|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Vad jag förstått efter att mina problem löstes är att den vanligaste felkällan är injektormuntycket före NOX-katten som krånglar. | |
|
Hej Jag fick varning ang Ad-Blue under en långresa. (520 XDA -14 5000mil) Efter varje fikapaus så dök varningen upp efter en stund, dvs då bilen blivit riktigt varm igen. Efter tredje gången varningen kom så började motorlampan lysa konstant. Visade sig att den ena NOX-sensorn påverkades av temperaturen så att mätvärdet började driva. För att återskapa problemtiken fick bilen stå inne på verkstaden ca en timme med motorn igång. Systemet har också gjorts rent, då det ansågs "geggigt" |
|
| Har inte fyllt på, finns kvar 0,5 liter som ska räcka 950 mil om jag inte minns fel. Kan mängden som finns kvar påverka? | |
|
Liten uppdatering: Min bil har inte varnat för AdBlue på hela vintern (släckte lampan i december) Men för två veckor sen när jag skulle ut på en längre styrning så kom det igen, precis vid samma förutsättningar som tidigare, dvs lite snabbare landsvägskörning (120-130) och några plusgrader ute. Får ju mig att tänka på nån sensor som är temperaturkänslig. Fick samma varning tre körcykler i sträck och då tändes den gula motorlampan. Har tid på BMW den 2:a maj, ska bli intressant att se vad dom säger och även vad Europlus-garantin går för. |
|
|
HELT uppriktigt: Stackars er som har ÄKTA EU6 bilar... När vi utvecklade EU6 PÅ lastbilsmotorerena under -09 -11 så insåg vi att AdBlue kan innebära vissa "överdoerings" problem,som leder till kristallisering i NOx-katten. så av försiktighetsskäl har många biltillverkare VALT att VARNA i doseringsmatrisen,när temperaturen blir för låg. På lastbilssidan valde de flesta att genomföra en sk " regenerering" vilket i klartext betyder: spraya in extra Diesel som går oförbrännt,som "brinner" i NOx katalysatorn,i syfte att hålla Adblue kristalliseringen i schack. För mig som arbetar med lastbilsutveckling,har ju detta varit en SJÄLVKLARHET sedan -08. Men kanske en nyhet för dem som har annat yrke... |
|
| Jag tycker det känns bra att ha den "bästa" lösningen/reningen som idag finns för dieselbilar, men det är klart om det börjar strula rejält kanske jag ändrar mig... | |
| först lite krångel med dpf och nu egr och adblue, nya reningssystem som krånglar hela tiden. man vågar inte köpa diesel mer? om man inte köper en och programerar bort all detta skit som dpf, egr. adblue. | |
| Vad är det som strular med Adblue, för dig tex panda666? Givare, pump, kristallisering i tanken? Jag har försökt läsa men inte hittat nåt generellt, i denna tråd tex var det ju olika bud. | |
|
Min 520d 2014 LCI fick en matarledning mellan tank och katalysator utbytt på garantin. Systemet sluta fungera en kall vinterdag när bilen var knappt två år. Bytte sedan bort den till en Japansk riskokare med diesel utan AdBlue men längre garantier. Inte fasen törs man ha kvar en så känslig bil som kan bli ganska så dyr i reparationer så fort den garantin löpt ut. |
|
|
Vanligt fel med matarledningen, kostar en hel del att byta ut , man måste lyfta ner många delar inkl. diesel dubbla bränsletanken (höger och vänster), upp till 6-8 timmarsarbete. Ledningen brister och sedan läcker adblue vätska mellan inre ledningen och yttre plastskyddet som leder till kortslutningar och minskad referensmotstånd i värmeslingan längs hela ledningen (adblue fräter sönder plasten!) , då varnar systemet direkt med felkod. 100% övertygad om att det är en design/material fel! Bavaria hade några matarledningar på lager... Hände med min 2015 vid 11700 mil och 2 andra ägare som jag känner... BMW vill inte ta det som goodwill när garantin är slut. Då vet Ni vad som väntar :) |
|
| Notera att bmw ändrat i sina försäkringsvillkor vad som ingår ang adblue. Detta skedde kring årsskiftet och blev till det generösare. | |
| Kollat med Bavaria för ca 2 veckor sedan, matarledningen ingår ej i någon goodwill, hela kostnaden måste ägaren ta. | |
| Hade inne bilen förra veckan, felkoden sa typ "felaktig vätska". Verkstan tipsade om att fylla fullt och bara köra, jag tryckte i 3,5 liter AdBlue vilket var det som gick i. Inga varningar på vägen hem (ca 8 mil) samt ytterligare en längre sväng utan problem, men igår plingade det till igen. Nu varnar den i princip direkt jag startar bilen, tidigare var det när man hade kört 3-4 mil. Blir att boka en ny tid... | |
| @Ferlin, ha du den exakta koden ? | |
|
26F500 SCR-system: Verkningsgrad för låg 2AC600 SCR-system: för låg verkningsgrad, dålig kvalitet på karbamid-vattenblandningen. Dom kom direkt efter varandra ser man på mätarställningen vid felkoden. Nu varnar den som sagt i princip direkt jag startar bilen, tidigare var det efter att jag kört 3-4 mil landsväg så något verkar ju ha "förvärrats". |
|
|
Ok, då är det inte den "berömda" matarledningen. Om du har rätt AddBlue (Urea 32.5%) och får dessa koder så behöver man analysera sensorvärdena (NOx) före och efter katalysatorn, styrenheten använder sensorvärdet före katalysatorn för att dosera rätt mängd addblue, styrenheten tycker att SCR systemet inte är effektiv dvs för höga NOx värden ut. Kan vara sensor /katalysator/doseringspump problem om elektroniken och adaptionsvärdena/software är korrekta . |
|
|
Kan bara beklaga detta. Ni som har ÄKTA EU6:or (har själv en fusk EU6:a inget Adblue system). Detta med "falska" felkoder från AdBlue systemet,kommer att leva kvar i någorlunda omfattning i många årsmodeller framöver... De andra biltillverkarna,har samma problem. När vi började undersöka AdBlue under första delen av 2000-talet,fann vi att doseringsmatrisen i förhållande till NOx-kattens temperatur,var en besvärlig historia på lastbil/buss sidan... Samtidigt som lagkravet på VERKLIG funktionalitet,var omfattande,så det blev till att att designa en sk "regenerations cykel",för att uppnå FULL funktion... Vidare kan jag säga att själva AdBlue doseringsenheten INTE är 100% hos NÅGON tillverkare överhuvudtaget(!). Så man får tyvärr räkna med falsklarm ibland... |
|
|
Lite uppföljning: Har haft inne bilen totalt tre gånger på verkstan, första gången sa dom fyll på och kör, meddelandet kom tillbaka efter 20 mil. Andra gången (när bilen börjat varna direkt vid uppstart för defekt Adbluesystem), kördes felsökning och nån programmering, blev ingen skillnad. Man provtryckte även matarledningen och testade värmeslingan som tydligen var ok. Tredje gången inne på verkstan så kom man fram till att styrenheten och doseringsenheten måste bytas, totalt blir detta en kostnad på 13 000 riksdaler. Då är ca 3000 kostnad för felsökning andra svängen. Kan tacksamt konstatera att Europlus-garantin tar 90% av material och 100% av arbetskostnaden och att kontakten med dom funkat mycket bra. Har tid för denna manöver den 16:e juli och hoppas verkligen att det löser problemet, är väldigt tur att bilen går som den ska annars hade det här inte varit roligt alls. Hade fö en diskussion med en taxichaufför under en resa nyligen, tydligen hade ALLA deras bilar av märket Skoda haft problem med Adblue i vintras, fryst sönder vad jag förstod. Bilen gick även ner i nåt "limp mode" vilket ju gör den i princip obrukbar. Dessutom visade han nån varning om Adblue i Mercan som vi åkte i... Så njaee, Adblue i sig verkar väl inte helt problemfritt. |
|
|
@ferlin Denna updatering BÖR BMW stå för. Lagen säger (EU6): "Fabrikens skyldighet ÄR att GARANTERA MINST 7000mil eller 5år ". Så är lagtexten utformad för EU6. |
|
|
Några frågetecken? EU6 standarden är ganska uppenbar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.