AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.446

Insp 1 - z4m

pa
20
pappeman
Z4 M Coupe -07 IB
Hej alla, nån gång i mars hade jag tänkt mig göra En inspektion 1 på Coupen.

Jag bor i Stockholm o ringt runt till en del bl.a. Bavaria, Per Larsson, Bloombergs Lidingö samt
GW engineering. Samtliga tar mellan 11-12 tkr för en fullständig service inkl bromsvätskebyte,
Ventiljustering/packning shims etc.. Förutom då GW som endast tar drygt 8 tkr för samma.

Är det någon som gjort en inspektion/service hos GW med bra erfarenhet?
Vore kanon om ngn här vet annan pålitlig verkstad runt Stockholmsområdet?
Känns 11-12 tkr rimligt?
Hur vanligt är det med ventiljustering insp 1 ? Inget krav?

Tacksam för svar!

/p
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
För några år sedan kostade min bils Inspektion I 12000:- inkl bromsvätskebyte och bmwcs rabatt (10%) på Bmw:s M-avdelning här nere i Skåne.
Ventiljusteringen ingår i detta pris där alla ventilspel kontrolleras och chimsen byts på de som är utanför tolerans. Finns inget val där, det ska göras.
Går det köpa chimsen löst någonstans eller måste man köpa en sats ?
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Kan köpas hos Bmw, men det kräver att du vet vilka chims du ska ha. Alltså måste du mäta först...
Är man liiite händig fixar man det mesta som görs i en insp 2 själv. I korta ordalag brukar det vara byte av samtliga remmar och filter, nya tändstift, ny motorolja, ny kylarvätska (?), ny diff & växellådsolja (iaf på äldre M, tex M5 E34), allt taget ur minnet så jag kan ha glömt något.

Sedan är det som sagt kontroll av ventilspel, o detta bör man lämna iväg är min åsikt. BMW Nyköping tog (2006 har jag för mig) ca 2400 denna kontroll, det var 4 shims som behövdes bytas, ju fler shims som byts desto dyrare blir det, shimsen kostar runt en hundring/st har jag för mig. Mitt råd är att om kolla pris med BMW Nyköping, de är betydligt billigare än Sthlms verkstäderna, exempel från 2013: Nyckelkontroll + inkodning av ny nyckel, Bavaria Stockholm 1500 kr, BMW Nyköping 650 kr. O då har jag inte nämnt att de gjorde jobbet under tiden man väntade, Bavaria ville ha bilen hela dagen...
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vid Insp. 1 byts inte remmarna ut vad jag vet, bilen har trots allt bara gått 4000~ mil då. Är man händig går det att justera ventilerna själv också, finns många guider på nätet man kan följa. Byte av olja i växellåda eller diff är inte med i serviceplanen enligt den listan jag går efter (livstidsolja?), men jag kommer byta min ändå. Tändstift bytes vid Insp. 2.

Insp. 1:
- Byte av olja i motor.
- Byte av oljefilter, luftfilter och kupéfilter.
- Byte av bromsvätska om det har gått 2 år sedan sist (Annars kontrollera nivå).
- Byte av kylarvätska om det har gått 4 år sedan sist (Annars kontrollera nivå).
- Sen är det mycket visuella kontroller av bromsar och annat, smörja gångjärn i dörrar, kolla spolarvätska och efter eventuella oljeläckage.

Detta är till en M3 E46 men mycket är samma.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.