AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
20.797

Inkomst för att äga BMW M3 eller liknande

Sida 3 av 6
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur många kan köpa en m3 e92 för 2-3 månadslöner? Tror inte jag känner nån!!
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

+1 på den! Haha troll?

Hur räknar du då? En beg M3 E9X startar väl vid 250-300k vilket skulle kräva minst ca 80k/mån netto :/ Räkna på en nybil på 900k.....

Då hade vi inte haft många M-bilar ute på vägarna inte :)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Inte bara det, det skulle knappt finnas några bilar alls ute på vägarna. Skulle krävas samma månadslön på 80-100k för att köpa en nåt år gammal Volvo V70 med dom kriterierna hoho...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Man kan också fråga sig vad man ska lägga pengarna på enligt turbo4evers tankesätt.

Man har 2-3 miljoner på banken, en avbetald villa och säg en årsinkomst på 1 miljon (~80kkr/månad), men trots det är en ny Volvo V70 för dyr. Den kostar ju mer än 240kkr...
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Räknade precis lite grovt vad min m3a hade kostat mig och kom fram till ca 11500kr i månaden inkl. service, slitage, värdeminskning och bränsle.
Då körde jag ca 250mil i månaden.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Nu ska ni inte häckla turbo4ever. Hans inställning är faktiskt väldigt sund.
Den här frågeställningen är ungefär lika dum som frågan jag fick för många år sedan från en fd. bankkollega som gått över och jobbade på finansbolag: "Anders, du som har barn, vad är månadskostnaden för att ha barn?"

En korrekt frågeställning här hade ju varit: av min nettolön så har jag kvar xyz antal kronor när jag betalat mina fast kostnader och dragit av övriga månatliga kostnader. Anser ni att jag har råd med en M3 och isåfall av ungefär vilken årsmodell?

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kostnaden för 2 barn under 18 år är estimerad till 3.255.930kr så det finns det ganska bra siffror på ;-) Länk

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dom räknar ju lite som dom vill där. Större bostad, en extra bil etc.
Saker jag skaffar ändå. :)
Ni som förespråkar att handla bil kontant - kan ni vänligen förklara vad som är sunt med detta jmf med att lägga in en kontantinsats och sedan amortera av ett billån i takt med värdeminskningen så att restskulden inte överstiger värdet på bilen?

För mig är detta två olika vägar till precis samma mål, enda skillnaden är räntekostnaden i ena fallet (billån) och i det andra fallet är utebliven avkastning på ditt sparade kapital. Bilen sjunker ju i värde lika mycket oavsett finansieringsform vilket drabbar en om man plötsligt blir av med jobbet och behöver sälja bilen snabbt för att frigöra kapitalet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så långt har de inte tänkt, jag lovar.
För du har helt rätt i sak.

-------
//Lövet
Delar också din åsikt där Kristoffer. Jag skulle i princip aldrig vilja binda upp mitt kapital i bilar. Det finns sunda sätt att finansiera dem med och sen avkasta kapitalet på ett betydligt bättre sätt. Självklart så inkluderar finansieringen en plan som gör att det alltid finns ett överskott i bilen den dagen den skall säljas. Sen kan man ju som sagt fundera på hur gammal M3 en person klarar att köpa på en normal 2-3 månaders lön.

/Anders
Det går ju tjäna pengar på bilar med. Tre utav de 5 M3or jag ägt har jag sålt för mer än jag köpte de för, så det är inte alltid en dålig affär :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Bra Kristoffer_L. Gjutet är det ganska ogenomtänkt att slanta upp allt cash om man kan finansiera lånet billigt exempelvis genom sin bostad. Svårt att misslyckas med sämre avkastning på sitt kapital än vad det lånet kostar.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Kristoffer_L -> Jag vill nog vidhålla att det är osunt att i ung ålder ta ett stort lån för att köpa en M3:a, alltså ett stort lån till konsumtion. I det här fallet funderar ju TS på att lägga runt 60% av sin disponibla inkomst på en bil. Det är något annat att låna till en bil man verkligen behöver för att kunna transportera sig, vilket snarare är investering än konsumtion.

Lövet -> Jag har tänkt, tro mig :-)

Anders -> Jag menar att det är viss skillnad mellan att dels låna för att man vill köpa något man egentligen inte har råd med och att dels belåna sina tillgångar för att frigöra kapital som man önskar investera i något som ger högre avkastning än räntekostnaden för finansieringen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle inte påstå att det är direkt ogenomtänkt att betala bilen kontant, men inte heller att det är enda lösningen.

Det handlar till stor del om vilket risktagande man är beredd på. Det är inte så enkelt att få högre riskfri avkastning än vad ett lån kostar, så då kan det vara ett genomtänkt beslut att betala bilen kontant (om man inte vill ha mer risk i sin ekonomi)

Generellt är mitt råd att vara mindre kategorisk med rätt eller fel i sånna här frågor, oftast tyder det på okunskap mer än något annat. Det är sällan de enklaste svaren "låna aldrig" eller "låna alltid" som är det bästa svaret.

marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kan man låna på sin bostad som idag när räntan är "0" så ok, men ett billån på 6-10%? Nej tack. Eller är ni såna där som varenda år avkastar 30% på det egna kapitalet? Låna mer isf! :)

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Grelle, du har en poäng men matematiken är enkel. Om det är mer lönsamt att låna än vad det är att betala med likvida medel är det väl ganska enkel matematik.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är den högsta ränta du kan hitta nu på ett riskfritt-konto? Med bankgaranti alltså.

Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det vet jag inte, men Volvofinans hade 3,65 för ett tag sedan, runt 3 är inga problem att hitta. Om man kan låna på huset till en låg ränta och är aktiv på börsen eller andra placeringar så är en kontant betalning inget vettigt alternativ. Min avkastning via aktier har varit betydligt bättre, ångrar att jag lade hälften kontant när jag köpte min bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.