AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
57.554

Fick tillfällig varning att AdBlue-delen av avgasreningen inte fungerade F10 535d - 2014,

Sida 4 av 5
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
ULF530

biltillverkaren skall enligt lag garantera funktion i 5år eller 8000 mil vilket som infaller först
så du borde kunna säga "fixa"

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Stort tack goda forumvänner för svar.
Fyll gärna på med mera info och synpunkter.

Jag ska lämna in bilen i dag.
Förbereder mig på intressanta diskussioner.

Jag hoppas på, i tur och ordning:
1.) De tar det på GoodWill/Garanti
2.) Maskinskadeförsäkringen (Självrisk 3 000)
3.) Avgasreningslagen; tillverkaren tar ansvar

Men jag är beredd att bli bemött med att garantin har gått ut och jag ska betala,
trots att bilen bara har gått 5 000 mil (och i mina ögon är en nästan ny bil...).

Bilen är registrerad på mig privat och jag kommer påminna om att jag är en privatkonsument.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ad-blue ingår som sagt i avgasreningen = tillverkaransvar upp till 8000 mil upp till 5 år!

Länk

Detta ska du inte behöva betala en krona för.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Kollega hade samma fel efter garanti, de lagade gratis med hänvisning till avgasgarantin.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack för svar, det uppskattas!

Har lämnat in bilen.
Vi samtalade i god ton.
Verkmästaren sade ungefär: "Om det krävs reparation så hjälper vi dig söka GoodWill mht Avgasreningslagen som gäller 5 år/8000 mil. Det brukar ordna sig..."

Så just nu är jag vid förhållandevis gott mod.
Hoppas att de fixar problemet på ett bra sätt utan att jag ska behöva bråka och lämna in flera gånger.

Snål och fyllde AdBlue innan jag lämnade in, så ska jag förhoppningsvis slippa en debitering.

Kan dock inte låta bli att fundera över om detta fel återkommer igen om ytterligare 5 000 mil. Varför skulle det inte återkomma? Har de gjort någon förbättring?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, om det faller under avgasreningsgarantin ska det inte behövas sökas good-will!

Good-Will kan de iofs ta för att undvika garantin, men gå inte på snacket om de t ex. säger att good-will täcker delarna men du får betala jobbet (som inte är ovanligt vid riktiga good-will-ärenden).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack Johan, en bra synpunkt som jag ska tänka på.
Klockan är nu 16:00 på fredag eftermiddag utan att jag hört något...
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
lite nyfiken...
hur gick det?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Verkstaden ringde och meddelade att bilen var klar (!)
Nåja, service oljebyte etc, min sista service som ingick i bilköpet, var utförd.
(Är det alltid så att verkstäder börjar med det enklaste och sparar det svåra till sist? Så att man inte ska hinna beställa eventuella reservdelar..?)

Felet gällande AdBlue är inte avhjälp.
Dator visade läckage. Inget läck gick att finna.
Omprogrammering är nästa steg.
Ny tid bokad nästa fredag, 07.00 så jag hoppas de hinner fixa allt på en hel dag. Under tiden får jag köra bilen som vanligt, medan varningen indikerar.
Jag berättade att bilen hade hackat ett par sekunder efter start, vilket den aldrig gjort tidigare, alltså sannolikt finns ett fel som inte kan avhjälpas med programmering.
Men jag tror inte man fäste någon vikt vid min info(?)

Jag kommer återkoppla här.

Övrig info:
Oljeservice, och min sista "fria" service, gick att utföra trots att det återstår 200 mil innan den skulle indikera service. Förtida service ska inte vara möjligt på de senaste bilarna? Dock kunde jag inte få byte av bromsvätska, som förmodligen kommer indikera strax efter att "fria" servicen har gått ut.
Bromsbelägg indikerade 500 mil kvar men var inte slitna, så det justerades till 3 000 mil kvar. Tydligen kör jag så lugnt och fint så bromsarna var oslitna...

I övrigt har jag inte haft något enda fel på bilen. Men AdBlue-systemet är väl fel så det räcker...

Hjulinställning kommer jag att göra när jag monterat sommarhjulen.
Bakdäcken slits väldigt mycket på insidan, kunde jag konstatera vid byte till vinterdäck, och jag upplever bilen lite spårkänslig eller typ sidvindskänslig, särskilt vid motorvägsfart + körkortsgränsen, omkring 130-150 km/h. Man får passa den och korrigera onödigt mycket med ratten. Särskilt när däcken börjar bli lite slitna.
Sådan justering har jag även fått göra på tidigare BMW.
Kommer dock inte anlita BMW-verkstad. Det krävs en kompetent mekaniker som vågar gå utanför rekommenderade gränsvärden för att få "rätt" vinklar, eller de vinklar som jag vill ha.
Sedan tidigare har jag erfarenhet av att bilen går få att gå mycket lugnare/stabilare vid landsvägskörning, särskilt på våra svenska vägar som är bomberade eller har hjulspår.
Även däckslitaget går att få jämnare och ökar bakdäckens livslängd med 50-100%.

Min förra BMW hade t ex i bak mycket caster i kombination med lite toe out (!), vilket självfallet medför mycket slitage på bakdäckens innerkanter.
Den blev väldigt mycket stabilare och bekvämare att köra, och däckens slitage blev helt jämt, efter justering.
Kan nämna att när den kontrollerade på BMW-verkstad konstaterades att den var helt ok, allt låg inom gränsvärden.
Men en fristående kompetent mekaniker justerade och gav mig "en ny bil".

Noteras bör att mina bakdäck har dimensionen 285/30-20 vilket sannolikt gör bilen lite känsligare för hjulvinklar än std dimensioner.
z3
36
z3mc
Bmw 535d-07,m5-00,z3m coupe-99
ulf svår att justera caster vet du vilken hjulvinkel caster är överhuvudtaget verkar vara bra kvalitet på bmw bilarna i dag ad blue och massa små stul

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Min bil programmerades också som ett försök att åtgärda felet, gick inte. Tog dessutom väldigt lång tid.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
z3mc; Förlåt felskrivning av mig, tack för att du är uppmärksam.

CAMBER ska det självfallet vara.
När man ser bilen bakifrån så lutar hjulen in upptill, ut nedtill, och anliggningen mot vägbanan blir då mycket på däckens insida.
Detta i kombination med toe out medför självfallet slitage vid slitbanans innerkant.

(Jag känner mycket väl till att Caster är en helt annan vinkel, men det får vi ta en annan gång.)

När det gäller AdBlue så verkar det som de flesta (alla?) tillverkare har mer eller mindre problem med detta.
Följderna och kostnaderna slår dock lite olika.
VAG t ex verkar gå ned i "limp mode" när de får motsvarande felindikering som jag m fl har fått. Verkar som t ex taxi-ägare av förståeliga skäl lider mycket av detta.
Min bil verkar dock driftsmässigt fungera precis lika trots att varningen indikerar direkt vid start.
Även på lastbilar är det väl känt med liknande problem gällande AdBlue.
I ett större perspektiv kan man ju undra hur stor miljöpåverkan problemen och kostnaderna har?

Jag tror inte att det specifikt är BMW som har större problem än andra med kvaliteten gällande AdBlue-systemet.
Dock finns självfallet risk att det i framtiden kommer kosta mig och andra som ägare en del pengar när tillverkarens ansvar har gått ut.
Inga småstrul i övrigt har jag haft på min bil.

Jag hoppas att de löser mitt problem på fredag så att jag slipper komma in flera gånger på verkstaden. Men det kanske är att hoppas för mycket...
Har i vart fall ingen som helst förhoppning att programmering skulle åtgärda mitt fel.
Pj
1
Pjecke
320i M-sport -03
118d -08
520d xDrive -14
Fick detta trevliga meddelande i bilen (520d - 14) häromdagen, "AdBlue systemet defekt, kontakta din servicepartner" och såg framför mig hur tusenlapparna seglar iväg.
Besökte Bavaria och fick reda på följande:

Avgasreningslagen (2011:318)
Tillverkarens ansvar gentemot enskild bilägare.
p21
bestämmelserna gäller endast fordon som inte är äldre än 5år och inte körts längre än 80000km
p22
...ansvarar tillverkaren att kostnadsfritt avhjälpa felen.

77000km. 5år 12 juni 2019.

Alltså GRATIS :-)

Felsökning nu genomförd och matarledningen har visst frusit sönder, så den skall bytas. Det är väl bra så långt, MEN, och detta ska jag fråga Bavaria när jag hämtar ut bilen, vad hindrar att denna inte fryser sönder igen? Är den nya ledningen förbättrad på något sätt eller kan jag som BMW diesel EU6 ägare i Norra Sverige räkna med att byta AdBlue komponenter med jämna mellanrum för x tusen kr, då ADBlue fryser vid -11°C? Svaret på denna fråga kan få mig att byta bil.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag tror inte man ska ha AdBlue bilar där det kan bli kallare än -11 grader.

Visst, Det funkar ett tag men med åren tar allt stryk, som pumpar, ventiler, ledninagar, behållare, munstycken osv, av återkommade frostsprängningar när bilen är parkerad och elslingorna inte är på.

Jag tror materialet kommer utmattas med tiden när det frostsprängs varje natt när bilen står parkerad om det är under -11.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@Pjecke

Jag har bytt matarledning i min bil vid ca 12000 mil, efter noggrann undersökning av mig själv så upptäckte jag att adBlue "fräter" sönder den precis vid anslutningen till tanken och orsakar kortslutningar i värmeslingan som gör att motståndet minskar och bilen varnar för fel i värmeelementet. Kan vara kylan (? bilen var körd ca 11700 i södra Sverige av den gamla ägaren) eller PH värdet i adBlue. Jag känner 3 st till som har BMW Euro6, två av de fick också byta! jag anser att det handlar om konstruktionsfel , en sådan ledning borde tåla mer.
Fråga BMW om den nya har en modifierad material/artikelnummer.

George
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@BMW_MAN

det finns många värme element i adBlue systemet för att tåla kylan under -11 grader: I tanken och hela matarledning är uppvärmd av slingan. Det gäller att ha bra material för att detta inte skall hända.

George
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@George. Slingorna är inte inkopplade 24/7. Så fort jag stänger av motorn och parkerar är dessa avslagna och är det kallt så fryser vätskan och frostspränger alla delar. Visst de ska vara flexibla och och tåla sprängas. Men efter sjuhundrafemtioelva ggr så ger sig något lik förälskat.

Du skriver att det fräter sönder i anslutningen till tanken. Det tror jag inte. Jag tror att det är enkelt att göra en flexibel slang som klarar töjas ut när det fryser. Men svårare att få anslutningen vid tanken att överleva sprängningarna. När det väl är ute börjar det fräta på omkringliggande.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@BMW_MAN jag antar att BMW designar systemet så att vid låga temp. typ -15 och under, så startas inte pumpen vid kallstart, det finns en del temp givare i tanken (men inte i matarledningen, man kanske beräknar teoretiskt den tid det behövs för att vara säker på att allt är i flytande tillstånd) och på detta vis undviker man frostsprängningarna.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@George. Hmm... Hela systemet är väl fullt med AdBblue hela tiden eller, det trodde jag i alla fall. Så ledningar/pump/rör/kopplinar/ventiler osv är fulla med AdBlue när man slår av motorn och i kylan fryser allt detta och allt måste tåla töjas ut när den frysande AdBluevätskan vill spränga alla delar.

Jag jämför med när man glömt hälla i glykol i kylaren, Då blir ju slangarna uppsvällda när kylarvattnet fryser och ökar i volym, Där det inte kan exapndera, som i motorblocket så spricker ju hela motorn.

Man har ju också sett hur spolarvätsebehållaren och spolarvätskepumpen ser ut när de frusit om man glömt hälla i frysskydd. Ingen vacker syn precis, uppsvällda som bollar, HAr man tur överlever de och tinar upp med tiden, men ibland överlever de ju inte detta.

Eller skulle det vara så finurligt att systemet dräneras och pumpas torrt innan det fryser så fort man slår av tändningen? Det vore ju klurigt.
mp
18
mpe17
535D M Sport F11 2014 LCI
Så har även min F11 varnat för AdBlue och verkstaden har konstaterat läckage på matarledningen. 2500:- för slang och 6000:- för arbetet. Trött man blir...

Har läst tråden och sett tipset om CPM Performance. En fråga angående det, går bilen igenom besiktningen om AdBlue-systemet är urkopplat?

/m
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.