AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
57.555

Fick tillfällig varning att AdBlue-delen av avgasreningen inte fungerade F10 535d - 2014,

Sida 5 av 5
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Ska försöka svara på detta så gott jag kan, då jag genomled samma problematik förra hösten!

Som en liten snabb input på vad @BMW_MAN och @George har skrivit om, så är det faktiskt så att systemet tömmer sig efter varje gång man kört och temperaturen är låg. Den backar då tillbaka all urea till tanken för att det inte ska frysa och orsaka problem med expanderande slangar. Det finns även en värmare som ska få upp temperaturen på det vill jag minnas.

Det för mig osökt till mitt problem som jag hade. Mitt system började läcka på grund av vad BMW ansåg vara en sten som träffat på insidan av skyddsplasten och "spräckt" slangen. (Troligt....). Det gjorde att systemet upptäckte en läcka och avaktiverade allt som har med adBlue att göra.
Som mpe17 skriver så ville BMW ha sjuka pengar för att ordna det, och jag ville inte lägga det för ett system som är i grunden meningslöst och dåligt konstruerat.
Då vände jag mig till min kära vän Chrille på CPM Performance som helt enkelt programmerade bort alla varningsmeddelanden och fick systemet att tro att det fortfarande fungerar.
Så som min bil fungerar idag så har jag inga som helst varningsmeddelanden gällande AdBlue, men bilen fortsätter pumpa ut det i samma takt som vanligt. "Sprickan" jag hade har täppts igen av kristalliserad urea och läcker inte alls.
Det "negativa" är att den heller inte varnar när det börjar bli dåligt med vätska, så det måste jag hålla koll på. Det kan de garanterat ordna när de programmerar nästa gång. Jag har också varit inne på besiktningen med blanka papper, så det är inga problem det heller.

Slutsatsen är att min bil fortfarande förbrukar AdBlue i rätt takt, varnar inte för något och om du inte vet om vad som har hänt (eller läser detta inlägg ;) så kan man inte se eller märka på bilen att systemet inte funkar korrekt. CPM Performance räddade dagen (Och fixade en Steg 1 mapp till bra pris.). De går att nås på FB.

Lycka till!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Aha. Superbra information.

Det finns ju två oika AdBlue/SCR Off mjukvaroro på marknaden vad jag vet.

A. Ett som totalt stänger av AdBluer/SCR och blockerar alla felkoder/Alarm, ingen rening sker och ingen vätska förbrukas.

B. Ett som fortsätter köra ADBlue/SCR så gott det går men ser till att blockera felkoder/alarm. Det är den du pratar om @Sh4me antar jag. För att det ska funka krävs ju att det inte är något allvarligt fel som ger alarmen typ att en givare ger lite fel värden. Är tex givaren helt trasig kommer ju AdBlue/SCR systetmet att kunna hitta på vad som helst, men det vanligaste som händer är att det inte kan skapa vettiga adaptionsvärden och stänger ned systemet helt, så reultata blir som alltså som i A då också.

Cu
9
CuriousGeorge
535xd touring -16
Ett bidrag i ämnet: fick AdBlue-varningen inkl orange motorlampa. Lämnade in bilen och nox-sensor trasig konstaterades. Ny sensor 6000:-, arbete 1500-2000:- Bilen F11 535d -16 som gått 5700mil. Missade 5årsgränsen med 1 vecka så tog det på försäkringen. Enl verkstaden (som jag litar på och gillar) beror felet på kortkörning dvs motorn blir inte varm och sotar vilket medför kortslutning i nox-sensorn.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ytterligare ett bidrag i ämnet: Hade liknande problem i min 535d -14, matarpump och styrenhet byttes till sist vill jag minnas. Hade bilen i drygt 2 år efter den reparationen och behövde inte fylla på AdBlue en enda gång, tex att jämföra med bilen jag har nu där jag fyllt på två gånger på 7 månader. Kan iaf konstateras att AdBlue-förbrukningen skiljer sig markant mellan BMW och Audi men kan inte låta bli att misstänka att dom programmerade bort skiten på BMW:n...
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag förbrukar en tank Ad-Blue på ca 5k mil med min 535d. Mindre, vekare motorer I stora tunga bilar sörplar väldigt mycket mer Ad-Blue.
Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
Jag fick programmerat bort AdBlue systemet nyligen men har ett fel, P203E/$07EC Reductant Level Sensor Circuit Intermittent/Erratic.

Killen som gjorde programmeringen säger att felkoden ligger i pumpen, och att den måste kopplas bort. Finns det nån här som vet var den här pumpen finns så jag kan dra ut sladdarna ?

/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.