AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
20.795

Inkomst för att äga BMW M3 eller liknande

Sida 6 av 6
Den här tråden måste väl ändå snart kunna rubriceras som det tappade temats tråd... Förstår inte hur ni orkar att dividera som ovan. Det är väl bara fint att man har olika åsikter och att några väljer att låna till bilköp och andra väljer att köpa kontant. Om inga skulle låna, så skulle ju heller inte insättarna få någon som helst avkastning på sina bankpengar. En redan från början konstig frågeställning blev en mer eller mindre ivrig diskussion angående finansmarknaden med övergång till indrivning och sanering...

/Anders
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Med känsla, visst spårade den ur :)

Twinsturbo, skuldsanering är en bättre och mer ekonomisk lösning för samhället, det vill säga för dig, mig och oss. Överskuldsättning är en härdsmälta som kostar oss omkring 50 miljarder/år och det finns en stor nytta för samhället att få tillbaka människor på banan igen.

Man behöver inte "lyckas" sätta sig i skuld, dvs klanta till det, (glöm Lyxfällan som exempel, det är freakshow) det finns en mängd andra faktorer, bland annat en industri som finner intresse för att hålla människor i skuld. Det är inte bara att klanta till det och få en skuldsanering, så enkelt är det inte och många sitter fortfarande fast i skuldfällan sedan fastighetskrisen på 90-talet.

Som land är Sverige helt unika, vi är de enda som säljer ut uppgifter om våra medborgare och låter offshorebolag nyttja vårt system till en symbolisk summa. SMS-lån är bara en liten gren av den här näringen, tyvärr den som fått uppmärksamhet, kanske för att den är begriplig. Lite synd. Omkring 10% av alla vuxna och arbetsföra människor sitter hos fogden. Antingen är vi helt dumma i huvudet eller också har vi ett systemfel någonstans.

För övrigt tycker även jag att det är ok att låna till en fet bil, bara man har balans och gärna en buffert. Gäller bara att ha koll. Och att inte bli arbetslös, skilja sig dyrt eller bli sjuk. Men det var som sagt en annan diskussion :)
Urspårat kan vi lugnt säga ;). Jag förstår givetvis att folk kan sitta i svåra ekonomiska situationer utan att själv varit särskiljt delaktig i förfallet, dock måste det vara en minoritet.. Finns alldeles för många som inte inser konsekvenserna av tex ett sms-lån. Bli tex arbetslös eller sjukskriven är ju saker man inte kan styra över direkt, men du kan alltid sälja bilen. Givetvis till ett pris marknaden är villig att betala, mao gå aldrig på en försäljare som vill att du tecknar ett lån på hela beloppet bilen kostar ;). Men det finns det ju folk som gör och det är helt ofattbart om man är lite ekonomiskt sinnad.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Dessvärre är de inte i minoritet, men det var som sagt en annan diskussion :) Jag tror att absolut preskription skulle skärpa upp läget på så vis att långivaren skulle tvingas in i ett större ansvar. Om de sedan även fick betala sina faktiska rättegångskostnader skulle de bli mycket billigare för oss. I dag nyttjas systemet där de bara behöver betala en symbolisk summa för att driva process, och bakom exempelvis sms-lån och diverse annan skit står många inkassobolag. Vi får betala detta, jävligt surt, speciellt som det till största del handlar om offshorebolag.

Men jag tycker det är helt sunt att låna till en Porsche 911 när man är 22, om man vet vad man gör och kan hantera ekonomin hela vägen. Inte f*n ska man behöva bli gubbjävel för att kunna få leva ut sin ungdom. Och givetvis är det en prioritering.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Lundberg -> Har du en egen ambulans?? I så fall blir jag imponerad!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack Pettran. Vet inte vad jag ska ha den till riktigt bara, kanske köra mig själv till psyket när det slår över helt? Allt fungerar på den minus sirener, men jag förhandlar om detta med min svåger som är polis. Han är inte riktigt lika förtjust i idén :) Inredd som crossbuss där bak och riktigt trevlig att ratta med den ystra sexan.
Haha det var inte illa vad jag fick en tråd att spåra ur :)

Ska jag vara ärlig så är det inte jag som hamnar i lyxfällan, har bra koll på min ekonomi och gör en grov budget för varje månad. Skulle jag skaffa en M3 skulle jag givetvis räkna ordentligt först.

Det som är intressant är att veta hur långt ifrån jag ligger, eller kanske framförallt hur stor del av sin disponibla inkomst som vore "normalt" att lägga på en bil modell roligare.

Men kul med alla svar, tack och fortsätt gärna diskutera så läser jag frekvent! :D
Verdi
Att säga att det är dumt att betala så mycket man har råd med och istället spekulera med pengarna på börsen eftersom "börsen går som tåget" är i bästa fall naivt. I värsta fall rent korkat. Går det bra är det lätt att bli styv i korken (som synes). Går det dåligt är det inte lika roligt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men Verdi hela tråden handlar väl tillslut om att frågan inte har något svar. Flera personer har ju försökt leverera sanningar i den här tråden, men någon sanning existerar inte. Vad som är sant för mig är säkerligen inte sant för dig eller nästa person.

Självklart är det idiotiskt att spekulera på börsen om man inte är insatt. Men å andra sidan så kan man titta på flera globala fonder som över en tioårsperiod i snitt haft över 10% i avkastning, och där det inte krävs någon större "förkunskap".
Men hade det varit bättre att lägga dessa pengar på något annat? Ett boende? Amortering? En utlandsresa med frugan? Det är upp till var och en att svara på.

Vad alla kan vara överens om är att bränna alla sina pengar på kapitalvaror i längden inte är den kanske bästa lösningen, även om det kan vara roligt för stunden!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alltid vettigt att ha lite spridning på sina tillgångar... Boende, bil, värdepapper, bankkonto och det behöver inte vara fel att ävrn vara belånad.

Vissa här lyfter fram att de köpt sin bil kontant och det är säkert så i vissa fall men om man har ett boende med lån så stämmer det ju inte helt och hållet. Beroende på hur mycket man amorterar på bolånet så kan man ju styra kontantläget och då också möjligheten att köpa just "kontant".

Jag har själv inga lån på mina bilar men ser inte något konstigt med att andra väljer olika finansieringsalternativ. Har ibland vid bilbyte tagit tillfälliga lån då jag ofta köper den nya bilen först och sedan säljer den gamla. Sitter man med mycket kapital i värdepapper så kanske man inte vill sälja allt samma dag utan låter en del av lånet ligga kvar och hoppas på bättre börstider.

Börsen går väl som SJ, ibland i tid, ofta för sent och ibland inställt... Som Verdi skriver är det lätt att ha övertro på börsen och man behöver nog ha varit inne där under en längre tid så man upplevt både upp och ner. Sålde själv en lägenhet årsskiftet 00/01 och fick loss en hel pengar. Börsen och speciellt teknik- och IT-aktier hade redan dalat en bra bit och det fanns massor av aktier som nu kändes riktigt billiga. Så med pengar på kontot så köptes det en hel del men problemet för många av dessa aktier var att det bara var början på raset och för vissa kom det aldrig någon återhämtning (läs Framfab, Icon Medialab, mfl). Så i vissa fall är ett nybilsköp en bättre investering än att sätta pengarna på börsen...men det är lätta att vara efterklok...

___
//Ulf
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Fynda" på Aktietorget är vanskligt, om man nu inte råkar sitta med Josab, Starbreeze och Karo Bio som en liten krydda. Men nu var det ju inte aktier vi skulle diskutera :) Håller med Acey, det finns inget svar på frågan, men som TS har beskrivit sin situation tror jag inte han ska oroa ihjäl sig för ett köp.
Verdi
acey,
Visst. Finns väl stora aktiefonder som är relativt stabila. Men har du otur så köper man vid fel tillfälle och då tar det rätt många år innan man är på plus igen. Men om man inte behöver pengarna och har tid och tålamod att vänta 5-10 år så visst.

Själv har jag nästan enbart denna hedgefond. Länk Jämn och fin avkastning. Snittar 11,8% per år. Har liten eller ingen korrelation till börsutvecklingen vilket gör att jag sover gott om nätterna även när det är oroliga tider. (nu ska Jörgen skriva nåt om att jag visst tar en risk, men det har jag kalkylerat med ;-))
Verdi
Robert Lundberg,
Jag kan allt om förhoppningsaktier. Att fynda på de små listorna är ungefär lika stabilt som att spela på roulette. Det finns dock ett tunt lager "skicklighet" ovanpå. Har man riktig (o)tur så är det nåt som löparn haussar. Då är man rik inom ett par år. Eller? :-)

ps. Karo Bio står i 0,82:- idag. Stod i över 10:- 2007. Så med lite otur hade man bränt över 90% av sitt kapital på den kryddan över 6-7 år. Såg dock att den gått bra senaste året. Kanske det du avser. Men återigen. Är närmast omöjligt att förutspå en mångdubblare. Vore det så enkelt skulle fler göra det.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Gav på 0.65 på den, inte speciellt stor post, mest för spänningens skull och för att jag tycker V75 är tråkigt. Lika stabilt som roulette.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Till trådskaparen: läs detta Länk

Mårten: tack för tipset om fonden, blir kanske en M3 nästa år enligt ovan :)
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Jhellstrom++++++++++

Läste själv länken och fick mig en ganska stor tanke ställare.

Rekomenderar ALLA att läsa den och verkligen ta vara på livet/tiden man har.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Men Verdi, då tar du ju en risk ;) Sorry om jag är sen, men jag investerar i resor så mycket jag kan. Kom just hem från Island, 4e nöjes resan iår. Det är liten risk, visst plan störtar, och avkastningen är enorm, ja, i minnen alltså :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.