|
|
|
|---|---|
|
Hallåj! Har fått ta över den gammla familje bilen (525iA 95). Har planer på o hänga i v12an från 750 e32 då jag har en ståendes på pall i garaget med komplett elsystem och boxar samnt bromsar m.m. Jag vet att man ska hällst ha en bil som vart tagen i bruk sensast 93/1/1 eller va de va. Vet även att Hartage byggde E34or med just denna V12a (M70) från fabrik, Är det jävligt omständigt att få denna gatlegal i sverige ? Har komplett drivlina karan,avgas hela rasket! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, nu ska vi nog inte blanda ihop vad en registrerad biltillverkade får göra och vad en vanlig privatperson får göra i Sverige. Mmmm, kan gå - men det är bara att räkna på! Eller hur? Helt rätt, du måste gå via Ombyggt Fordon - omöjligt med avgasregler annars (skulle ändåså varit omöjligt pga du överskrider gränsvärdena för effekt- och vridmomentökning för icke-ombyggda fordon). Ok, vad väger en E34 - tomvikten ligger runt 1500 kg. Lägg till 50 kg till för en tyngre motor och lite annat. 1550 kg för att räkna lågt. Sedan åberopar vi 15kW/100kg-regeln. Det är ca 232kW eller ca 315 hk. FÖRUTSATT att bilen i övrigt anses kunna hantera denna effekt. Bromsar, upphängning, infästningar med mera. Vad har E32 750i, ca 300 hk väl. Yes, teoretiskt borde det faktiskt gå. Men allt jag säger finns även på SFRO's hemsida www.sfro.com Men du MÅSTE ta hela motorpaketet som ett enda paket. Styrsystem, katalysator - thw whole shebang. Och det är nog enklast att försöka flytta över så mycket som möjligt, rent byggnadsmässigt. Lär ju bli lite trångt, så lite annorlunda lösningar i motorutrymmet kan behövas. Å andra sidan, BMW provbyggde sin Goldfish (V16 i en E32) fast de fuskade lite och la kylaren där bak :-) Annan kardanlängd, E34 och E32 är olika långa. Hela styrsystemet måste lyftas över komplett med styrdator, reläer, styrboxar (det är väl egentligen två sexor de slagit ihop med dubbla av allting). Lyft över instrumentklustret också. Avgassystemet måste också flyttas (lite skillnad mellan en sexa och en tolva). Bromsar fram och bak måste bytas. Växellådan måste med också, så all styrelektronik för den ska med. Är väl enklast att ta diffen från E32, lite osäker på hur den skiljer sig från E34 525i med M50-motor. Säkerligen är drivaxlarna olika så det är lika bra att ta de från 750i också. Teoretiskt sett så bör det gå. Men det är en helsikes massa jobb. Och glöm inte bort kostnaderna. Inte bara kostnaderna att byta vissa delar medans du ändåså har allt borta - utan alla registrerings- och besiktningskostnader som innefattas för att få igenom ett ombyggt fordon. Tex bygg- och slutbesiktning : 4500 SEK. Bullerprov : 1250 SEK Sedan tillkommer bilbesiktningens kostnader vill jag minnas. |
|
Vet att någon här gjorde detta i en gul E24 som besiktigades enligt konstens alla regler. Den är mycket äldre, men det fungerade iaf. Mvh Jonas B. P.s kul grej tycker jag. Lycka till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.