|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
En enkel tumregel efter mina (många och omfattande kalkyler) erfarenheter. Storstadsbo, betalar för parkering, lite högre premier, inga snåla bilar, inga Ferraris heller. Utgår från att det är enda bilen, och att den bruksas. En bil för 200 kSEK kostar 4000 i månaden. 300 kSEK kostar 6000 i månaden. Justeringar: M-bil, lägg på 2000 per månad. Lyxbil, A8, lägg på 1000 i månaden. Bilar med dyra typfel eller dyra servicar, som M5 E60, lägg på 1000 extra. Kör du mycket, lägg på efter soppaförbrukning och onormalt däckslitage. Då ladar man nära vad Marin säger, 300 kSEK M-bil, blir 8000 i månaden någon form av minimum. (+glädjekörning och otur ska man ha med i beräkningen, plus wunderbaums och plyschtärningar och allt annat man måste pimpa sin bil med). Ha ett separat bilkonto för din egen insikt. Något man ALDRIG kommer undan är ju värdeminskningen - ca halva priset på 3 år. Glöm inte det. Inte heller sagt att jag inte beundrar de som accepterar nudlar för att kunna accelerera i stil! |
|
|
Räknar man automatiskt med att en M3 brukas året runt på samma sätt som en 318 och har samma värdeminskning om den inte brukas så? Skulle tro att milen blir lägre på en M3 och att värdeminskningen är mindre. Inte halveras gamla M3or var tredje år? Får man en M3 E46 -01 för (650*0,5*0,5*0,5*0,5=) 40kkr? Eller en -04 för 80kkr? En M3E92 -08 (för 800*0,5*0,5=) 200kr, men kommer den 2017 att stå i 100kr? Jag tror att en okej M3 står i närmare det dubbla. Tror att kostnaden för en M3 som endast körs sommarhalvåret kan ligga kring: Däck: 5000kr Service/Reparationer:10000kr Värdeminskning: 30000kr Försäkring: 7500kr (Halvår) Skatt och övrigt: 4000kr Bensin 800 mil: 17000kr Totalt: 12250kr om man endast tar kostnaderna på ett halvår, men utslaget över året så blir det 6125kr. __________ Mvh Grelle |
|
|
Bind så lite kapital du kan i kapitalvaror, speciellt när börsen går som tåget. Värdeminskning är inte en direkt kostnad, så den drabbar inte dig månadsvis (förutom din amortering). |
|
|
Vad har billigaste M3 bruksis från 2001 gått för? (Blocket idag visar fantasipriser). 50? 1500 mil / år * 12 år = 18.000 mil. Mobile.de har ca 8000 € för de billigaste just nu (lär ju sjunka om en månad, eller så). Notera att jag inte alls har "entusiastbilar" med i kalkylen - ren och skär arbetshäst med massa glädje i! Tankas varje vecka. Äts en och annan hamburgare i. Dottern kräks i bilen. Slaskiga skor hoppar in i bak. Finns ju massa bilar man kan tjäna pengar på - men då är man überpetig med stort tålamod och stort garage. |
|
|
Jag håller med Pettran... låna inte till en "nöjesbil". Köp nåt du har råd med istället för 100-150k... en 130 tex. :) Eller en äldre Porsche Boxster eller Z4... Personligen skulle jag aldrig låna till nåt annat än boende, men det förutsätter ju att man har en hyfsad ekonomi. Sen har jag full förståelse för att vissa lånar till en vettigt ny och säker familjebil... men ingen förståelse varför man i såna fall väljer en ny V70 :/ /Jonas |
|
|
Budgetar i all ära - men det är få som verkligen kan göra upp dom, och få dem att fungera IRL. Det bästa sättet, nu när du ändå har litet tid att planera, är att se efter hur mycket pengar du kan stoppa undan varje månad? Sedan tar du det värdet + busskortets kostnad, så har du vad verkligen kan lägga på en bil. Med lån tror jag att en dylik M3:a kommer kosta dig c 8000kr/mån, utan värdeminskning. |
|
|
Tack för bra input. I dagsläget har jag både bil och mc, tanken är att sälja båda för att få pengar kontant och att sänka mina fasta månadskostnader. Jag beräknar att fordonen tillsammans kostar ca 4500kr idag (inkl värdeminskning) så det är ett rejält kliv upp till 8000/månad. Det hela tål att tänkas ordentligt på. Kanske landar man på en 335 med m-paket trots allt. |
|
| Jag gjorde en liknande uträkning som Marin gjort på min 335i för nått år sen och fick ca 70kr/mil. Kändes lite hårt men så ser sanningen ut... | |
| Nåt måste man una sig ? Om alla tänkte att 70sek milen är att i lär man inte ha nya bilar på marknaden alls | |
| Klart du har råd, handlar bara om prioriteringar | |
| Fast det är väl på det där viset ("prioriteringar") som vi riskerar få ut fler dåligt servade M-bilar med PingPong-däck på gatorna - inte så önskvärt kanske, om vi nu är märkesentusiaster..? | |
|
Nu har jag ingen M3(har haft) men har en x5 3 år gammal som jag köpte kontant oavsett vad jag sluta dricka alkohol lika mycket (festa) sparade iaf 10 lök på bara det. Köpte lite mindre kläder, elektronik etc sparade 4-5 tusen osv det handlade inte om bilen men jag spenderade mycket pengar på onödiga saker. Levde vilt. Sen så fine man ska väll räkna förlust på bilen osånt men ärligt talat vad spelar det för roll? Ett bilköp är en förlust över huvudtaget. Om du spenderar dina pengar vilt så har du inte råd. Samma sak om du tänker att du ska leva glassigt och vilt för att du kör en M3 (många tänker att man sköter ut pengar när man kör en "lyx" bil) mitt råd är att om du vill köpa köp 24 efter skatt är inte lite pengar. Finns folk som tjänar betydligt mindre och köper dyra bilar. Allt handlar om vad du prioterar. |
|
|
Min M3 E92 kostar mig ca 2500-2750 kr/månad. Men då körs den endast under sommarhalvåret med ca 120 mil/månad. I det beloppet finns oljeservice, bränsle, skatt, försäkring och däckkostnader medräknade, även månatliga snittkostnaden för byte av bromsskivor/belägg/tändstift (beräknad livslängd ca 4000-6000 mil) är medräknad. Ev. finansieringskostnad exkluderad. Värdeminskningen är en separat kostnad som drabbar dig först när du säljer bilen. Det är ju ingen kostnad som drabbar dig kontant varje månad. |
|
| Jag hade en 545i i tre år. Slutnota för den hamnade på 118:- milen, från 9000 till 14000 mil och standard värdeminskning med halvering var tredje år. Det är den enda bil jag verkligen följt upp vad gäller kostnader, troligen också den sista för det var extremt trist! | |
| M-bil är alltid M-bil men som du själv sa, 335a går de att få en jävla fjong i för relativt lite pengar och lämnar m3or bakom ändå.. | |
|
Ni som är överbelånade med huslån etc. och egentligen inte har råd med en bil som sjunker som en tegelsten i värde, varför köper ni inte en klassisk bil istället? Dom brukar man få mer för efter några års ägande och har roligt under tiden den ökar i värde:) |
|
| Samtidigt så kan ju "allting" hända eller rasa på en "klassiker" och då har man inga hängslen i form av maskinskada etc så frågan är om det är så roligt med en bil som man inte vågar använda i samma utsträckning... | |
| Rekommenderar att inte låna till standardbilar (inkl M3 E92), om det nu inte är ett överbryggningslån. Köp en bil för 2-3 månadslöner. Om du inte kan köpa en M3 E92 för 2-3 månadslöner så avvakta. | |
|
Skulle heller aldrig låna till bil, iaf inte i ung ålder eller till 10% ränta då man hamnar i ofas och antagligen måste låna till nästa bil med. Köp en bil du kan betala kontant och se sedan till att spara minst motsvarande värdeminskningen varje månad. Förutom att du slipper ränta får du ju avkastning på det du sparar också så det blir rätt mycket pengar som skiljer på några år. Mitt motto är så låga fasta kostnader som möjligt (abbonemang etc), då kan man skapa ett ganska gott utrymme att göra vad man vill med. Sen behövs lite disciplin. Har du inte 100k på kontot som buffer för diverse utgifter (däck?) så kanske det inte är läge att festa för 5000kr/mån. Som sagt det handlar om att prioritera, men minimera sina fasta kostnader kan alla göra. |
|
|
Jag ser inget fel i att låna om man har råd och vill köpa något spontant och snabbt bara man har råd. Säg att räntan på lånet är 500:- per månad och att du har andra sparsätt med högre avkastning, då blir det inte så dumt ändå. Värdeminskningen har man ju oavsett lån eller kontantköp. Alla vill kanske inte binda 300-500" i en bil även Om man kan, då kan det vara skönt att ha en buffert om något skiter sig och då kan dessa 500:- i ränta vara värt det och man kan skita i en utekväll så är det värt det för vissa. Jag föredrar kontantköp med stor buffert på kontot med men alla är olika. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.