AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
20.796

Inkomst för att äga BMW M3 eller liknande

Sida 1 av 6
Hallå!

Sitter här och drömmer om en ny bil och allt eftersom man letar desto dyrare blir bilmodellen man är sugen på. Som vanligt med andra ord. :-)

Givetvis snubblar man över bilen man dreglat över större delen av livet, BMW M3. Frågan är dock, vad behöver man egentligen ha för ekonomi för att kunna köra en 5-6 år gammal M3a? Om vi bortser från det man behöver slanta upp för bilen - vad kostar egentligen all service, värdeminskning, däck osv?

Tjänar vad jag anser vara en bra lön för min ålder, 34tkr före skatt vilket blir ungefär 25500 i handen. Inga barn och bor i en bostadsrätt centralt i storstad som totalt kostar ca 7500/månad. Hur är dessa siffror jämfört med er som kör M3 eller liknande bilar? Ber inte om några exakta siffror, men är de helt annorlunda åt något håll?

Ha en bra kväll, och tack på förhand för svar.
Hur långt är ett snöre är det första jag tänker på.

Har du tänkt att casha den?
Låna? Hur mycket isåfall?
Övriga utgifter?
Fasta avgifter varje månad?
Hur mycket kan du spara?

Du får lägga fram alla korten på bordet för att någon ska kunna ge ett ärligt och så rättvist svar som möjligt känner jag.

Ös på med fakta så räknar vi :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
I grova drag kostar det 10-12'/månad att äga en M3 e92. Så mycket måste du kunna avvara av din disponibla inkomst. Kan du det? Då är saken biff.
Längden på ett snöre är väl 4? eller 5 kanske det var. :-)

Planerar att lägga ca 100-150tkr själv. 300tkr borde räcka för en vettig M3 e92 -08?
Så lånebelopp = 150-200tkr. Finns en möjlighet att jag kan höja lånet på bostadsrätten och få in pengarna den vägen, men räkna utan det.

Fasta kostnader:
Boende (inkl amortering) 7500/månad
Övriga räkningar (el, gym,mobil,busskort osv) 2000/månad
CSN-lån (inkl amortering) 500/månad.
Mat, Kläder, Nöjen 5000/månad.
Sparande: Ja allt som blir över, men minst 2000/månad till buffert och som utrymme för räntehöjningar. Någon tusenlapp till övrigt sparande Givetvis lite extra om man har en nyare bil som kostar mer om något går sönder.

Så, är jag ute och cyklar eller är jag snart ute och kör M3?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Att lägga 40% av sin disponibla inkomst för något så lyxigt som en M3 känns ganska vansinnigt i mina ögon. Visst jag gillar också bilar, men inte 40%... ;-)
Tänk på att billånet kostar några tusen också per månad, kan bli tight det här men tänker du med hjärtat så tycker jag du ska köra :)

Jag köpte min första M3 E36 när jag var 19 samtidigt som jag flyttade hemifrån. Levde på nudlar för att ha råd att ha bilen, men det var det värt :)

Körglädje kan inte mätas i pengar!
ar
457
argungu
118i -20
"I grova drag kostar det 10-12'/månad att äga en M3 e92."

Marin, vore intressant att få lite mer detaljer. Kan du speca enkelt hur du räknar (bränsle, service, osv)?

/Erik
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Mitt ägande kostar

- försäkring 1000kr/månaden/150kr avställd.
- skatt 300-350kr i månaden.

Sen tillkommer service ect typ oljebyte varje säsong ca 2000kr med Castrol tws olja samt org filter. Själklart med kvitto och stämpel i boken.
Oljan köper jag från Tyskland 10l/1200kr ink frakt jämfört med bmws pris 279kr/l

Bilen köpte jag kontant så har ingen lånekostnad.
Dok drar den en del bensin men de gör polarns V70 också :)
Grymt härlig bil så bara att slå till :)
Mvh

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Däck
Bromsbelägg
Rep
Garage

Du har helt klart råd. Om du prioriterar det nog högt...

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Sim: det beror ju på vad man är för person. Jag lägger långt över 40% på mitt motorintresse.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Värdeminskning är inget som ni (förutom Marin, antar jag) tar med i beräkningarna verkar det som...?

/Masten
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kolla här. Det går säkert att fila p lite, men dom fasta kostnaderna (värdeminskning, skatt och försäkring) kostar minst 70'/år

FörutsättningarInköpsris/värdekr: 300000
Ägandehorisontår: 1
Körsträcka privatmil/år: 1500
Körsträcka pendlingmil/år:0
Ut-/inlåningsränta%/år: 5
Bränsleförbrukningl/mil: 1,5
Skatt kr/år: 3500
Besiktning kr/år:300
Däckförbrukningkr/1000 mil:2000
Service och rep.kr/1000 mil: 5000
Tvätt & övr. vårdkr/år: 1000
Försäkring kr/år: 15000
Parkering kr/år:3500

VärdeminskningRestvärde kr: 250000
BränslepriserBensin 95 kr/l: 14

ResultatKostnad per år/månad/milS kr/år: 125000 !!
S kr/mån: 10400:-
S kr/mil: 83!!

Peta in dina värden i www.bilkalkyl.be

Vad kan värdeminskning vara? 50K?
Däck? 10K
Försäkring 12k
Skatt 2.5K
Olja, service, underhåll, tvätt, besiktning, reparationer: 15K
P-avgifter, P-böter 10K
Trängselskatt 5K
Fortkörningsböter: 3K

Kring 100 - 130 tusen per år, beroende på om du kan skruva en del själv eller lämnar in allt. Min gissning.
Är lånet korrekt uträknat så ska amorteringen stå för motsvarande summa som värdeminskningen.

Då betalar du helt enkelt av värdeminskningen på bilen.

Är bilen värd 300.000 när han köper den så ska han ha amorterat 150.000 efter tre år (vet inte hur värdeminskningen är på en m3 men 50% efter tre år verkar vara en universell regel). Då får han tillbaka handpenningen när han säljer bilen.

Räknar han in värdeminskningen i kalkylen så betalar han dubbelt för bilen och står med 300.000 när han säljer den. Det är väl inte helt fel men då är det bättre att sätta in pengarna på banken och få ränta på beloppet.
P.S: jag glömde bensin, ca 25K per år
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Goodstrip -> Ett av de stora misstagen många gör i ung ålder är att låna till konsumtion. Köp inte en bil om du behöver låna för att betala den.
Jag glömde lånekostnaden. Jag har inga lån själv, på något, så det är lätt att glömma.

Har av den anledningen ingen koll på räntor, men det är väl rätt billigt att låna nu för tiden? Typ 10-15% på ett billån? Typ 10-15K per 100K du vill låna + amorteringar? Och om du kan belåna bostadsrätten så blir det billigare. 5% ? Det blir dock en hyfsad slant, räkna ca 25K per 100K med räntor och avbetalningar skulle jag gissa.

Jag tänkte också säga att "köp inte bil om du inte har egna pengar", men så tänkte jag att: vaffan, det är kanske inte så kul att höra när man är sugen på en M3? Jag har själv både lånat och leasat (är ju lån också) på de första nya bilarna, och det var ju kul att unna sig lite lyx, pröva på?

Och älskar man bilar så kan det ju vara värt det - bara man har koll på att det faktiskt kostar rätt mycket att låna - du får jobba ihop pengarna ändå, fast en gång till. Finns dock inga som är gladare att du lånar, än bankerna och kreditinstituten - de tjänar enormt mycket på just lån / leasing.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Helt otroligt att vissa bortser från värdeminskningen bara för att man betalar kontant. Tänk ett steg längre hörrni.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Inget fel i att låna till konsumtion. Hela vårat samhälle bygger på konsumtion. Bara man kan betala tillbaka inom rimlig tid.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, värdeminskningen på ca tre års ägande borde bli i snitt dryga 4000:- i månaden. Ju kortare ägare, desto högre snitt förstås. En betydande post.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Edit: Ju kortare ägande, inte ägare såklart! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.