|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| Robert Lundberg -> Varför placerar inte banken sina pengar på börsen om det ger bättre avkastning än att låna ut dem till dig? | |
|
Robert, Kolla igen vad deras ränta ligger på nu och återkom, så kan vi titta på matematiken, att gå på räntor från minnet är missvisande eftersom de ändras. Avkastning på aktier är en sak, nu fokuserade vi ju på riskfria placeringar och då kvalificerar inte aktier. __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle. Du kan googla själv, så kommer du till samma slutsats som jag. Kollade nu och såg att Volvofinans sänkt, men det finns andra som ger över 3, precis som de finns lån som kostar under det. Alltså är det fullt möjligt att göra en bättre affär genom att låna, givet att du har kapital som kan jobba för dig i andra ändan. Självklart placerar bankerna pengar i börsen, väldigt aktivt, och ofta packar de om de i snygga paket och tar bra betalt. In och utlåning är däremot en mer långsiktig bulkaffär för dom. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Robert vilka ger över 3 och har inställningsgaranti, visst det är en skruvad räntemarknad just nu, men de flesta har sänka och får du 2,5 får du vara glad. Visst, binda kan få upp den lite |
| Jag känner då inte till någon svensk bank som spekulerar på börsen i nämnvärd omfattning för egen räkning. | |
|
Jag kan googla själv och jag hittar inte de räntor du pratar om, runt 3% var ju inga problem att hitta, men ber om man om en länk så värjer du dig direkt. Är 3% inga problem eller inte? Upp till bevis nu. |
|
|
Vi hade kapitalet till huset hos Volvofinans före årsskiftet. 2,25% vilket var 0,12% högre än räntan på lånet, men Volvofinans sänkte räntan strax efter. Är det så himla enkelt att få garanterat (obs) högre sparränta än låneränta? Nånstans måste det in en risk. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
3 är problem, 2,5 går. Det har jag :) |
| Jörgen, var har du det? Obundet och bankgaranti? Kanske dags för mig att byta. | |
![]() 2.226 530d G31
Resursbank, obundet, stat.garanti, kontot öppnat för länge sedan. |
|
Tog någon minut att googla. Länk Läste även i Privata Affärer att Bluestep ger 3,75 om man binder i fem år. Jag förstår att alla inte har förutsättningar eller för den delen intresse för att se att det kan vara mer förmånligt att låna till ett bilköp, men i sak har jag rätt. ;) |
|
| Robert -> Var hittar du då ett femårigt billån med lägre ränta än 3,5%? | |
| rättelse: 2,45% var det. utan hake | |
![]() 2.226 530d G31
Robert, ingen av dessa ger 3 obundet med garanti. Som jag skev, binda kan du får upp den. |
|
Du måste ju läsa villkoren, den där sidan tog mig en sekund att googla fram, men den säger ju inget direkt. De högsta räntorna gäller med största sannolikhet bunda sparkonton och de riktiga höga räntorna är utan statlig insättningsgaranti och därmed inte riskfria. Vi måste ju jämföra obundna sparkonton för om ränta går upp de det rörliga bostadlånet är det inte särskilt bra om sparkontot är låst om tanken är att göra en vinst på spreaden. Så du har fortfarande inte visat att du har rätt, tro mig, jag har inget emot om du lyckas, för då kan jag placera om lite och göra en vinst. Men än så länge saknar jag bevis för din tes. |
|
| Grelle. Jag hade som jämförelse lån på bostad, det kanske du missade. Och om du/ni har kapital som inte ger 3% i avkastning, ta ett rejält snack med banken. De hjälper dig. | |
|
Jag jämför ju med bostadslån, det står ju klart och tydligt i min senaste post. Blandat ihop mig med någon annan? Ska vi tolka det som att ditt uttalande om att 3% inte var några problem var förhastat och du gör en pudel? |
|
![]() 2.226 530d G31
Robert, nu pratar du om något annat, visst, jag har privatebanking och får betydligt bättre än 3% men då är det förknippat med risk. Autocalls,diskretionär förvaltning, fonder som didner och gerge har levererat 17% årligen i snart 20år. Mån nu pratade vi sparkonton. Så vi ska nog jämföra äpplen och äpplen |
| Nej, ingen som helst pudel, nöjer med med att konstatera att jag har rätt. Vinst på spreaden? Att jämföra obundet versus icke är att gambla. Det ville vi ju inte, men konstaterar att det vid lika förutsättningar går att göra en uppsida genom att låna framför att binda kapital. Vid rätt förutsättningar är det enkelt, eller hur :) | |
| Jörgen, visst får du bättre villkor vid privat banking, men du behöver inte sjunka in så djupt i relationen med din finansiella hand för att få 3%. Och du kan de facto låna pengar billigare via din bostad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.