AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.289

Saab 9-3 diesel startar inte vid kall väderlek?

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Vår Saab 9-3 startar inte när det är nollgradigt ute. Den startar och går dåligt i 2-5 sek och sedan så stannar den. Vid nästa försök så brukar den inte ens starta i några sekunder. I varmt garage startar den utan några problem alls.

Jag har bytt returslangar till spridarna till nya, jag har ohm mätt glödstiften och dom ligger alla på 0,5 ohm. Jag har mätt på sladden till glödstiften och där har jag 12 v vid "tändning på" och vid startförsök.

Första gången det hände för någon vecka sedan så kunde jag efter att nästan ha tömt ett helt fulladdat batteri få igång den och sedan gick den perfekt men nu går den inte ens igång med startkablar. (Startar i 2-3 sek) Funderar på att försöka dra igång den och se om den startar. Om den startar så bör det vara glödstiften trots allt?

Behövs glödstiften bara för att precis få igång den eller om den har startat i säg 5 sekunder så borde den sedan fungera även om det är fel på glödstiften?

Har ni några tips?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Felkodsläs bilen så får du svart på vitt om det är glödstiften?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
I och med att glödstiften visar rätt ohm tal så har jag svårt att tro att en felkodsavläsning skulle ge någon felkod om de är dåliga. Frågan är om de kan visa rätt ohm tal men ändå vara dåliga? Ser mycket trångt ut så jag drar mig lite för att plocka ur dem. Om jag bogsera igång den och den startar så borde den väl gå lite ojämnt tills den blivit lite varm vilket borde tyda på glöd stiften och att någon typ av eftervärmning inte fungerar. Alternativt luft i bränslesystemet. Får testa i veckan som kommer.
dr
25
drmackan
X1 2.0d Xdrive -09
Opel Astra H -05
Hej,
Ska inte dina glödstift mäta ca 0,9 ohm om dem är friska?

Google visade mig en guide för hur du testar nåt annat fordon för glödstiftsrelä:et för och glödstiften(det sistnämnda har du iofs redan gjort) och det funkar väl för en diesel-sabb också :)

The first and easiest test is to check the glow plug relay.
1) Let the truck sit overnight in fairly cold temps ( < 7ºC ) this will require the glow plugs to activate for a good amount of time for the truck to start properly.

2) The test part can be done several ways, first of all if you have a voltmeter, dial it up to the correct setting for 12V systems, ground it to a good ground, and put the + lead on the right/back side of the glow plug relay. With the key off, that terminal should read zero, while the other one (which connects to the battery) should read +- 12V at all times. You want to measure the one with zero voltage.
When the key is turned on, the one that had zero should go up to 12V and stay there for 30sec - 2min. This is feeding the glow plugs 12V to heat them up.

3) Have someone turn the key on for you, or turn it on and get back around to your tester quickly, and see if you have 12V across the relay. If you do, see how long the relay stays activated, if it goes off very quickly it's not allowing the gp's enough time to heat up and the truck is going to start rough. If the relay fails this test, replace it.

2-3a.) Some alternate methods to above, instead of using a voltmeter, jumper across the relay either with a screwdriver (which will cause sparks until you make a good contact) or with a set of jumper cables from the hot + terminal on one of your batteries, to the gp side of the relay. Make the connection for about 45 seconds, then immediately try to start the truck. If it fires up nicely, whereas it was struggling before, the relay is bad.

4) If the relay passes the test, and is good. Or if you replace the relay and still experience hard starts, you will need to move on to testing the glow plugs themselves. This can be done quite non-invasive, only requiring you to pull the valve covers if you find a bad glow plug, to replace it / them.

5) There are also a couple ways to test the glow plugs, you will need either a test light, or a good voltmeter that will read in ohms.

5a) Voltmeter method -
Connect the ground lead of your voltmeter to a good ground, and insert the positive + test lead into the first glow plug pin.
A good glow plug will read btwn 0.8 - 1.2 ohms a weak glow plug will have much less resistance, and a completely dead one will have unlimited resistance through it because the electrode is internally burned out. Make note of the plugs that are out of range based on the cylinder number, and replace them.

mvh
Markus
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Tänker relä till glödningen
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tack för tipsen. Jag har nu mest troligt kommit på vad som är felt. Bilen startade i värme garage men inte ute när det är 0-5 plusgader.

Plockade ur alla fyra stift och ohm mätte de och då visar 3 st ca 0,8-1,0 ohm, ett var det avbrott på. Dum som jag va så köpte jag billiga nya stift på Biltema och de visade sig vara för ca 7 mm för korta. monterade ett av biltema stiften och de 3 fungerande stiften och nu visade sig att bilen startde flera morgnar efter detta. Beställde sedan 4 nya glödstift från Saab för 1400kr och nu fungerar bilen bra. Biltema glödstiften kostade 516 kr och fungerar säkert men vågade inte chansa eftersom de var kortare. Trots allt så startde bilen med ett fungerande Biltema glödstift och 3 orginal så helt kassa kan dom inte vara, men jag är rädd att man tex kan få sprickor i toppen eftersom den värmer på ett onormalt högt ställe.

Nya Saab glödstift låg på 0,9-1,0 ohm, dock beror detta mycket på om de är varma eller kalla. Efter att testa dem med kabel direkt från batteriet så hade jag ca 5,0 ohm och sedan skönk dem allt eftersom de blev kalla.

Antagligen så har motorstyrningen känt av att ett glödstift varit dåligt och sedan stängt av spänning till stift eller bränsle. Försökte bogsera igång bilen när den var helt kall och efter ca 8 min bogserande så startade den och gick sedan perfekt. Vet inte hur känslig en diesel är men även 30 sekunders bogserande borde ge värme i förbränningsutrymmet så att en diesel startar tycker man?

Skönt iallafall att bilen fngerar nu!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.