AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
57.573

Fick tillfällig varning att AdBlue-delen av avgasreningen inte fungerade F10 535d - 2014,

Sida 3 av 5
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@Göran69, vad är det för lag du pratar om ? BMW tar inget ansvar , fick byta matarledningen på min egen bekostnad, bilen är under 5 år och var 12100 när det hände.
Tack för mer info.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
För min bil var det inte aktuellt iaf (10 000 mil) så jag undersökt inte det vidare, men nu är bilen fixad och jag hoppas att ADBlue håller sig i skinnet framöver... Dom bytte som sagt matarpump och SCR-styrenhet.
Sa
10
SaabAero
530d xdrive -15
Saab 9-5 aero -05
Ska in med bilen i morgon eftersom motorlampan lyser pg a AD-Blue ur funktion.
Inte jättesugen på att betala en massa tusenlappar för att verkstaden ska prova att byta en massa delar. Jag tackade nej till påfyllning av AD-Blue eftersom de tar ockerpriser för den enkla tjänsten. Köpte AD-Blue på macken i vintras och det började komma meddelanden då och då om felaktig AD-Blue vätska flera månader efteråt. Faktiskt samma dag som jag hämtade bilen från verkstaden för oljebyte. Sen började motorlampan lysa och vägrar slockna nu i sommar. Bilen går som vanligt och jag har inte ombetts parkera bilen fram till felsökningen. Hade den inne för någon vecka sedan för att få ny specialhylsa till hjulbultarna och då fyllde de på AD-Blue tydligen. Kunde de inte ha släckt motorlampan samtidigt och sen kunde vi se om den tänds igen? Ska man verkligen in med bilen 4-5 gånger per år? Ett jäkla hattande med de behovsstyrda serviceintervallerna. En anledning till att jag inte orkade lämna in den direkt igen när varningarna om felaktig AD-Blue började komma. Har inte tid att lämna in bilen var och varannan vecka. De borde kunna kolla flera saker samtidigt. Fick t ex varning för låg kylarvätskenivå häromdagen. Det borde de ju ha kunnat kolla någon av gångerna jag lämnat in bilen i år.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Jag hade in min bil totalt fyra gånger på verkstan för detta, tre för felsökning och en för reparation... Även min gick som vanligt trots varningen för AdBlue defekt, väldigt tur det. Hoppas det löser sig för dig och inte blir alltför dyrt.
Sa
10
SaabAero
530d xdrive -15
Saab 9-5 aero -05
De påstår att "Nox-sensorn" är trasig och den ska tydligen kosta 10.000 att byta. Då bilen gått under 10.000 mil så går det på försäkringen, men det är 5.000 i självrisk. De vägrade släcka motorlampan och påstår att de inte får göra så. Förstår fortfarande inte varför de fyllde på 15l AD-Blue som jag skulle åka runt med för att "testa". Lampan släcker sig ju inte av sig själv. Gissar att den tänts för att jag fått ett antal varningar om felaktig AD-Blue och att påfyllning fortfarande kunde räcka som åtgärd. Litar inte på verkstäder!
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Återupplivar denna tråden lite, hoppas det är OK!
Jag fick nämligen igår ett felmeddelande om att "Adblue systemet ur funktion, och att jag skulle låta servicepartner titta på det". Samma meddelande dök upp direkt när jag startade bilen idag. Någon som hittat varför den gör så? Löste sig problemet för er?

Tack!
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Naturligtvis för att det är nått fel på systemet.
På min F11 byttes matarledningen, som tur va la det av innan garantin gått ut.
Bilen byttes bort ett år senare.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Systemet larmar om att avgasreningen för NOX inte har varit effektiv nog under körningen.

Verkar finnas en uppsjö av olika anledningar till att man får larmet.

-Dålig AdBlue vätska
-Dålig AdBluepump
-Dålig AdBluededning
-Dålig AdBlue tyrbox
-Dålig AdBlueinsputningsdysa
-Dålig NoX Sensor för eller efter SCR katten.
-Dålig motorstyrning
-Dålig Dieselkvalitet.

Felkoden går inte att nollställa av BMW/ISTA-D förrns bilen själv lyckats genomför en körcyckel med fungerande avgasrening.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Mitt problem löstes som sagt genom byte av matarpump och styrenhet, kostnad ca 11 000 kr. Sannerligen inte kul om AdBlue börjar spöka.
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Jag förstår det ja!
Själv så har jag nu bokat en tid hos Holmgrens bil i Jönköping för felsökning. 800:- i startavgift och upp till 3200:- beroende på hur länge de behöver felsöka.
Men blir det för saftiga priser så kommer jag programmera bort AdBlue helt och hållet.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har du AdBlue på din E91 -09:a ?
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Den infon var visst inte uppdaterad. Kör 520d Xdrive - 14
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ok, har inte sett någon AdBlue delete för 12 års modeller.
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Nej det kom väl först 14 vill jag minnas? Var fick du 2012 ifrån?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Fel av mig, -14 ska det vara. Men jag har aldrig sett någon sådan programmering.
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Mina vänner på CPM-Performance kan tydligen göra det!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
AdBluesystemet ur funktion.

Bilen snart 3 år och 5 000 mil.

Efter att ha läst denna tråden verkar risken vara stor att jag själv ska stå för reparationen. Och att det troligen blir dyrt.

Har BMW originalförsäkring.
Maskinskada, självrisk upp till 6 000 mil = 3 000 kr.
Är det något särskilt att tänka på om detta blir aktuellt?

Omfattas inte dessa fel av Avgasreningslagen som säger att tillverkaren har ansvar upp till 5 år/8000 mil?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Har läst villkoren; Maskinskadeförsäkringen gäller för:

"bränslesystem inkl. pumpar, spridare,
tankarmatur och givare (ej bränsletank,
slangar, ledningar och filter)"

"...AD Blue-system men inte
vätskor, tank eller slangar"

Så då kanske jag inte ens har någon maskinskada som täcker t ex huvudledningen..?

Undrar om det skiljer i fall att komponent i AD Blue-system har benämningen "slang" eller "ledning"?
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Jag kan ju "glädja" dig med att jag hade inne min för felsökning. Bmw konstaterade en spricka i slangen fram till munstycket. Den ville dom ha 17000 ungefär för att byta. Jag sa tack men nejtack. Lämnade den till CPM Performance istället som kodade bort hela adblue systemet och mappade bilen till steg 1. Helt fantastiskt nöjd och bilen tror att den har samma mängd adblue som sist det fungerade.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tydligen inte helt ovanligt att en ledning/slang spricker och detta förorsakar "kortslutning" el nåt liknande. På min bil var dock inte det problemet, på den byttes styrenhet och matarpump efter rätt lång felsökning.

Verkar även finnas dom där det hjälpt att fylla på el byta vätska, det var även det första tipset jag fick av verkstan med förklaringen att koncentrationen i blandningen kan påverkas av ålder och kondens. Om det stämmer vet jag inte. Om du har låg nivå kan det iaf vara värt att testa påfyllning med fräsch AdBlue.

Fö verkar det mkt vanligt med AdBlue-problem, en bekant med en VW Sharan har sin stående på verkstad pga detta. Bilen går ner i nån sorts limp mode och går inte att köra, det gör ju det hela än värre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.