|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubriken lyder, så växlar min fars 540 ner till tvåans växel coh sen stannar den där. Idag skjutsade han mig hem, helt plötsligt när vi kom ner i 70km/h ungefär så växlade den ner i tvåan och stannade där. Så provade vi att växla den manuellt, men den gick inte ur tvåan. Sen stannade vi vid kanten, lade den p-läget och stängde av motorn. Sen startade vi den igen och körde iväg i d-läget, då växlade den också bara upp till tvåan igen. Men sen efter 500 meter kom resten av växlarna igen och den växlade hur bra som helst sen. Jag har hört talas om fukt i någon kontakt på växellådan, är det någon som kan bekräfta detta och eventuellt berätta var den sitter. Bilen är som sagt en 02:a med 16500mil på mätaren, i extremt välvårdat skick och i min mening i det närmsta fullutrustad. Den är importerad av Jarl's Bilservice 2005 och det är en mekaniker där som ägt bilen. Tacksam för svar. Mvh/Erik | |
| Är det verkligen ingen som har varit med om något liknande och kan ge svar? Våren närmar sig med stormsteg och då ska felet gärna vara åtgärdat. Det händer som sagt bara ibland; den kan köras i veckor utan symptom, sen bara händer det :( | |
| Inte för det ger mycket info, men min E39 523 får sådana fasoner för sig när ABS:en ballar ur. Då lyser dock ABS-lampan, så man fattar sambandet. I mitt fall vad det ABS givare fram som var dålig. Efter byte gick allt perfekt igen. | |
|
Kontrollampan för däcktryckskontrollen är tänd för det mesta, om det kan bero på det. Några övriga felkoder finns inte :/ Tack för du tog dig tid att svara. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skillnad i däcksdiameter /lufttryck i framhjulen brukar ge sådana här bekymmer med uppväxling av lådan, dvs ytterst liten diameterskillnad på framdäcken, ett nytt och ett 90% däck funkar inte som exempel. Dessutom ger det inga felkoder eller lysande lampor. Problemet förvärras också vid kurvtagning då rotationskompensationen inner- ytterhjul blir för känslig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Då får vi testa med att kontrollera däcktrycket. Men det där med fukt i någon kontakt, är det inget du vet något mer om? Tydligen väldigt vanligt på Audi/VW som också använder samma lådor som BMW. Tack för sitt svar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.