AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.436

Märkligt Betende e46

Sida 1 av 2
BM
20
BMWFlamman
325i cab -87
Hej!
Min e46 328 -99 har ett ny uppkomet märkligt problem som kommer och går när motorn är varm. Det kommer oftast när jag har kört ett tag då bilen blir helt orkeslös så om man gasar fullt så ger det knappt någon acceleration. Den börjar även då bli väldigt ryckig framförallt i dom lägre farterna. Samt att tomgången svajar och är låg. Min nuvarande lösning är att köra in till sidan av vägen och stå där i 3-4min så släpper det och då går den bra att köra vidare igen i någon timme innan det åter uppkommer.

Jag har testat injectorcleaner men utan något resultat.
Det jag misstänker just nu är lambda sensorerna möjligt viss lmm, men kan vara ute och cykla när det gäller dom så det är därför jag frågar alla er proffs som finns här på AP.
BM
20
BMWFlamman
325i cab -87
Den låter även mer som en båt motor.
Bästa är att felsöka först.

Skulle du komma fram till LMM måste bytas har jag till vettig peng.

Bor du i närheten av Landskrona kan jag hjälpa dig med felsökning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt: gör en felkodsavläsning för att få vettiga ledtrådar till vad som kan vara fel!

Kan vara kamaxelgivare, tändspole/-ar, LMM, lambdasensor, tändstift etc....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
20
BMWFlamman
325i cab -87
Clintan66 jag nappar gärna på ditt erbjude för bor i Ängelholm så det är inga större avstånd men det kan vi ta i PM.

Johan B tackar för tipsen.
BM
20
BMWFlamman
325i cab -87
Tusen tack för hjälpen Clintan66 med felkods läsningen.

Har bara ytterligare en fråga.
Vilken lamdasond är det förre eller efter kat?

Här är vad felkodsläsaren sade:

DME

228 Lambdareglerabweichung Bank 2 zu Grob
228 lambdaregleringsavvikelse Bank 2 till grov

227 Lambdareglerabweichung Bank 1 zu Grob
227 lambdaregleringsavvikelse Bank 1 till grov

203 Lambdasonde limit Zylinder 4-6
203 Lambdasond gräns Cylinder 4-6

242 Zund-Fehler Zylinder 5
242 Zund fel cylinder 5
Ni
966
Nip
320i-04
Låter som google translate det där.

Grob är förmodligen Gross, som betyder stor.
Tyskarna har ett dubbel-ess.

Alltså zu gross=för stor.
BM
20
BMWFlamman
325i cab -87
Det är goggle translate som har varigt i farten. Men finns det något register med dessa koderna (dom tre siffrorna) så kanske man kan få veta något mer genom dom?
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
med tanke på att den låter som en båtmotor skulle jag misstänka att den inte går på alla sex cylindararna, troligen dax och byta tändspolar.

eftersom den inte "går"på alla cylindrarna får du troligen följdfel med lambda felkodérna.

Troligen är det tändspolen på cylinder 5 som har gett upp, rekomedation är och byta alla sex men man måste inte göra det, dock så kan följden bli att nästa månad dör nästa, men på min egen e46 ahr dem bytats efterhand vilket har fungerat många mil.

cylindrarnas numering börjar med 1 framme vid lyktorna och nr 6 vid torpedväggen.

Lycka till !

// JW
BM
20
BMWFlamman
325i cab -87
tusen tack för tipsen då är det möjligt att jag har varigt på fel spår. men om det nu är en tändspolen som spökar så bör det väll inte vare att fel som kommer och går just ?
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej! Det skulle inte alls förvåna mig om det kommer och går.. Det bästa är ju när något verkligen går sönder, då kan man direkt gå in och byta det. Men med dessa "moderna" bilar skall det alltid komna och gå tycker jag.. Jag kan bara spekulera i att i detta fallet kan det vara då att tändspolen är på g så att vid en viss temperatur, luftfuktighet, varvtal med mera så yttrar sig det här felet om det nu är så att den går bra förutom då du måste kära in till kanten. En Anna spekulation är ju att det skulle vara både tändspolen och någon Lambertz son med tanke på att du fick så många koder på det, men tänker att det inte förklarar orsaken till att den låter som en båtmotor, därav min teori om att den Inter går på alla cylindrar...

Trevlig kväll nu:)

// JW
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

En gammal MB c36 Amg jag hade uppvisade ungefär samma symptom, och där var det en tändspole som började ge sig, visade sig tydligt när bilen/spolen blivit riktigt varm, då blev det nån form av överslag i den.
BM
20
BMWFlamman
325i cab -87
Uppdatering!

Så nu jag jag byt tändspolen på cylinder 5 utan någon som helst förändring sedan tidigare. vad är nästa åtgärd att testa?
Insprutare kanske? Du kan byta mellan två cylindrar och se om problemet flyttar sig. Men utan felkods läsare får du kanske testa med att dra ur kabeln till 5an cylinder och se om motorn bara går på fyra cylindrar.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Jag har för mig att jag fick dom 2 första koderna när LMM gick sönder på min bil.
Har motorlampan tänts också ??
BM
20
BMWFlamman
325i cab -87
C_olsson:
Insprutare kanske för övrigt så jag jag testat ingktorcleaner men utan resultat. fyra cylindrar ??

Micro68:
Jag har testat att köra utan LMM men problemet kommer ändå men säger det något egentligen om den är kass eller inte? motorlampan lyster inte.

Är det möjligt att det är dåligt tändstift ?
bugar & bockar för alla tankar och svar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, skruva ur stiften och kolla hur de ser ut!

Kolla också att det är RÄTT stift - du skall ha NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP (DQI går också bra men det är inte sannolikt att det sitter monterat...).

Vet du när stiften byttes senast?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Om du inte får rätt på problemet så åk in till Jarls i Helsingborg, otroligt duktiga!
Symtomen du beskriver hade jag på min 330e46 med, få var det kamaxelgivaren på insugssidan som gått sönder.

Mvh
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Låter lite som samma symptom jag hade med ett igensatt bränslefilter.
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Dras med liknande fel som BMWflamman. Efter en timme eller så tänds ASC lampan och direkt efter EML lampan. "Limp mode" och bilen rycker något vansinnigt. Inga varv över 2000 tillåts. Ibland nollställs felet efter omstart. Har inte drive by wire. E46 323i -99.
Bytte båda insugsbälgar och rengjorde tomgångsventil, gasspjäll och luftmassemätar. Piggare motor men samma fel återkommer vid varm motor.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Bränslepump? Hade samma symptomer två veckor innan pumpen har lagt av helt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.