själv råkat ut för det - dessutom på en SL 500 där kylaren kostar nästan 10 tusen - inte kul) Lossa övre och undre kylarslangen; använd en vattenslang att spruta vatten i övre hålet och verifiera att vattnet rinner obehindrat igenom kylaren, ut i det undre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.