AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.371

Fjädrar, dämpare, bromsar 320 e46

Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Hej!

Har en 320-02. Mina bakfjädrar har gått av och tänkte passa på att byta även dämpare då bilen gått över 16' mil. Även bromsar behöver översyn. Har sökt i gamla trådar men undrar fortfarande:

- Erfarenheter från piratfjädrar? BMW tar 1181 kr/st för framfjädrar och 1265 kr/st bak. Inte lika stor skillnad som dämparna som de vill ha 2568 (/st) fram och 1675 bak. Är det värt köpa pirat?

- Bör man byta mer än fjäder o dämpare då man ändå har ner dem om det aldrig är bytt?

- Lika bra byta fjädrar fram efter 16' mil även om de inte gått av då man ska byta dämparna? Tycker den är överdrivet nervös på vägen ibland vid kraftig sidvind, men antar det mest beror på gamla dämpare.

- Vilka t.ex. Sachs/Bilsteindämpare motsvarar orginal? Mister-Auto har rätt ok priser, men har ngn bra erfarenheter t.ex. fr någon på ebay.de ?

- Har alla bmw med drag större bromsar eller är det de med M/Sportpaket? Undrar om jag ska ha 286 eller 300mm skivor. Min bil fick löstagbart drag monterat i efterhand på BMW, men de fick inte fram uppg om att det ska vara förstärkta fjädrar trots att förra ägaren sa att det var det.. Så undrar om det är osannlikt att mina skivor är 300mm? Mister Auto är ju billiga på Brembo o antar de duger? Kan naturligtvis mäta skivorna, men det är väl eg ok"bygeln" som avgör om man kan ha 300mm?
Du kan köpa bakfjädrarna på tex Biltema för 349:- styck och fungerar alldeles utmärkt. Det här med att de kallar dem förstärkta är bara strunt prat i mina ögon.

Du behöver inte byta mer, men aldrig fel att bända lite med kofot och känna på bussningarna på tex länkarms bussning fram.

Tycker du bilen är svajig, så byt fjädrarna bak först. Passa på att lossa bak dämparen nertill med 18 hylsa/nyckel och känn om dämparen fungerar som den ska eller den är död.

Fram är lite värre att kolla om den är död för du får ta loss dämparen. Fjäder och dämpare är ihop monterat fram och du behöver dela dem för att kolla dämparen.

Inte omöjligt att bilen är svajig pga någon av dämparna fram är död. Dels pga miltal också får de stryk utav alla vägbulor osv.

Ang broms skivorna, så kan du köra på originalen. Ingen skillnad för du använder drag.
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Tack för snabbt svar.

Glömde skriva att jag rwdan köpt nya Mahle länkarmar som ska på inom kort då yttre leden är glapp. Så kanske börjar med det fram och ser om det hjälper.

Byttes automatiskt till större bromsskivor då drag monterades?

Hur illa är det att köra m ett varv kortare bakfjädrar? Mest risk för snedslitna däck eller blir väguppträdandet märkbart sämre? (Var väl sniksänkning förr bland 18-åringar.. :-) ?) Vad jag vet kan jag ha haft det länge. Inte heller bilprovningen såg att ett varv låg löst under fjädern.
Samtidigt blir man ju hemmablind då man kört bilen 10' mil. Misstänker att väghållningen var bättre då jag köpte den.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Dämparna blir mer komprimerade om du kör runt med kapade fjädrar och detta resulterar i reducerad livslängd hos dämparna. Sen riskerar fjädrarna att "hoppa ur"(vid full utfjädring) om de inte sitter fast ordentligt till följd av kapningen. Kanske inte helt bra ur säkerhetssynpunkt.

Snedslitning p.g.a ökad camber till följd av sänkningen tar jag för givet. Märkbart sämre uppträande på vägen är subjektivt... ;)
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Jag har köpt Bilstein B4 dämpare från säljare Performance 3000 utan problem.
Gjorde en sökning åt dig här:
Länk

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.