AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.422

Ändra information på displayen i F11 - 2014 för att visa t ex RDS-info?

aj
6
ajh
520 DA Xdrive Touring -14
Är nybliven "ägare" (leasing) till en 520 D drive och är sjukt nöjd.
Dock funderar jag på om det inte går att ändra informationen på displayen?
Mer specifikt, när man lyssnar på radio borde det väl gå att få RDS information visad istället för bara en lista på kanaler?
T.ex om jag lyssnar på P3 så visas vilket program som sänds.

Jag har klickat runt och tror inte jag missat någon vrå i menyerna.. Men inte hittat nått om detta.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Hej och grattis till bilen!

Om jag förstår dig rätt så ska det bara vara att dra idrive reglaget till vänster när du är i listan över kanaler. Då kommer du till huvudfönstret för radio och där visas rds info om kanalen skickar ut det.
aj
6
ajh
Hallå Krille!

Tack tack, känns fint.. ☺och tack för svaret!
Drar jag iDrive reglaget till vänster när jag står listan över radiokanaler så backar jag bara till föregående meny. Drar jag till höger kommer spara favoritkanal menyn.
Iof, jag har inte testat dra den till vänster om jag står i huvudmenyn.. Dvs första sidan. Kanske därifrån du menar?
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Var ute och kollade precis och om jag trycker på "Radio" så hamnar jag direkt i radions huvudfönster där det står RDS info med vilken låt som spelas och en symbol på vilket innehåll det är, exempelvis "POP". Trycker jag en gång till på knappen "Radio" kommer man till en meny där man kan välja om man vill visa sparade kanaler, AM/FM och ändra ljudinställningar.

Vet inte om det kan skilja om man har navpro eller inte?
aj
6
ajh
Ah ok.. Ja men då måste det skilja på utrustningsnivå.. :/
Jag ser bara en lista med kanaler.. Thats it.. Det är radion.. :)
Jag har inte NavPro (eller navigation alls för den delen).
Paketen på den är komfort och sport..

Så det kan kanske vara så att i "basic" varianten av iDrive så funkar inte detta?
Fast det låter ju konstigt.. har ju bilstereos gjort sedan 90-talet..
da
280
damaen
M135i xDrive
Får du ingen info uppe i listen till höger där du ser klockan m.m.?
aj
6
ajh
Måste ut och kolla!
Återkommer..
aj
6
ajh
Kom barnkalas i vägen, men nu har jag vart ute och kollat.
Visst är det som du säger damaen.. Det kommer lite info uppe till höger.

Egentligen var det inte informationen i sig som jag var ute efter utan ett snyggare gränssnitt.
Hade hoppats på att displayen skulle utnyttjas lite snyggare.
Te.x att likt en skärmsläckare efter x antal sekunder på en radiokanal så ändras den tråkiga menylistan mot kanalnamnet på vald kanal med RDS informationen rullande under etc..
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Ja längst upp står vilken kanal man lyssnar på, och rullar väl även lite RDS info. Men man får utökad information nere i huvudfönstret. Konstigt att BMW valt bort den biten om man inte har den stora skärmen, är inget som drar nytta av widescreen ändå.
aj
6
ajh
Nej men det var lite så jag tänkte. Struntar ju egentligen i vad som står, mest att det ser mkt bättre ut.
Iof jag lyssnar mest på P3 och kan ju vara kul att se programinformation.
Men då fortsätter jag helt enkelt och stänga av displayen bara. :-)
Ska dock skicka ett mail till BMW och höra om det verkligen ska vara så, eller om det går att lösa med mjukvaruuppdatering.
Har inte hunnit testat Bluetooth media ännu. Kanske inte ta förgivet att den kommer visa någon info för heller..
Pe
7
Peppito
520xd Touring M-sport 2014
AJH: Kom du fram till något angående radions gränssnitt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.