AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.065

Hur byter man generatorrem på en Z3 M Roadster -1998?

bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Har någon en beskrivning på att byta generatorremmen på en MR? Kornknarr här på forumet har bytt kompressorremmen och det skall tydligen vara en baggis. Men är det en baggis även med kompressorremmen?
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Hej

Jag håller precis på. Du måste först ta bort kompressorremmen som som sagt är en baggis och som jag har en mkt kort beskrivning av på min hemsida Länk. Tänk på att notera riktningen på remmen om du vill montera tillbaka den, det lär vara god sed att göra det.

Den långa remmen bör väl egentligen inte vara ett större bekymmer heller. Man behöver ta bort locket på remspännaren (nr 17) på bilden hos real oem (Länk. Man använder insex 6mm (tror jag det var) och vrider medsols på nr. 7 för att lätta på spänningen i remmen.

Jag fick problem när jag skulle montera tillbaka eftersom den hydrauliska remspännaren helt enkelt slutade fungera och jag har fått beställa en ny. För att få loss den fick man montera bort ett annat hjul etc...

bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Kan man göra det utan att ta bort något annat, typ kylare och slangar? Underredsplasten måste bort antar jag.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Hej

Tänkte inte på det eftersom jag redan har plockat bort fläkt och kylare...

Underredsplasten fram måste bort för att komma åt kompressorremmen.

Sedan måste du ta bort fläkten och plastbitarna som styr luften etc. för att komma åt och kunna ta bort den andra remmen. Man tar bort de två små trimbitarna först och sedan lossar man på den stora plastkåpan men man får inte ut den förrän man lossat på fläkten. De två får man ta ut på en gång. Fläkten brukar lossa efter några slag med en slägga på en blocknyckel. Om den inte gör det har jag specialverktyg som du kan låna. Tänk på att den är vänstergängad så du ska slå åt höger!

bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Tack så mycket Kornknarr. Bra info att ta med sig till garaget. Jag tror inte att jag vågar köra några längre sträckor i sommar utan att byta. funderara på att ta vattenpumpen också, vilken köpte du? var det metalimpeller ? Om jag skulle behöva låna,var bor du?
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Till våra bilar finns det nog inget annat än med metallimpeller. Jag köpte på Schmiedmann. Jag bor i Uppsala.

När du ska byta vattenpump kanske du ska byta termostat också. Det är lite pyssel både att ta bort och få ihop vattenpump och termostathus men jag har några tips nu eftersom jag har gjort det. Det är framförallt två saker som är knepiga. Det ena är att få bort och tillbaka termostathuset. Man måste ta bort lite delar på gasspjället och för att lyckas få ihop det hela måste man vänta med att dra fast vattenpumpen innan man har fått termostathuset på plats. Man behöver spelet för att lyckas. En annan sak är att den nedersta (av sex) bultar som håller vattenpumpen kommer man inte åt om inte svänghjulet står i rätt läge så att ett urtag i hjulet gör det möjligt att komma åt bulten. Jag har en bild på det om du behöver sedan.

bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Ok Tack. Ska ta mig i kragen och börja skruva. svårt att skruva ner en bil som funkar. va din gamla impeller plast eller?
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Glömde, länken till din sida funkar inte.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Hej

Nej impellern var av metall. Det enda fel jag kunde se på den var att den hade börjat rosta. Det är en parentes för mycket på länken. Provar igen.

Länk

Vet inte om du kan se den här bilden men här ser du urtaget i sväghjulet.

Länk

Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.