|
|
|
|---|---|
| Min färddator visar genomgående 5% för låg förbrukning jämfört med vad jag mäter upp mellan tankningarna, hur justerar jag medelförbrukningen så färddatorn visar rätt medelförbrukning? | |
|
Förfarandet är i princip samma som för tidigare 5-serie (E6x-serien). Denna video visar översiktligt vad du behöver göra: Länk Det du behöver göra innan du drar igång är att ta reda på de 5 sista siffrorna i ditt chassinummer och addera dessa. Summan använder du för att låsa upp den meny du behöver komma in i för att justera den uppgivna förbrukningen. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Jag provade detta för ett tag sedan på min LCI med multifunktionellt instrumentkluster. Kom in i meny-systemet och kunde åka omkring med exakta temperaturvärden på olja och vatten, men på bekostnad av att jag inte hade någon varvräknare. Jag hittade däremot inte hur man kommer in i kallibreringsläget och alla övriga inställningar som man enligt videon kan göra. Jag fick endast fram extra informationen och inte var man skulle mata in koden (summan av de sista siffrorna i VIN). Nu la jag inte ned så mycket tid på det, men någon som testat på bil med MFI? | |
|
XC60 - jag hittade rätt utan att behöva knappa in koden, faktiskt, så prova igen. Jag satt och letade efter var jag skulle knappa in summan, men så dök "1000" upp och det var bara att knappa in nya siffror. Betydligt enklare förfarande för oss med multifunktionellt kluster, alltså :) Fick också reda på att bilen har (enligt datorn) två bränsletankar. Intressant. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Stort tack för det tipset! Verkar lovande :) Jag skall prova så fort jag kommer åt, återkommer om jag har några fler frågor efter det :) | |
|
Narvselius, Tack, jag ska prova igen då jag bara gick in i menyn när jag hade lite väntetid i bilen och har inte brytt mig om att testa igen efter det. Noterade också de två tankarna :-) |
|
|
Försökte tidigare idag men jag vet inte om jag lyckades eller inte :S Jag kommer också till 1000, som är uppdelat i 10 0 0, där 0orna går att ställa från 0 till 9, medan 10 gick att ställa från 7 till 13 om jag minns rätt. Jag har nu ställt upp siffran till 1050 (+5%) så får vi se vad som händer, om det påverkar färddatorns förbrukningssiffror. Dock hittar jag inte hur jag kommer åt de övriga gömda menyerna enligt videon? Jag hittar en massa data men inte motsvarande menyer eller grupper som visas i filmen. Eller det kanske inte går med multifunktionellt instrument? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.