AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.579

E39 523i - 1998 abs asc fungerar ej

Gu
15
Gustavio
523i -98
M3 3.0 -95
Tja!

Abs/asc lampa lyser på min 523i 98.
Har läst att den en del får problem med hastighets mätare osv men inget sånt för mig, utan det är bara abs och antispinn som inte fungerar.

Har läst av datorn och de felkoder jag får är,

Front left wheel speed sensor
asc passively engaged
abs control passive
brake-light switch not actuated
asc control passive

Har bytt givare köpt från schmiedemann utan resultat.
Har skiftat mellan höger och vänster men fortfarande felkod på vänster.
Har testat kyla ner abs enhet utan någon reaktion på lampor. (Med abs enhet så har jag fattat de som att det är den svarta som sitter i motorrummet, inte datorn i kupen?)

Tänkte då att de kanske kan vara kabelbrott, så har bytt en bit kabel av kabeln som man kommer åt innan den går in i kupen, utan någon skillnad.

Vet inte vad jag ska ta mig till längre, nån som har några tips?
Har haft liknade problem på en volvo och där var det kontakten vid bromspedalen. Bromsljuset funkade perfekt men inte abs:en. Brytaren har två eller fler kontakter i sig och en av dom dummade sig för mig. Så jag böt den och sen fungerade det. Kan ju alltid vara värt o kolla ;)
Gu
15
Gustavio
523i -98
M3 3.0 -95
Tack för tipset!

Men hittade felet igår kväll. Givaren satt för långt ifrån lagret eller vad det är den läser på.
Hur kunde den göra det hade du hel enkelt inte tryckt in den tillräckligt?
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hade samma på min 528 och det var abs boxen som var kass. allt annat funka . Körde ett år med det och till slut så började även hastighetsmätaren att lägga av. Det gör det till slut. Kolla boxen. abs mondulen som den den oxå kallas sitter där du fyller på spolarvätska.

M-killen
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Nu är väl felet löst, men det är först från årsmodell 1999 det är vanligt att ABS-modulen packar ihop och du verkar ha en -00. ABS-modulen flyttades -99 till en direkt olämplig plats i motorrummet. På en -98 är det till 99% det som felkoden säger, i detta fall "front left wheel speed sensor" (ABS-givare). Resten är följdfel av dålig/trasig ABS-givare. (Bromsljuskontakt kan vara något annat iofs.)
Gu
15
Gustavio
523i -98
M3 3.0 -95
Okej okej, tackar för svaren.

Ja det var delvis att jag inte tryckt in den riktigt, men det gick inte.
Det sitter som ett "lock" för hjullagret som givaren delvis sitter mot. Detta lock fick jag slå in lite för att givaren skulle komma på rätt plats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.