|
|
|
|---|---|
|
Ja, det kan verkligen vara din tur nästa gång. För BMW skiter tydligen fullständigt i det... Jag var ute och körde för ca 3 veckor sen och plötsligt slog det mig att jag hade ju inte alls farthållaren i. Ändå gick bilen i 110km/h. Vad i helvete? Jag blir skakis och känner att det är skönt att det är stora snövallar som man kan bränna in i om det skiter sig. Jag bromsar lätt och bilen ökar igen. Jag trycker upp pedalen (mot mig) med foten och bromsar in helt vid väggrenen. När jag lättar på bromsen vill bilen åka igen. Jag bromsar och trycker växelväljaren på P. Då rusar motorn och jag stänger av. Nåt är glappt i pedalen och det är inte mattan som ligger på eller nåt. Jag bestämmer mig för att ta mig hem och det funkar även om jag lite skakis trycker upp pedalen i motsatt riktning med jämna mellanrum. På vägen ber jag min tjej filma mig när jag kör. Jag vill inte veta av att nån frågar mig och det var inbildning eller att mattan låg på eller att om jag verkligen tryckt på rätt pedal eller nåt i den stilen. Filmen slutar med att motorn rusar i garaget och jag stänger av. Så. Vad händer nu. BMW bärgar bilen till BMW Falun. Hyrbil. Volvo V70. Sänker man bara tempot 2 steg funkar även den att åka i. Men man får dock inte ha bråttom. Sen blir det spännande. Vad ska BMW säga när jag hämtar den? Hur ska de tackla det här problemet. Det är ju allvarligt! Ett par dagar senare står jag vid disken. Lite nervös. Killen bakom disken ser lite bekymrad ut. Jag ser att han håller ett kvitto där det står ca 500kronor längst ned. Och nu kommer chocken. Han berättar att de dammsugit och smörjt upp pedalen. DAMMSUGIT OCH SMÖRJT UPP!! Och dessvärre har de inte hittat nåt fel på den så att det kan därför "tyvärr" inte gå på garantin. Därav killens bekymrade min. FÖRBANNADE AMATÖRER!! Jag kunde väl för i helvete dammsugit pedalen själv?? Det ska tilläggas att det inte var skitigt runt pedalen än hos en vanlig användare. Den stora frågan är ju: Hur fan kan det komma in skit i pedalen som gör att den fastnar? Svaret på den frågan får vi ju inte just nu på grund av BMWs klantiga förfarande. Vad skulle kunna hända nu? Jo, en bilägare som inte alls är van att använda farthållare får uppleva samma sak, får panik och orsakar en olycka. Det uppdagas att gaspedalen i BMWn har hängt sig. Och sen gör nån töntig informationschef på BMW utttalandet: "Det här är ett enskilt fall som vi naturligtvis måste analysera. Vi har inte varit med om nånting liknande förut." Vad borde BMW ha gjort då? Jo, de borde ha monterat bort gaspedalen och analyserat den i minsta detalj? Nån skräppackning som är otillräcklig eller vad är det? Det här är ju ett konstruktionsfel! Det ska inte kunna hända. Nån som kommer ihåg att Toyota hamnade i skottlinjen när det hände i USA? Det visade sig att mattan kunde lossna och låsa pedalen. Resultatet blev en stor återkallning. Jag blir chockad och förbannad av BMWs amatörmässiga beteende. När killen förklarat varför jag skulle betala 500kronor blev jag förbannad och började svära. EFTER att jag gjort det lyssnade han och hans chef på mig. Och visst. Då förstod de att det förmodligen var ganska allvarligt. Men jag fick berätta det för dem. De fick även se min film. Annars hade de säker trott det var inbildning. Men gaspedalen kan vi ju inte analysera längre. Vi måste vänta på nästa tillbud/olycksfall. Who´s next? Status just nu: BMW Falun skulle prata med BMW Stockholm. Har inte hört nåt mer sen dess. Och jag har inte fått nån räkning än. Vi får se. Nån mer än jag som tycker det här är allvarligt? | |
| Har BMW en elektronisk gaspedal som Toyota? Toyota har haft mkt problem med dessa pedaler i USA och de har även bytt gaspedal på min Toyota Aygo som säkerhets åtgärd för ett år sedan. | |
|
Min 'tur' har redan vart. Hade en Golf IV:a 1.6 årsmodell 2000 innan, som jag fick uppleva den tveksamma finessen auto-gas på. Körde till jobbet på morgonen och reagerade när bilen började sticka iväg på 50 sträckan; 50 km/h, 55 km/h, 60 km/h. Vad f-n? Petade ned kopplingen och ställde mig på bromsen som tog ned farten direkt. Lagom spänstigt dock att stå vid rödljuset längre fram och nöta med kopplingen mot 5:ans växel för att inte bilfan skulle stå och tjuta som en stucken gris vid varvtalsstoppet. Bilen gick in i nödläge efter att ha stängts av; blandade luft och bränsle fett. Så det blev en tur till VAG som hittade en trasig sensor. Med den bytt så har bilen rullat på som vanligt i flera år. Det har dock slagit mig, precis som du själv skriver, vad hade hänt om det var en snäppet mer paniskt lagt förare som var ovan vid att köra bil? Känns som det kunde gått illa. Har också börjat undra över skriverier där liknande händelser inträffat någon enstaka gång. Oftast hintas det ju då åt att föraren begått något fel (typ mattan under pedalen, tryckt på fel pedal etc.) men nu vete f-n. Kan vara så att felet är ovanligt men ändock händer.. |
|
|
Obehagligt fan, hoppas BMW tar tag i det här, de ju livsfarligt. Va skönt att det inte var tät trafik framför dig och att du inte fick panik utan lyckades stanna bilen. Kör försiktigt! |
|
|
Kanske dags att införa blackbox i bilarna också. Allt är ju datoriserat så man kan logga senaste 15 minuter och spara då man råkar ut för något - eller liknande. Utlöst krock-kudde sparar automatiskt. Få info om fart, DSC arbete m.m. Är inte gaspedalen i princip en potentiometer idag - som mycket väl kan börja strula som på vilken elektronik som helst? Har för mig att det varit en issue för återkallning på någon bil av idag - om det inte var BMW. Om det fick effekt att pressa pedalen bakåt/uppåt så låter det som mekaniskt mer än att datorerna fått spel. Det finns väl en separat avstängning farthållaren som på E46 gissar jag - skall ju släppa vid broms, men om det felar finns ju I/O-knappen som droppar hela kretsen. Otäck historia hursomhelst. |
|
|
Jag lider med dig mg102 eftersom jag är i en liknande situation själv med min F31 328ix (mitt inlägg "F31 Bromsen tar ej ibland" ). Jag hade förväntat mig ett annat bemötande när det gäller säkerhetsproblem. Hade kanske väntat mig en del motstånd om det var något som bara var störande. Bra tänkt att filma det. Det är ju bedrövligt att de inte hanterar säkerhetsproblem mer seriöst och att de hade mage att be om betalt var väl magstarkt. Du lär väll få fortsätta köra på spänn och hålla på gasen på samma sätt som jag kör omkring och småbromsar titt som tätt. |
|
|
Har hänt mig med fast i en E30 då var det mattan som hade hoppat fram lite och tryckte ner gaspedalen. Kanske dags att int ha gasen i golvet om lite grus kan ställa till det. |
|
|
Ruskigt obehagligt. Själv har jag testat med mattan som hängde gaspedalen, på en stor sexa med automat. Bromsa, växlar ned, bromsar mer, växlar ned igen. Totalt "verkningslöst att bromsa" - allt mitt inne i villakvarteret. Som tur är tog jag det lugnt och fick slänga i neutral samtidigt som jag stängde av motorn. Trist när verkstäderna inte tar det på allvar, vad man kan göra är att byta verkstad samt ta en direktkontakt med importören. Ge dig inte! |
|
|
Stämmer att det är e-gas. Iom att den verkar svara på att du tvingar upp pedalen borde felet sitta i själva pedalen. Jag har inte haft isär en e-gaspedal så jag vet inte exakt hur den gör om den fysiska rörelsen till signal. Annars kan en diesel rusa av för hög nivå på motoroljan, men då hjälper det inte att slå av tändningen. Inte kul!! Jag har förresten varit med om skenande farthållare, men det är inte lika spännande. Det var på en testbil (förserie). Vid ett tillfälle tänkte jag se hur långt den skulle öka om jag inte hindrade den, men jag var tvungen att ingripa strax över 200. Den hade troligen ökat till toppfart om den fått fortsätta. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
I dagsläget har i princip alla bilar "e-gas" d.v.s. enbart elektrisk koppling mellan gaspedal och det som sker under huven. Rent tekniskt finns det normalt dubbla, elektriskt oberoende, givare i gaspedalhuset som skickar dubbla signaler till styrenhet motor. Där jämförs signalerna med varandra och styrenheten accepterar dessa sådivda de stämmer överens hyfsat. Av din beskrivning att döma låg problemet mekaniskt i pedalen snarare än på den elektriska sidan. Samma fenomen kan ske med exempelvis en golvmatta som fastnar/trycker på gaspedalen. Som en säkerhetsmekanism har därför de flesta bilar idag också "brake override"-funktionalitet. Denna funktion i motorstyrenheten registrerar om föraren både trycker på broms- och gaspedalen samtidigt och bortser då från gaspedalsvärdet. Förmodligen upplevde du detta också när du bromsade emellanåt. Håller med om att bemötandet inte verkar helt seriöst, men jag förvånas inte över att BMW vägrar medge ett problem, oavsett om ett sådant verkligen finns eller ej (googla "toyota unintended acceleration"). |
|
|
Hejsan. En kompis skickad precis en länk till denna tråd. Jag ser att det är BMW i Falun det rör sig om, och där jobbar jag. Anledningen till dröjesmålet är att det tyvärr tog lite tid att få svar ifrån BMW angående detta. Men gaspedalen är nu utbytt, och givetvis så har inte detta kostat kunden någonting. SkipperO: Hur beter sig problemet på din bil med bromsarna? Blir det väldigt tungtrampat, eller går det inte att bromsa alls? Du får gärna ringa mig på mitt jobbnummer: 023-93424 angående detta så ska jag se om jag kan få fram nån info om detta problem. MVH Morgan. |
|
| Skipper: Har du inte fått något brev om bromsåterkallningen? Har ju diskuterats i F31-tråden.. | |
|
En automat kan vara jobbig att bromsa ner eftersom den växlar ner efterhand som farten sjunker osv, men det går. Manuell bil däremot stoppar man lätt med någorlunda hög växel ilagd och när man stampar på bromsen, om gasen av någon anledning skulle vara nertryckt eller fastnad. Om det är nyare bilar med brake override så skall trotteln som sagt strypas om man ger både gas och broms på en gång. Panik kan göra att man reagerar irrationellt men bromskraften överstiger motorns dragstyrka i alla bilar, bara man stämplar ordentligt... FP |
|
|
"Brake override" fanns redan på E39 facelift (e-gas). Om gaspedalen håller ett konstant värde samtidgt som bromspedalen subtraheras gaspedalvärdet ett visst antal grader per sekund om bromsen efter ca 2 sek fortfarande är akriv tills värdet är nere på 0. Om gaspedalen därefter återgår till sin rätta nolla är saken utagerad och motorstyrningen vidtar ingen ytterliggare åtgärd (det kanske var föraren...). Är gaspedalen kvar i fel läge sätts felkod och max gaspådrag begränsas kraftigt "nödlägesprogram". Tanken är att om tex en sten eller nåt har lagt sig så att gaspedalen inte går upp ordentligt förstår bilen det och sätter ett nytt nolläge för pedalen, så att bilen fortfarande går att köra, men begränsar samtidigt max gaspådrag så att bilen inte ska kunna rusa. Så gaspedalmodulen är en sak, men om däremot tillräckligt många signaler faller bort eller ger orimliga värden så att DME inte längre kan hålla koll på det faktiska gaspådraget stängs bränsle och gnista av direkt. Visst blir man alldeles varm inombords! |
|
|
Men bilen lägger sig alltaå inte i om man bromsar samtidigt som man doserar gaspedalen aktivt för att man vill åka brett. :) Testa att acca på trean med konstant gas och samtisidigt nudda bromsen i 3 sek o känn hur motorn "dör". |
|
|
Hej, Jag har en 320d f30 av -13 års modell där jag precis upplevt exakt samma sak. Jag var ute och åkte på europaväg och kom ifatt en tradare. När jag tryckte till på bromsen lite lätt för att släppa farthållaren så märkte jag till min förvåning att den inte släppte. Den ville helt enkelt ligga på ca 2500 varv. Jag fick bromsa ner bilen för att inte köra in i tradaren framför mig. Då min bil är manuell märkte jag också snabbt att så fort jag tryckte ner kopplingen så fullgasade bilen direkt. Efter att ha förstått att nåt var fel körde jag av nästa avfart och lyckades hejda och stanna bilen. När jag åter startade den så ville den upp till samma varvtal igen och när jag tryckte ner kopplingen så blev det fullgas. Jag ringde verkstaden där jag köpt bilen och de började prata om snö på golvet, matta som fastnat eller annat som jag hade gjort fel men efter att de insett att det inte var felet bad de mig försöka köra tillbaka bilen till stan och till dem vilket jag gick med på då jag ju "lärt" mig hur den nu reagerade och betedde sig. Det gick att ta sig till återförsäljaren och väl där provade de och konstaterade att "nåt större fel" hade inträffat. Jag fick en hyrbil och åkte därifrån. Efter en dryg vecka var bilen fixad. Man hade bytt gasmodulen och nu var bilen ok igen. Då gjorde jag väldigt klart för dem att ett byte av modul INTE dög som förklaring på ett så här pass allvarligt fel. De kunde inte ge mig bättre förklaring mer än att de konsulterat och rapporterat detta till BMW Sverige varpå jag krävde att få kopia på den dialogen vilket de var förhindrade att lämna ut. Efter diverse diskussioner fick jag kopia på det dokumentet och blev hänvisad till BMW Sveriges kundrelationsavdelning. Jag kontaktade den avdelningen som enbart hänvisade mig tillbaka till återförsäljaren med förklaringen att de var BMWs förlängda arm mot kunden. Efter diverse ytterligare samtal så lovade både återförsäljare och teknisk avdelning på BMW att komma tillbaka till mig med en förklaring på vad som hänt, vad de faktiskt gjort med min bil som gör att det inte ska hända mig igen och dessutom nåt om vad de gör för att detta inte skall hända andra(vilket jag ju nu kan konstatera att det hänt). Jag har inte hört ett ord sedan dess från varken min ÅF eller BMW i ärendet. Jag kontaktade BMW igen förra veckan men inget nytt från dem. Jag kan bara hålla med att det är otroligt svagt att man inte agerar på ett så här pass allvarligt fel. Jag kommer inte heller att ge mig utan kommer att konfrontera BMW ytterligare de närmsta dagarna för att se om något initiativ kommer att tas därifrån. Därefter uppdaterar jag här igen........ |
|
|
Makalöst, flera fall av denna åkomma. BMW's inställning i sverige att inte ens ta i slutkund med tång känner jag igen. Jävla snobbar.... Dom mörkar säkert också och försöker låtsas som något grus i pedalen, matta på sned, solen i ögonen typ. Det är väl att skicka länk till denna topic till tidningarna då som återstår. Journalister som tidigare hoppade på BMW för höga olyckstal oförklarliga singelolyckor på 90-talet lär gnugga händerna att få mer att ta tag i. Folk som bara plötsligt tappade kontrollen över bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.