AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.664

Är transmissionsljud vid vissa hastigheter normalt? 535d xdrive -14

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Har en 535d xdrive -14, som jag köpte när den gått ca 800 mil, nu har den gått ca 1400mil. Vid vissa hastigheter, tex runt 125km/h, så hör jag ett svagt sjungande transmissionsljud, är detta normalt för dessa bilar, eller är det något som verkstaden borde titta på som en del av eventuellt garantiarbete?
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Är du säker på att det inte är däcken? Tyckte mina dubbdäck gjorde så förra vinter. På F31 (nya då). Har inte tänkt på det den vinter. Det lät kring 117-121 km/h riktig fart.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Oj. Blev lite konstiga meningar via iPhone. Saknar edit.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har märkt att min nya bil har ett vinande ljud vid låga hastigheter som jag inte känner igen från min förra bil som var RWD. Jag har förutsatt att det är fördelningslådan då den sitter nära föraren.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tack för svar! Har inte ens funderat på däcken hittills men det är ett bra uppslag. Dock är ljudet mer vinande/sjungande (typ en uthållen pianoton) snarare än hjullagerliknande "malande" som jag tidigare har associerat med däck... Jag kan inte alls placera varifrån ljudet kommer.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tack för svar! Har inte ens funderat på däcken hittills men det är ett bra uppslag. Dock är ljudet mer vinande/sjungande (typ en uthållen pianoton) snarare än hjullagerliknande "malande" som jag tidigare har associerat med däck... Jag kan inte alls placera varifrån ljudet kommer.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jag har aldrig kört en 4wd bil utan transmissionsljud, oavsett om det var fina lyxbilar så som MB S-klass, VW Phaeton, Audi A8/S8 osv.

Hoppas att det är däcken som "ställer till det" för dig!
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tack för input, intressant :) Det är mycket nytt just nu, worlds first med 4wd, worlds first med BMW... mycket nytt att ta in :)
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Skulle vara kul och veta om transmissionsljud är "standard" på 4wd bilar? Min Audi A8 4.2 quattro 2004 har ett vinande ljud som kommer från fördelningslådan..
En gammal klasskompis till mig hade på den tiden när jag precis köpte bilen praktik på Din bil Södertälje så vi lyfte upp bilen där och lyssnade och är helt 100% på att ljudet kom från fördelningslådan.
I somras fick jag tummen ur och bytte ut skitet, men likt förbaskat så viner det ändå lite i vissa hastigheter. Normalt? Bytte även bakre differentialen. I princip utan skillnad.
Lite surt att kasta ett par sköna tusenlappar och massor med jobb om detta vinande är normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.