AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.698

Hur svårt är det att byta Turbo på en 520D E61 120KW?

Do
4
DonJon
528i Touring -99
520D Touring -07
Precis fått tillbaks min bil från Mechanum Malmö där jag lämnat in den för felsökning. Bilen hade dålig kraft och dessutom dålig värme i kupe. De tog sig friheten att byta termostat för 3750:- utan att kontakta mig(men det löste värmen). De hittade också ett fel på turbo där det tydligen var en arm?! som var av och som inte går att byta..de vill byta hela turbo och vevhusventil. De ville ha 26000 ex moms för det jobbet med material. Av förklarliga skäl körde jag hem bilen. Mekonomen/allbil vill ha 14000 ink moms men då med en begagnad turbo. Jag har därför nu beställt en renoverad turbo på nätet i Tyskland för 314 euro med 12månaders garanti.
Mina frågor;
Hur svårt är det att byta den själv/hur fasen gör man?
Behöver jag byta vevhusventilen samtidigt?
Någon som är sugen på att göra det mot vettig betalning:)?

DonJon
Do
4
DonJon
528i Touring -99
520D Touring -07
Så har jag levererat den "nya" turbon och skall gå igång med arbetet under helgen var det tänkt. Ingen som har något tips eller som har gjort det? Saknar dessutom packningsats som de lovat att skicka med GRRR. Mekonomen har men med leveranstid och kan nog inte leverera innan helgen. Tips på var man kan köpa det? /Jon
dr
25
drmackan
X1 2.0d Xdrive -09
Opel Astra H -05
Coolt att du gör provar detta själv! AD-bildelar har monteringssats för turbo till din för 269kr och dem har ofta fått gejorna senare samma dag när jag behövt något :)

Aldrig bytt en turbo men om översiktliga tips för turbobyte är till nån hjälp så:

1- Before fitting the fitter should be absolutely 100% sure that there is no underlying fault that has caused the previous Turbocharger to fail. The first time a Turbocharger fails it may be the Turbo at fault - if the replacement fails there is likely to another problem elsewhere.

2 - Remove absolutely all traces of the old contaminated oil, even the smallest particles of debris from the failed unit may immediately destroy the new Turbocharger - this is a very common failure reason. If the oil has began to solidify the entire engine may need to be completely degreased and steam cleaned.

3 - Replace oil supply lines and fittings (alt kan de gamla rengöras med bensin istället tydligen), these lines often become plugged with solidifying oil which will restrict the oil feed and drainage. Check that the meeting surfaces are free from debris and apply the new gaskets. DO NOT USE A GASKET SEALANT!!

4 - Prime oil feed lines and bearing chamber to operational level - a turbocharger running for 1 second without oil does the equivalent damage to the turbo parts and bearings as an engine running without oil for 1 minute.
Don't be tempted to do and oil service while the turbo is off. As soon as remove the oil filter it empties the contents of the filter houisng which takes time to fill when you restart the engine leaving the new turbo running dry for a short period. Wait until the new one is fitted to do an oil change.

5 - Make sure all openings to the Turbo are open and not plugged or capped off - make sure that the air hose is fitted correctly, anything sucked into the impeller will destroy the fins. ENSURE THAT NO LOSE DEBRIS IS PRESENT IN THE AIR HOSES OR FILTER HOUSING!

6 - Shut off fuel or disable ignition and crank the engine for at least 15 seconds or until the oil pressure is raised.

7 - Allow the engine to fast idle (1,000 RPM) for 3 - 5 minutes to seat turbo seals and allow engine oil to reach desirable oil temperature - DO NOT REV THE ENGINE UNTIL THE OIL IS WARM!

8 - Always let the engine idle for 2 - 3 minutes before shut down, otherwise the turbo wll continue to spin without suitable lubrication and oil pressure.

9 - When changing the engine oil always use the manufactures recommended oil and replace the oil filter with an OEM part.

10 - Do not use any silicon gasket sealers or any type of thread tape

11 - If fitted with an intercooler, ensure that the unit is not contaminated with oil - this may enter the air intake causing damage to the impeller blades and internal bearings.

12 - Check engine breather system if present - if blocked the engine may use the turbocharger as a vent and force oil past the internal seals.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
som det står ovan, när du monterat den nya turbon kommer den va helt torr på olja så se till att dra runt motorn utan att starta så turbon får smörjning.
dr
25
drmackan
X1 2.0d Xdrive -09
Opel Astra H -05
Det står förresten beskrivet i den engelska Haynes manual som finns för e60 diesel i 13 steg med lite bilder hur du byter turbon och där har det bara scorat 3 av 5 skiftnycklar i svårighetsgrad="Fairly difficult, suitable for competent DIY mechanic". Vill du ha den och inte kan hitta den lokalt kan jag överväga att skiljas från mitt exemplar för ett par hundra

Med vänlig hälsning,
Markus
Do
4
DonJon
528i Touring -99
520D Touring -07
Tack drmackan och 08976. Har hittat ett par guider på engelska på nätet och fått med mig att man skall fylla turbon med olja och sen mycket riktigt dra runt innan man startar motorn. Verkar inte vara några problem. Frågan är om man skall in och betala för att få lyfta den eller om man bara skall hissa upp den och lägga lite träreglar under, får väl se vad det blir för väder. Tyskarna har skickat packningarna som de glömt och de har redan kommit och nya vevhusventilspaketet dök upp igår. Tror det är dags att sätta igång snart.
Lycka till!
Skriv gärna hur det har gått för dig, och om bilen går som tidigare efter bytet.

bm
304
bmwtouring
523i touring -00
Kolla banjobultarna, min rasade pga koks i den övre... Rensa ALLA rör till och från turbon och ska du stå utan lyft så ta den uppifrån...

Med vänlig hälsning,

Martin
dr
25
drmackan
X1 2.0d Xdrive -09
Opel Astra H -05
Hur gick det med turbobytet Donjon?

MVH

Markus
Do
4
DonJon
528i Touring -99
520D Touring -07
Hej, turbon är bytt. Inte riiiktigt så enkelt som jag hade hoppats - kort sagt så skall man ha en lift för att kunna komma åt. Så det slutade med att jag rullade in den på en verkstad och där tog det nästan 5 timmar att sätta på den nya med nya packningar och passade på att byta vevhusventilen samtidigt. Jag fick hjälp av bilmekanikern som äger verkstaden så det blev lite dyrare än jag tänkt mig men fortfarande under 7000sek totalt med turbo, vevhusventil och arbete...så ett bra steg från vad jag fått i pris i starten.. Jag hade inte klarat det på 5 timmar själv kan jag säga ens med lyft... När vi väl fått av själva turbon så såg jag direkt vad de menade på mechanum felbesk. Där sitter en arm som är fäst med en spårryttare(låsbricka). Denna hade hoppat av...thats it. I felsökning från mechanum har de skrivit trasig turboarm, finns ej delar till att laga dessa. Byte av hela turbo behövs 26000:- ex moms. Nu visar det sig alltså att när jag väl fått av skiten så är det bara en bricka som skall till. Man får 100 st för 99kr på tex biltema....Hur som helst - när den nu ändå var av så satte vi dit den nya och bytte vevhusventilen där packningarna faktiskt var dåliga. Banjobultar och rör osv var i riktigt bra skick och förvånandsvärt lite koks/skit så mycket enkelt att rengöra. Följde också instruktionerna som du skrev Markus med olja och "idle". bra tips. Så nu funkar bilen perfekt - och jag har en välfungerande turbo till en e61 till salu om någon behöver en...

DonJon
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Jävlar vad klantigt av mechanum! Känns som ett vanligt fel på alla bilar med turbo. Själv haft det problemet på två bilar innan. Även om själva staget hade varit av så borde väl lite svets eller en vända till skroten fixa biffen!?
Jaja nu är det ju gjort.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Så jäkla typiskt större bilverkstäder. Du hade garanterat fått samma svar på BMW. Det är riktigt tragiskt. Påminner om när jag lämna in min touareg för avgaslampan tändes ibland. VW sa att kamkedjan hade sträckt sig. Fanns inget att göra mer än att lyfta ur motorn och byta för den lilla nätta summan på ca 40000 kr. Jo, tjena. Åkte hem och tog av kamaxelgivarna och gjorde dom rena från allt sot som blivit pga det långa service intervallet på 3000 mil. Sen gick den som en klocka och avgaslampan tändes aldrig mer. Litar aldrig på dom större verkstäderna. Och aldrig jag kommer köra 3000 mil på en olja bär man sett hur dessa motorer ser ut invändigt som gjort det.
Ser ett gammalt inlägg här gällande turbobyte. Har också en E61 520d -07 LCI med vinande turbo, enligt en kille på verkstan var det glapp i turboarmen, enligt ovanstående så skulle armen sitta fast med låsbricka. Vad är det som orsakar om turboarmen är glapp? Är det något som går att åtgärda utan att lossa turbon?
Om det nu är den glappande armen som orsakar det vinande ljuset, har dock inte hittat några trasiga slangar.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Det var inte så att mekanikern sa att du hade glapp i turbons axel? Svårt att se hur hur en wategatearm skapar vinande ljud..
Tydligen var det själva armen (tappen) från turbon som var glapp. Vad beror det vinande ljudet på, vilka orsaker? Bilen går bra och har rätt effekt dock lyser motorlampan (avgasreningslampan) gult.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.