AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.824

Olåsta bilar på verkstäder?

Sida 3 av 3
Precis som w2k sammanfattar så faller lite trådens syfte om man inte kan påvisa att det är kunders bilar på gatan. Dock håller jag med danieel att inställningen i tråden tog en plötslig vändning när firmanamnet kom fram. Så mycket för de objektiva bedömningarna, även trist att man istället vänder sig mot TS.

Parentesen med dragkroken är väl subjektivt. Vissa bryr sig inte att man får en parkeringsbula, andra tycker det är en stor grej. Samma här, vissa bryr sig inte om verkstaden lånar bilen för en sväng på lunchen, dragbil eller en repa på stan medans andra reagerar kraftigt. Vi kan nog alla konstatera att verkstaden gör fel, det kommer sannolikt betyda att vissa kunder blir negativa och att man därigenom förlorar någon kund och ev riskerar att nagga ryktet. Så oavsett vad folk tycker så är det idiotiskt gjort av en affärsrörelse. Personligen har jag lämnat in bilen för att mekanikern ska utföra ett jobb på den, inte nyttja den till egna syften - det får han ha sina egna bilar till!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tycka vad man vill men i min värld är det inte OK att göra något som en kund kanske inte går med på.

Vänd på steken och ponera att om dem hade ringt o frågat kunden om dem fick lov att bärga en bil, vem hade då stått på tronen?

Då skulle jag vara den första att hylla den verkstaden för sitt agerande....

BMW M-POWER
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
W2k
På vilket sätt har danieel/GINO/driftking missat att det var verkstadens egna bilar, när dom inte ens yttrat sig om detta?

Om det nu är en sådan oriskabel manöver, varför är det mer accepterat ifall Perra gör det än att "Börje" gör det?

Hade inte verkstaden egna bilar som man kan bogsera med? Behovet att använda kundbilar för att uträtta arbete är då väldigt svårt att ursäkta.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Braxen,

som jag tolkade danieels senaste inlägg var det just olåsta bilar han yttrade sig om i 1:a-3:e paragraferna (om att övervakningskamera inte hjälper etc, att det är "sjukt att behandla folk på detta viset" = lämna deras bilar olåsta). Missförstod jag så ber jag om ursäkt.

Jag litar mer på PLB&M än en random-verkstad. Därför är det mer acceptabelt. Det är väl inte så konstigt? Manövern är oriskabel *om man vet vad man gör*. Sen ska vi inte glömma att det hela baseras på hörsägen också, vi vet ju inte exakt vad som gjordes så det blir en rätt hypotetisk diskussion.

Wilhelm Svenselius
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
W2k
Att du litar mer på Perras än "Börje" har endast betydelse om det var din bil som var inblandad.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tydligen har det även betydelse i hur jag bedömer allvarligheten i att det händer någon annans bil, annars skulle vi inte ha den här diskussionen. :)

Men jag tycker vi kan släppa det, det är förstås helt subjektivt och vi kommer knappast lyckas övertyga varandra.

Wilhelm Svenselius
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
W2k
Vi skulle inte ha denna diskussion om den som du höjer till skyarna, bara hade använt sig av sunt förnuft. Och det blir knappast bättre när man bygger sitt försvar på att det är lungt att använda kundbilar för egen vinning, bara men inte heter "Börje".

Klart vi ska släppa detta, vi vill inte att en av dina idoler ska få lite publicitet när han klantat sig. Men "Börje", han kan man säkert hänga ut redan när han ändrat radiokanal.

Då var min teori om kamerorna rätt.
Självklart är det inte okej att använda kundbilar för att driva sin verksamhet. Förstår också att Huddinge verkstaden har en fanatisk användarskara. Min erfarenhet är att de är dryga och dyra och inget jag lämnar min bil till.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det där med dragkroken var nog det mest märkliga jag hört.
Jag hade inte betalat dem en spänn för den servicen.
Vem vet, de kanske försökte starta bilen och allt möjligt.
Dragkroken är INTE avsedd att bogsera andra bilar med.
Om man bortser från att det är rätt eller fel men vad menar du med "inte avsedd för"?
Det är väl knappast så att bilen tar skada av detta, kan ju inte vara värre än att dra en stor husvagn.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För egen del ser jag inte eventuellt slitage som problemet utan den bristande respekten för andras egendom. Man utnyttjar inte andras grejer utan att fråga först.

-------
//Lövet
Vi vet ju inte hur det har gått till men flytta en bil i det här fallet innebär inte bogsering.
varför skulle man bogsera med dragkroken hade man bogserat hade dragöglat suttit där.

Inget har säker tagit skada, men de flesta här skulle gnälla på det om det varit en annan verkstad, inget snack om saken.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med Lövet,
Neka kunden lite rabatt efter man har använt ens egendom är rätt så kass agerat kan jag tycka..Ja ledsen att vi vart tvungna att använda din bil notan är på 2367kr men vi jämnar det till 2000kr funkar det? Hade suttit fint!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nu hittade jag på summan FK
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Utan att säga något om agerandet att bogsera med en kundbil: Har jag drag på en bil förblir den bakre bogseröglan oanvänd. Det är ju bara en nödlösning och inte i närheten av lika robust som en dragkrok.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag hade inte uppskattat om min bil användes till något annat än den tjänsten jag köpte hos firman.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Utan att värdera annat i tråden så vil jag berätta att min E46 touring som fått dragkrok eftermonterad (på BMWverktad) inte längre har någon bakre dragögla - balken för kroken täcker det gängade hålet för bakre dragögla och då jag frågade BMWverkttaden om det så sa de att man får använda kroken istället - t ex om man kör med nosen i diket och måste dras upp. Jag har även nödbogerat annan havererad bil med min krok en kortare sträcka och kroken verkar fungera bra trots allt men om det är helt optimalt vet jag inte. Bogserlinan kan ju lättare hoppa av en krok jämfört med en ögla men om kroken verkligen tar skada av bogering vet jag inte - bilen jag drog vägde nog ungeför var som är max tillåten släpvikt för min bil men å andra sidan är det ju inte en handske som drar. Å tredje sidan sker nödbogsering i betydigt lägre fart (30km/h) än släpdragning (80km/h).
Jag måste alltså ha med kroken avtagen för att ha en bakre bogseringsmöjlighet - inga problem - den ligger i sin hållare i nödhjulet - men lämnar man den hemma och kör nosen i diket blir det trixigt.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.