|
|
|
|---|---|
|
Jag upplever att min E36 (328, -98) drar väldigt mycket olja. Jag har inte undersökt exakt, men jag har nästan gjort slut på tre 4-liters-dunkar sedan jag bytte olja våren -13 i mina fåfänga försök att hålla den fylld. Vad kan vara problemet, egentligen? Jag upplever inte att motorn fungerar dåligt i övrigt, förutom att den är *aningen* svag på tomgång (men bara aningen; jag är osäker på om det är normalt eller inte). Jag hör inte det "visslande" ljudet som ofta verkar tillskrivas en trasik vevhusventilation. Alldeles på sistone har jag dock börjat hitta gul gegga på insidan av oljepåfyllningslocket. Kan det betyda något i sammanhanget (eller kan det vara för att oljenivån ofta är låg för att jag inte hinner fylla på)? Vet någon vad mer jag kan testa? | |
|
Har du kollat om bilen ryker blått vid uppstart , eller vid motorbroms ? Det kan vara slitna tätningar i toppen , dåliga kolvringar allmänt oljeläkage (trasig packning). Det är inte onormalt att det bildas klägg vid kortare körning (kondens) och det brukar försvinna vid längre körningar då motorn brukar bli ordentligt genomvarm. Hur långt har du åkt sedan våren -13 ? Det låter inte så bra att behöva fylla på nästan 12liter olja på ett år.. |
|
|
Jag testade vevhusventilationen lite mer idag, och den verkar inte alls vara fel på. Jag har rimligt undertryck i både ventilhus och i oljestickeröret (bara lite undertryck, som det skall vara; inte alls mycket), och jag kan blåsa genom slangen som går till blocket så att det bubblar i sumpen genom oljesticksröret, så det verkar inte vara igengeggat någonstans. Jag har aldrig tänkt på att den skulle ryka särskilt blått. Samtidigt får jag medge att jag har lite svårt att tänka mig hur den *inte* skulle göra det, för jag ser inte heller alls att den skulle läcka olja under, och om det inte är något av det, vet jag inte riktigt vart oljan annars skulle ta vägen. :) Hur kollar man bäst packningarna i toppen? Kompressionstest, eller? Jag har tänkt att jag skall göra det, men jag har ingen kompressionstestare omedelbart tillgänglig. Jag antar att det borde stå på tur, dock. Nog för att jag förvisso kör ganska många korta sträckor med bilen, men jag kör även en sträcka på 5 mil ett par gånger per vecka, fram och tillbaka, så kortkörning borde väl inte vara något direkt kläggbildningsproblem, eller? Jag skulle tro att jag har kört en sisådär 700-800 mil sedan jag bytte olja. |
|
|
Jag hade liknande problem, men den blårök mycket när jag gasade efter att krypkört i kö.... Köpte en liten tillsatts som man häller i oljan, som ska mjuka upp/täta gamla hårda packningar för typ 250:- på autoexperten. Tro det eller ej, men den slutade blåryka och dra olja efter en halv tank... Billigt alternativ att pröva. |
|
| Hm, jag kollade besiktningsprotokollet (från augusti), och där står HC-värdet angivet till 44. Långt under gränsvärdet på 100, men vad är normalt för denna motorn? Om det är högre än vanligt, är det ju åtminstone en indikation på att den bränner olja. | |
|
Hc 44 låter ganska normalt...hade under det och min M54 motor tog ca 1liter olja på 100mil (tror katalysatorn är bra på bmw). Hur långt har bilen gått ? |
|
| Den har gått 27k mil totalt, så det är ju en liten bit. Kan det vara ventilstyrningarna? Finns det något bra sätt att testa det, i så fall? | |
|
slå i engine flusch rensa o byt olja och kör på mobil 1 0-40w new life. det hade jag gjort.men kolla vehusventilationen noga |
|
|
Om bilen ryker blått vid uppstart borde det vara ventilstyrningarna och ryker den blått efter du har gasat ur den så är det troligtvis kolvringarna. Hur får man Engine flush att fungera ?? Om det löser upp koks så måste det gå illa åt lager , kamaxlar mm i bilen då man ska köra med det (i en startad motor). Kan inte tänka mig att något som löser upp brända grejor...smörjer...(obs. bara min fundering) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.