|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Robert, det håller jag med om. Mitt lån på bostad är lägre än det jag har som säker placering på sparkonto, dvs under 2.5%. Men på obundet sparkonto med insättningsgaranti får du gärna tipsa mig vart jag ska vända mig för att få över 3. För så är jag beredd ändra min , då jag "enbart" har 2.5 idag. Om jag binder, visst, men det var inte frågan. |
| Frågan var väl egentligen inte bundet eller obundet, bara om hur räntan kunde se ut?! Löptid/ränta på ett lån är inte heller obunden. Ta in offerter från några banker utifrån dina förutsättningar så får du mest korrekt svar. | |
| Edit. Löptid/ränta på lån är bunden. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Visst är bolån bunden, men 3mån är ju i princip obundet. Och har man äldre lån är det ju 60dagar. |
![]() 2.226 530d G31
Men, obundet,med garantin är inte lätt får mer än 2,5 , norwegain erbjuder 2,35 vilket är troligen det bästa utan förhandling. Dock vet ju inte hur garantien gäller för svenska medborgare. |
|
Enormt dålig rubrik på tråd må jag säga! Tror o hoppas att de flesta som köper dessa bilar cashar dem samt har lika mycket till om ett haveri skulle vara framme.. I min värld sparar man först och sen handlar man kontant. Personligen får jag ingen ro i skallen när jag är skyldig någon pengar(inkl. banker) Skulle nog sova väldigt dåligt om jag låg på ett lån på en halv mille på en bil som värdeminskar 5000-8000 i månaden. Hur mycket man tjänar är ju egentligen ganska ointressant.. Man kan gå på a-kassa o vara rik för det. Det handlar mest om att förvalta pengarna rätt och låta pengarna jobba åt dig istället för att DU ska jobba för dem. |
|
|
Hade folk cashat sina bilar för 500.000-1.000.000:- så skulle det inte rulla många bilar på vägarna. Det handlar väl ändå om man har råd eller ej oavsett lån eller kontantbetalning? Har man råd med övriga posterna såsom värdeminskning, däck, service osv så är det inga problem med ett lån. Jag känner inte en enda som varken cashat sin nya V70 eller begagnade Ferrari 360, istället har man finansierat den och låtit pengarna jobba på andra sätt för att ta igen räntan på lånen, det är mycket smartare om man inte vill binda upp 500.000:- kontant i en bil. |
|
| Jag tillhör tydligen till den korkade minoriteten. | |
![]() 2.226 530d G31
Marina, känn dig inte ensam :) |
|
Tänkte in och kommentera men han ej :-) Jag med!! ;-) |
|
|
Jag menar inte att man är korkad om man har råd att casha, det är ju det allra skönaste men jag menar att det är korkat att tro att alla cashar sina bilar och att det faktiskt finns andra smarta sätt att finansiera ett eventuellt lån/ränta. Som jag skrev innan så föredrar jag personligen en kontant affär med stor buffert på kontot. |
|
|
Men kom igen nu - sådana här trådar har florerat på AP förut; och tjänar bara ett syfte: Att folk som inte har lån på sina bilar ska få berätta det högt och tydligt, och säga hur de "aldrig skulle låna pengar till bil".. (Sedan att hälften av dom lånar på huset, ärvt gammelmormor, eller fått bilen betald av pappsen är ju inget de skyltar med) :) |
|
|
Personligen struntar väl jag i om alla har lån på sakerna vare sig de gäller bil/bostad etc, tycker man ha sej råd då ska man handla, men att komma och påstå att de handlar om att skryta? Ja struntar som sagt i om alla har lån, så länge jag slipper! Alla ska kunna unna sig att ha lite roligt här i livet, Och nej jag har inte ärvt nått och kommer inte kunna ärva mer än en V70 från 02 som knappast blir nått samlar värde på, och med de orden så förstår ni nog att det inte är nån annan än jag själv som betalat bilen /arna! Mvh |
|
| Livet är för kort för att spara och gneta tills man tappat allt hår innan man har råd med sin drömbil. Lev i nuet, man vet aldrig när det tar slut.. Men man måste som många redan skrivit hålla koll på utgifterna som radats upp, annars sitter man hos fogden eller på bästa sändningstid i rutan hos TV3. Vill man äta nudlar och ha tyngsta kärran i kvarteret så fine, allt är upp till var och en. Men stay away från skuldsanering så mina skattekronor går till vettiga saker istället! ;) | |
| Twinsturbo: +1 | |
| Twinsturbo. För att vara lite petig så är skuldsaneringen en produktiv åtgärd framför att vi skattebetalare ska hålla skuldindustrin under armarna, men det är en annan diskussion. | |
|
Phoenix: Hur tänker du nu? På vilket sätt grundar du att man automatiskt får högre ränta genom privat sparande än genom bank/billån. Hade det varit så lätt o tjäna pengar så hade ju ingen på denna jord behövt jobba. Bara låna pengar för att sedan få högre ränta själv. Hur ni än vänder o vrider på det så tjänar alltid bankerna stora summor på er som lånar till bilar. Vad hittar du t.ex på om börsen råkar gå ner 30% de åren du tog ett billån för att bygga upp ditt egna kapital? Personligen tror jag inte en av världens rikaste personer snackar skit. Ingvar Kamprad har ju kört filosofin tjäna först investera sen. |
|
|
Ingvar Kamprad har en väldigt "fin" och invecklad räntesnurra för att undvika skatt och lånar därmed av sig själv. Han är alltså ingen främling för finansiella arrangemang som lönar sig... IKEA som bolag äger alltså inte sina egna varumärken utan hyr rätten att använda dem av en stiftelse. För det betalar de en ganska hög ränta. Självklart är Kamprad med familj ägare av allt i slutändan, men han är ett dåligt exempel på enkel och simpel ekonomihantering, om det var din poäng. Länk |
|
|
Robert: Direkt från fogden -> Skuldsanering Skuldsanering innebär att du som är svårt skuldsatt under vissa förutsättningar kan slippa betala hela eller delar av dina skulder. För att räknas som svårt skuldsatt ska du inte ha möjlighet att betala dina skulder inom överskådlig tid. En skuldsanering går i korthet till så här: Du ansöker om skuldsanering hos oss genom att fylla i blanketten "Ansökan Skuldsanering KFM 9150". Länk till blanketten hittar du till höger. Vi utreder om du uppfyller kraven för att få skuldsanering. Vi fattar ett beslut om att inleda skuldsanering och skickar därefter ett förslag till dina fordringsägare på hur den ska gå till. I förslaget ingår alla skulder du har vid tiden för inledandet. Om du beviljas skuldsanering får du ett beslut av oss där det framgår hur mycket du ska betala. Du betalar av dina skulder enligt en betalningsplan, vanligtvis under fem års tid. Om du redan lever på existensminimum när skuldsaneringen börjar kan du få ett beslut utan betalningsplan. Då betalar du inte av något på dina skulder. När avbetalningstiden är slut är du inte längre skyldig att betala något på de skulder som ingick i skuldsaneringen. |
|
| Oavsett är det våra skattepengar som räddar de personerna som lyckats ställa till en ekonomisk oreda utan dess like! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.