|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, nån gång i mars hade jag tänkt mig göra En inspektion 1 på Coupen. Jag bor i Stockholm o ringt runt till en del bl.a. Bavaria, Per Larsson, Bloombergs Lidingö samt GW engineering. Samtliga tar mellan 11-12 tkr för en fullständig service inkl bromsvätskebyte, Ventiljustering/packning shims etc.. Förutom då GW som endast tar drygt 8 tkr för samma. Är det någon som gjort en inspektion/service hos GW med bra erfarenhet? Vore kanon om ngn här vet annan pålitlig verkstad runt Stockholmsområdet? Känns 11-12 tkr rimligt? Hur vanligt är det med ventiljustering insp 1 ? Inget krav? Tacksam för svar! /p | |
|
För några år sedan kostade min bils Inspektion I 12000:- inkl bromsvätskebyte och bmwcs rabatt (10%) på Bmw:s M-avdelning här nere i Skåne. Ventiljusteringen ingår i detta pris där alla ventilspel kontrolleras och chimsen byts på de som är utanför tolerans. Finns inget val där, det ska göras. |
|
| Går det köpa chimsen löst någonstans eller måste man köpa en sats ? | |
| Kan köpas hos Bmw, men det kräver att du vet vilka chims du ska ha. Alltså måste du mäta först... | |
|
Är man liiite händig fixar man det mesta som görs i en insp 2 själv. I korta ordalag brukar det vara byte av samtliga remmar och filter, nya tändstift, ny motorolja, ny kylarvätska (?), ny diff & växellådsolja (iaf på äldre M, tex M5 E34), allt taget ur minnet så jag kan ha glömt något. Sedan är det som sagt kontroll av ventilspel, o detta bör man lämna iväg är min åsikt. BMW Nyköping tog (2006 har jag för mig) ca 2400 denna kontroll, det var 4 shims som behövdes bytas, ju fler shims som byts desto dyrare blir det, shimsen kostar runt en hundring/st har jag för mig. Mitt råd är att om kolla pris med BMW Nyköping, de är betydligt billigare än Sthlms verkstäderna, exempel från 2013: Nyckelkontroll + inkodning av ny nyckel, Bavaria Stockholm 1500 kr, BMW Nyköping 650 kr. O då har jag inte nämnt att de gjorde jobbet under tiden man väntade, Bavaria ville ha bilen hela dagen... |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Vid Insp. 1 byts inte remmarna ut vad jag vet, bilen har trots allt bara gått 4000~ mil då. Är man händig går det att justera ventilerna själv också, finns många guider på nätet man kan följa. Byte av olja i växellåda eller diff är inte med i serviceplanen enligt den listan jag går efter (livstidsolja?), men jag kommer byta min ändå. Tändstift bytes vid Insp. 2. Insp. 1: - Byte av olja i motor. - Byte av oljefilter, luftfilter och kupéfilter. - Byte av bromsvätska om det har gått 2 år sedan sist (Annars kontrollera nivå). - Byte av kylarvätska om det har gått 4 år sedan sist (Annars kontrollera nivå). - Sen är det mycket visuella kontroller av bromsar och annat, smörja gångjärn i dörrar, kolla spolarvätska och efter eventuella oljeläckage. Detta är till en M3 E46 men mycket är samma. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.