AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.460

Rekommenderas extra oljebyten på en 535d -14?

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Rekommenderar ni att jag gör extra oljebyten på min nästan nya BMW 535d? Bilen går mellan Uppsala och Kista varje vardag, 6 mil enkel väg, några vändor till västsverige varje år (40+ mil enkel väg) samt någon enstaka kortare tur (dock oftast längre än en mil).

Jag tycker generellt att 3k mil på samma olja är för lång sträcka, och där verkar ni ha samma inställning. Samtidigt så är det snälla mil bilen får gå, blir rejält genomvarm varje gång, samt att vänner jag har (och som jag har stort förtroende för när det kommer till fordon) säger att med min körning så skall det inte behövas extra oljebyten. Så jag är lite vilsen just nu :-S
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Du har ju bra körning. Men jag hade ändå bytt halvvägs. Det blir nog vid 1600 mil på din körning. Gör du det själv och beställer grejerna på nätet kostar det typ 1500 spänn. Beställde nyss till min.
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Jag tycker du ska göra det, det kostar liksom inget mot vad det kan komma att kosta senare.

bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Helt onödigt. Kör på BMW rekomendation. Denna olja som används är anpassad för denna intervall.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det kan vara lämpligt att byta olja varje år, så kör du färre mil än 3.000 under den tiden så kan det vara läge at lägga in ett "extra" byte.

Själv gör jag som Henrik77 - byter olja "halvvägs".

----
BMW CS/SC #6212
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Byt i halvtid. Snåla med oljebyte är dumt, jag tror det har bevistats tillräckligt många gånger på otaliga bilmärken med kamkedjor som slits ut, vevhusventialtion som geggar ihop etc pga långa serviceintervall på oljan.

// Magnus

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
I ex USA har de halverat tiden/milen både BMW och Audi efter alla problem.
Har själv ett kanonpris på oljor så jag byter vid Max 1200 mil o sköljer
varannan gång, men det är jag det. Som jämförelse kan jag säga att det luktar vanlig motorolja om jag lyfter på oljelocket.......det gör det inte i fruns Volvo s60 drivee 2012 som servas på Volvo enligt deras intervaller. Volvon hämtades ny i oktober 2011 o har gått 8000 mil. Olja är billigt i det stora hela.

Mvh Jonas B
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
BMWs serviceintervall styrs av att det är fri service första två åren/8000 mil (tre år/10000 mil för 7serie) och det gäller att det blir så få servicar som möjligt underden tiden.
Byter själv oljan vid 1500 mil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Äger man bilen endast första tre, fem åren och sedan säljer den så är det endast förlorade pengar, eftersom de inte ger något direkt mervärde.

Men tycker man det känns bättre så visst, då ger det ju ett indirekt mervärde. Placebo och känslor kan också vara värt en del.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tack för alla input! Det lutar åt att göra extra byte,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.