|
|
|
|---|---|
| Är det någon som kan länka till eller skicka över serviceprotokollen för BMW 535d xdrive -14, där man ser vad som skall göras vid de olika servicarna? | |
| På dom äldre tex E6x stod det nästan längst bak i instruktionsboken. Alltså inte i serviceboken som på många andra bilar. | |
| Tack för svar! Kollade i instruktionsboken och det står mycket riktigt där - dock är det lite luddigt formulerat... "vid varannan service så byt..." Men jag hittar tex ingenting om när oljan i växellådan skall bytas :( (När) skall annan olja bytas, tex den i klumpen bak? | |
|
Jsn, antar att du har fri service när bilen är så pass ny? I i-drive instrumentet står när ert är dags för vad när, följ det och lämna in bilen när den säger till, inte svårare än så... P.S Försöker du slå rekord i nya inlägg på ett dygn eller? D.S |
|
|
På min är det så också. Varannan gång innebär ju i princip var 6000 mil. Då ska bränsle och luftfilter också bytas. Kupe filter vid var oljeservice om du nu tänker köra 3000 mil. Bakaxel och växellåda är nog "lifetime" som vissa biltillverkare brukar kalla det. jag har fundering på att byta i alla fall bakaxel oljan nu när min gått ca 10000 mil. |
|
|
Tack för svar! Det jag främst är nyfiken på är saker som byts med riktigt långa intervaller, typ automatlådeolja och ev andra transmissionsoljor. Pss som jag funderar på att byta motoroljan oftare än rekommenderat har jag motsvarande funderingar runt automatlådeoljan, men då behöver jag förstå hur långa intervallen egentligen är. Samt att jag vill förstås veta, själv är bäste dräng... ;) Jodå, gå ut stenhårt och sedan öka. Det är nog ända gången på forumet jag kommer snitta på 10 inlägg/dygn sedan jag blev medlem... :) |
|
| Det är inga intervall på lådoljan och diffoljan. | |
| Intressant :) Hur är livslängden på ffa automatlådor om oljan aldrig byts på dessa? Många BMW är ju inte direkt vridsvaga så det borde vara vissa påfrestningar på lådorna? | |
| En fråga till, vilka intervall är det för byte på multiremmen, dvs den som driver ac-pump, generator, vattenpump mm? | |
|
jsn - med all respekt, men tror du inte det är bättre att du samlar den typ av frågor och tar med din närmaste verkstad? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Remmen ligger där heller inget intervall på. Även den har jag haft fundering på nu efter snart 5 år och 10000 mil. Men den "ser" riktigt fräsch ut fortfarande. Det som är viktigast tycker jag är oljebyten på motorn som definitivt bör göras oftare än var 3000 mil om man är rädd om bilen. Jag fick nyss hem 8 liter olja och filter samt tre stycken Bosch torkarblad fraktat till dörren för under 1500 spänn. Så det är ju inte mycket pengar med tanke på vad din bil är värd. | |
| Tack! Håller med om oljan - varifrån har du beställt om man får fråga? | |
| Mister-auto. Det finns många ställen annars i Tyskland. Mister auto verkar lite röriga. Dom skickade med lite andra grejer också i kartongen som kom:). Förra gången jag beställde glömde dom skicka något. Jag tar alltid på faktura hos dom. Men du kan räkna minst halva priset jämfört med mekonomen. Oljan kan du hitta ännu billigare på andra ställen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.