|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att skaffa mig en 328i sedan av 2013 års modell. Efter ha fått några inbytesförslag som är rimliga och konstaterat att priset för en 328 ligger runt 340 tkr för ett exemplar med bra utrusting och ca 2000 mil max har jag räknat på skillnader i ägandekostnader. Jag kommer fram till att det går på ett ut. På plussidan för 328:an står lägre försäkring (gratis vagskada 1,5 till), lägre bränsleförbrukning (3 dl/mil) och lägre skatt. Det svåra är att bedömma hur de olika modellerna kommer att gå ner i värde? Min 335i har "rätt" spec med M-sport, spacegrau, skinn, isofix, automat, drag, navi, motor och kupévärmare och hifi och har gått ca 5000 mil. Den har redan tappat mer än halva nypriset ändå. Har fått inbytesförslag på 265 000 som bäst. En faktor som borde vara till e91:ans nackdel är att det är förra modellgenerationen. 328:ans nackdel är att den är 1,5 år gammal och kommer tappa kanske 25% av värdet på 1,5 år. Vad tror ni? Vilken värdeminskning ska jag räkna med? Är det ekonomisk katastrof att köpa en 1,5 år gammal bil jämfört med att behålla min 3,5 år gamla bil som är fräsch, fungerar bra och som sammantaget ändå är rätt ekonomisk? Jag kan tänka mig att en 328 som jag idag skulle köpa för 340 tusen om 1,5 år och 1500 mil inte är värd mer än 230 tusen. En annan fråga: En del 328:or som jag tittat på har standardstereo. Går det att montera Alpinekit? Jag vet att det finns som standardtillbehör, men jag har fått besked av en handlare att det inte går vilket jag tvivlar på. | |
|
Det är extremt osannolikt att skillnaden i driftskostnader överväger den högre värdeminskningen på den nya bilen. Så byt om du vill ha 328an, inte för att "spara" pengar. ------- //Lövet |
|
|
Nog finns det flera skäl till att vilja byta bortsett från ekonomin. Och några mot förstås. Men om man håller sig till ekonomin ett tag: Ekonomiska fördelar för 328:an sett under de tre första åren (per år) Bensin: 0,3l * 15*1200 mil=5400 Försäkring: vagnskada ingår 1,5 år till + något lägre försäkring 3900 Skatt 1600 Service: om ett år går min fria service ut + 3000 kr /år fördel den nyare bilen Sammanlagt är dessa fördelar värda 41700 på tre år totalt. Mellanpriset mot 328 är 74 Jag tycker det är rätt nära. |
|
|
Säg att 328 (som nu är 1,5 år gammal) tappar 40 % av sitt värde på 3 år, det är 135. Om 335:an tappar 40% är det 106 tusen vilket skulle innebära att min 335 skulle vara värd 160 tkr 2017 med 8600 mil på mätaren. En skillnad på 30 till 328:and nackdel. Sammantaget med de minskade driftskostnaderna jag räknade på ovan blir det +11700 för 328:an på 3 år. Det känns som jag räknat hyfsat rätt ändå. Eller? Sen är jag sugen på en 328:a pga större utr, bättre komfort, kul med nytt. Nackdelarna som jag ser det är styrningen, känsla med 4:a istället för 6:a, klenare motor. |
|
| Din 2010 335iAMT är mer eftertraktad än en 4-cyl F30. Inte undra på att många vill byta in den. När F30 LCI kommer så sjunker värdet än mer på F30 pre-LCI. Du kommer sannolikt att förlora på en affär då din kalkyl inte tar hänsyn till kapitalkostnad. Marginalen i din kalkyl är för dålig. | |
|
Kapitalkostnaden är rätt liten 1,5 %, min fru jobbar på banken. Det är inte för att spara pengar som jag vill byta. Men om det blir mycket dyrare vill jag inte byta. Jag är ute efter antingen en m-sport eller en luxury med skinn. Det känns som de varianterna kommer kännas fräscha länge. Till skillnad från en sport med tygklädsel. Det svåraste är verkligen att förutse värdetapppet på olika modeller. |
|
|
Kapitalkostnaden är rätt liten 1,5 %, min fru jobbar på banken. Det är inte för att spara pengar som jag vill byta. Men om det blir mycket dyrare vill jag inte byta. Jag är ute efter antingen en m-sport eller en luxury med skinn. Det känns som de varianterna kommer kännas fräscha länge. Till skillnad från en sport med tygklädsel. Det svåraste är verkligen att förutse värdetapppet på olika modeller. |
|
Verdi |
Jag tror faktiskt inte att en 328 är 3 dl per mil snålare än 335i. Enligt spritmonitor, som brukar vara betydligt trovärdigare än BMW:s egna siffror: (alla bilar har loggat minst 150 mil) 328i: 16 bilar Min: 0,807 lmil Medel: 9,93 l/mil Max: 1,186 l/mil 335i LCI: 53 bilar Min: 0,776 l/mil Medel: 1,083 l/mil Max: 1,432 l/mil Så om jag vore dig skulle jag räkna med en vinst på EN decliter och inte tre. :) |
| Tack Verdi, men nu har jag en n54, när du kollar på spritmonitor får du en blandning mellan n55 och n54, och n55:an är väl decelitern mer ekonomisk? | |
Verdi |
Årsmodell 2009: Anzahl Kraftstoff min Ø max 21 Benzin 9,41 10,72 13,47 Årsmodell 2010: Anzahl Kraftstoff min Ø max 14 Benzin 8,85 11,10 13,93 Årsmodell 2011: Anzahl Kraftstoff min Ø max 12 Benzin 8,45 10,71 14,32 Årsmodell 2012: Anzahl Kraftstoff min Ø max 6 Benzin 7,76 9,84 11,21 Verkar som att 2012:orna är lite snålare, men det påverkar inte siffrorna i stort nämnvärt. |
|
Jag vet hur jag själv räknar när det är dax för bilbyte, man räknar så man får det resultat man vill få ;) Har bilbytarjävulen slagit klorna i dig så ser du det du vill se! Jag håller med Verdi, tror inte du "spar" 3dl/mil med nya bilen. I övrigt verkar du ha koll på kostnaderna. Om det är värt det är det bara du som kan bestämma! |
|
|
Jag var inne på Spritmonitor. Om man kollar på vad de flesta ligger på för förbrukning ist för medelvärde som dras upp av extrema outliers så tolkar jag datan som 8,2 för 328i (en del toppnoterare hade också x-drive) och 10,6 för n54 335. Alltså en skillnad på 2,6. Som jag ser det talar kalkylen inte emot ett byte. Problemet är bara att de objekt jag tycker är intressanta just nu på saknar hifi eller Harman Kardon. Länk Länk Jag har inte fått nåt bra svar på vad det kostar att få ett Alpine kit inskruvat. En handlare säger att det inte går. Märkligt. Vad tror ni annars om de här exen. Kommer de stå sig i värde? Min favorit är den imperialblå, men gillar m-sporten också! |
|
| Behåll den du har. Man är ALDRIG nöjd när man byter ner sig prestanda-mässigt, tro mig........... | |
|
Efter att ha kört bägge generationerna kan jag säga: E90 är roligare att köra, framförallt med den motorn du har! Jag kan tycka att de gjorde F30 lite väl fluffig och bekväm vid generationsskiftet. Tur jag har min E46 kvar... Nej, behåll du din 335 och njut av en härlig körmaskin! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.