|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Fick häromdagen en varning när jag låg på motorvägen att AdBlue-delen av avgasreningen inte fungerade och att jag skall kontakta en verkstad omgående. Denna varning försvann av sig själv inom kanske 20-60 sekunder och har sedan dess inte återkommit. Var detta en tillfällig "hickup" som jag inte behöver fundera vidare runt så länge varningen inte återkommer? Eller finns varningen kvar trots att bilen inte längre varnar? Bilen är en 535d -14 | |
| Adblue? Finns det på 535d? Trodde det var "väldigt special". Vilka har det då? | |
| Alla LCI Xdrive med dieselmotor har det. | |
| Även 520d GT LCI utan x-drive har adblue. | |
| Ursäkta en n00b-fråga, men vad är LCI? | |
| Life Cycle Improvement - LCI | |
| Tack! Med andra ord en Facelift(?) | |
| Yes. | |
| Life Cycle Impulse om man ska vara petig. | |
| De ska man. Läste hela tråden angående LCI nu och du har rätt. Alltid lär man sig nåt! | |
| Åk förbi en verkstad och kontrollera bilen, definitivt. Jag fick ett felmeddelande på en tidigare nybil efter 50 mil, märktes inget på bilen och jag hoppades på en "bugg" men åkte till verkstaden och bilen blev kvar i 3 veckor... | |
|
Hur vanligt är det med fel på och varningar för ad-blue-systemet på F10/F11? Detta är ett återkommande problem för mig som verkstaden ännu inte har lyckats fixa trots att bilen varit inne fyra gånger hittills :( De har bytt Ad-Blue-vätska två gånger,, rullat om mjukvaran två gånger och justerat några parametrar från BMW Sverige två gånger, men felet återkommer :( Felet kommer när mycket av körningen går på motorväg i 120, dvs när jag pendlar Uppsala-Stockholm eller Uppsala-Linköping, men inte när jag kör annan typ av körning. Jag får varningarna med allt mellan 6 mil och 50+ mil mellanrum. Varningen säger "Ad-Blue-systemet defekt, kontakta servicepartner". Enligt verkstaden är det alltid samma felkod, dock minns jag inte vilken felkod det är som sätts. Jag hinner alltid köra iaf 3 mil innan varningen kommer. |
|
| Jag har haft samma problem med AD- Blue systemet. Misstänker att det var dåligt kvalitet på diesel från en skumt mack. Felet försvann och kom aldrig tillbaks när jag startade om motor och tankade i Österrike. | |
|
Jag hämtade min precis från verkstaden, den klagade först alltid på vätskan sen ändrades det till defekt. Försvann när bilen stängdes av för att återkomma efter några dagar. Först provade de mjukvaru uppdateringar som inte fixa problemet, de skicka analys av bränsle och adblue till BMW inga fel där. Nu säger de sig ha hittat problemet i 2 sensorer som styr förbrännings förloppet som bytt ut. Återkommer ifall problemet dyker upp igen. |
|
| När de till slut började byta HW för mig så försvann felmeddelandena... De bytte NOX-katten + injektormunstycket + NOX-sensorn efter NOX-katten. | |
| vad har ni fått betala för dessa åtgärder? min har samma problem som ni andra beskriver och nu vill verkstaden byta sensorer och någon kylare til en kostnad av närmare 20 000:-!!!!!!!!!! Borde inte bmw stå för denna kostnad då det rör sig om något defekt de satt in? Vad händer om man struntar i att åtgärda det hela? | |
|
Fått ett felmeddelande 2 ggr bilen har rullat 2500mil. och hade inte ens fyllt på någon gång. det stod: fel vid påfyllning av adblue. kontakta en verkstad. men det försvann efter någon minut.. |
|
|
Till dom som har problem med adblue systemet och inte får det på garantin se till att få det bortprogrammerat. Då slipper man fel i framtiden också. Är inte helt insatt men går det för lastbil lär det gå till personbil |
|
|
@palola hur löste det sig för dig? Jag fick samma meddelande nu när jag var ute o körde. Har en 525d xdrovw -14 f11. Har haft problem senaste månaderna med att bilen skakar vid högre fart (110kmh) Bytte skivor o belägg fram och det löste en del, men det är fortfarande kvar i högre hastigheter. Och nu detta.... lagom kul på 3årig bil som kostat massor av pengar.... Visserligen har den gått 8000 pendlings mil. Men servad som den ska på BMW. Och dom har skött Ad-blir påfyllningen. |
|
| Har fått samma meddelande på en bil jag precis köpt, 535d 2014, min bil tände även den gula motorlampan sista gången och den är ännu tänd. Lär behöva släckas på verkstad. Bilen går som vanligt såvitt jag kan säga. Verkar vara lite olika hur ni fått det löst, mkt intresserad av att veta mer från er som haft/har det! | |
|
ferlin har du fyllt på fullt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.