|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag tänkte byta bakre packboxen på motorn men hur fan tar man loss svänghjulet?? Måste jag tömma motorn på olja innan bytet? .s brum brum | |
| Enda gången jag lossat ett svänghjul, fick jag ta och sätta nåt mellan motorblocket och vevaxeln för att kunna lossa det. Sitter jo spänt med ca 100 NM på alla andra sätt följde motorn bara med. Kanske går med en riktigt kraftig tryckansluten skruvdragare vet inte. | |
|
Det funkar bra med en "mutterknack" Vid ditsättning skall svänghjulet dras med momentnyckel till ett angivet moment (kolla i verkstadshandbok vilket moment som gäller). Oljan rinner inte ut om du bara tar bort svänghjulet, men ska du byta bakre vevaxeltätningen måste du tappa ur oljan. Gör även ett märke med ritspenna eller likn. på svänghjul respektive motorblock innan särtagning för att va säker på att få dit svänghjulet på samma ställe vid monteringen. På vissa motorer är det viktigt att få svänghjulet rätt för tändningens skull. iofs sitter ju tändläges givaren fram på motorn men det skadar ju inte ändå att göra så. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.