|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Funderar över oljetrycket vid start. När man startar lyser oljetryckslampan ungefär 2 sek. innan den slocknar. Jag har hört att det är ganska vanligt på M-30 motorerna, men det känns inge bra att det lyser en stund. Borde inte lampan slockna redan när man kör på starten? Kan det bero på att oljepumpen är sliten? Eller är det så illa att lagrena är slitna? Vore tacksam för svar om någon känner igen problemet... MVH | |
|
Oljan kan vara tjock (så att trycket inte kommer förrän efter ett tag). Ganska normalt att det tar en "liten" stund innan lampan slocknar/fullt tryck ges... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Länk |
|
|
Jag har detta på båda mina M30-maskiner så det är nog ett "normalt fel" på dessa... Vet inte exakt vad det beror på men jag har oxå funderat på det. Enligt någon här på forumet så var det helt i sin ordning tycker jag mig minnas. Har faktiskt provat med en tunnare olja än normalt bara för att kolla om det blev bättre men icke det. Mvh janne. |
|
|
Det verkar nästan som de flesta M-30 motorerna lider av samma fenomen.... Men det skulle vara intressant att se om det blev nån skillnad om man skruva dit en ny oljepump. Enligt en BMW verkstad jag hörde lite med, påstod att det aldrig blir nåt fel på dessa oljepumpar, men jag vet inte riktigt....... Har provat o byta backventilen i oljefilter hållaren mot en ny, men utan resultat. MVH |
|
sonyluxor |
Jag har nybytt oljepump och jag hinner räkna till ettusentvå innan den slocknar. Innan jag bytte sså tog det 20 sekunder, så nu håller jag koll! sonyluxor |
|
En fd verkmästare på BMW-verkstad berättade för mig att det är vanligt att pumpen får svårt att suga upp oljan ur tråget när den blir sliten, vilket helt enkelt beror på för stort glapp till följd av normalt slitage. Däremot är det mycket sällan den pumpar dåligt när den väl fått upp trycket, även om den gått riktigt långt. Min pump hade varit med i 51000mil när han bytte den.. Gäller M10 -och M30-motorer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.