|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag försökte söka lite här på forumet om vevlagerproblem med S85-motorn, men lyckades inte hitta något om det. Två bekanta har nyligen fått ras på sina vagnar. Jag vill bara varna andra med detta, det är värt en kik så kanske lagrena kan bytas innan mer skada sker. Intressant nog är det ett jättekänt faktum på engelskspråkiga forum, men ingenting i Sverige. En googling ger följande resultat med mycket matnyttigt: Länk | |
|
Du missade den här tråden då kanske.. Länk |
|
|
Ja det gjorde jag kanske.................... Det är inte en dedikerad tråd om ämnet, så den är ointressant, även om det nämndes där. |
|
|
Det inträffar oftast på bilar vars ägare inte har bytt olja och filter var 1000/1500 mil i kombination med gasglädje hos ägare:) De förlängda oljebytesintervallerna är ett gissel enligt min verkstad. Mvh Asken |
|
| Olja är billigare än metall :) | |
| Tydligen enligt M5 board så har bmw gått ut med att oljan är för tjock? Vilken olja ska man nu köra med om man medtadels kör lugnt? | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
lkolla här Länk |
| Vad tror ni om att sila sin spillolja och öppna oljefiltret för att kolla efter velager partiklar efter varje oljebyte istället för att ge sig på byta av vevlager? Ser man partiklar så byter man så klart lager. | |
|
Det bör väl vara mer nano än så? Bör väl skickas till riktig mätning där man får exakta värden av metaller etc och oljans egenskaper. På utländska forum pratar dom om Blackstone Laboratories. Vad finns det för motsvarighet i Sverige? Frågan är vilken olja man ska använda här i Sverige - beror väl också på om man kör året runt eller enbart under den varmare säsongen med tanke på kallstart. BMW rekommenderar vilken - just nu? Enligt forum ska de ha ändrat rekommendation nyligen. "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
| Har de ändrat rekommendation för M3 E46 eller är det bara S85 motorn som de ändrat oljan för? | |
| Min skall in på extra Oljeservice snart så då bör man ju kolla upp vad dom häller i den. Om nu rekommendationerna ändrats. | |
| PhoenixM3: Länk se längst ned:) Har matat forumet med det mantrat oavsett vilken del av bilen som har slutet oljesystem. | |
|
Vad jag läst till så verkar det utbrett, i alla fall på bilar som har lite mil på nacken. Har man en BMW M5/M3 och denna rasar alt behöver lager byte så kommer det sällan ut på autopower. Skulle jag ägt en M5/m3 Skulle jag ta ett oljetest för att vara säker. Finns ett oljelab nere i södertälje som Wag använder sig av ? |
|
|
Länk |
|
| Länk | |
| Riktigt bra länk Michael530. har läst en del av den, som sagt man måste nog läsa om den flera gånger om innan man är införstådd med allt. Men Varför skulle BMW Ändra på vevaxeln helt plötsligt.. tyder på att de tidiga hade problem. | |
|
En annan detalj som jag alltid blir förvånad över är följande... Varför lär man sig aldrig från mina misstag ? Audi har haft problem med den hydrauliska handbromsen sedan tidigt 90 tal, fortfarande problem än idag. Vw har alltid haft problem med bakre bussningar i deras framvagnar i snart 20 År. Samma idag. Bmw Har alltid haft problem med vanos system sedan 90 tal, samma idag. Alltid för känsliga M motorer genom åren men otroligt fina maskiner men vissa ska helt enkelt inte äga sådana. Man ska köra den som en M och serva den som en M. Dessa bilar är till för entusiaster inget annat. Mercedes har alltid haft något som naggat deras kvalitets ryckte, Först vart det elfel /kabelhärvor, sen över gick det till rost och sen problem med kedjorna på m275 motorerna och övriga för att sen återgå till andra fel som jag inte riktigt vet om än. Men Förhoppningsvis vaknar någon som gör något åt saken istället för att köra på samma teknik som verkar ha brister :) Ett bra Exempel var när VW Skyllde deras DSG Problem på taxiförarna :) |
|
|
I have been getting my oil analyzed at Blackstone. I just emailed them with the rod bearing material question and what to look for. Here is their quick response. Bill,Thanks for the email. Bearing wear generally shows up as copper, lead and tin. Most bearings have a lead babbit and once that wears away the bronze is exposed. Some bearings are aluminum, but probably not the rod bearings on your M5. Copper, lead and tin are what you're looking for. Let me know if you have any other questions and have a great day. Source:- Länk As I am in the market for one (E61 M5), I will be changing the bearings relatively soon after purchasing, unless I purchase a car with 50K km. |
|
|
Så vilken Castrol olja ska vi använda om vi sumrerar? : |
|
|
En oljeanalys borde man verkligen göra för att sova bättre om nätterna. De där vevlagerna är ju som ett lotteri. Vissa behöver aldrig bytas medans andra havererar efter få mil oberoende av körstil. Men som sagt, vilket företag ska man vända sig till då? Dessa kanske? Länk |
|
|
Säkrast, rent garanti- och maskinskadegaranti-mässigt, lär alltid vara att följa BMWs rekommendationer i alla typer av service- och skötselråd som inkörningsprocedurer m.m. Sen är det inte kul om dessa skulle vara felaktiga som vissa menar, att 10W60 är för trögflytande och tjock för vevlagren, framförallt vid kall starter. Kanske kan man dra det så långt som att många vinterkörda M5/M6 E6X drabbas hårdare rent maskinellt och mekaniskt då kallstarterna verkar ge mindre frigång (vi pratar typ micro millimetrar) som på så vis sliter ut vevlagren och orsakar rasen. Vissa menar att ett visst tickande kan vara varningsklocka men då ska det tydligen vara rätt distinkt och ihärdigt. Hur som helst, utan att veta 100% och ha frågat, så måste detta täckas av en helförsäkrings maskinskadegaranti. Det är en effekt och defekt skapad av tillverkare själv i sin framtagning av denna motor, och eventuellt även S65:an (vet ej om det är lika vanligt eller samma orsaker?). Det går inte att undvika och kan inträffa från vad jag har läst, ca 3500 mil till i de allra flesta fallen 12.500+ mil. Jag tror dock att många av dessa bilar har varit hårdansatta i både körning och service men det är svårt att veta helt säkert. Viktigast är att komma ihåg hur få bilar och ägare som stött på detta. Risken att köra av vägen eller dylikt lär vara betydligt större bara man tänker på hur man kör sin bil från start till stopp och allt där emellan samt utöver det. Tråkigt dock! "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.