AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.339

BMW 520 från 2009 som bara går sönder och sönder

Th
26
Thule_66
520IA Touring -2010
Hej!

Måste bara skriva av mig lite och få lite mer input.

Böt nyligen bil igen till en BMW 520i från 2009 med 3.000mil på mätaren nu *(11.000).

I sommras så gick den el-automatiserade dragkroken sönder

Lämnade in på BMW för byte- Kostnad 18.000 SEK

Kom hem och dragkroken slutade att fungera igen, Åka in till BMW för felsökning ochhämtade bilen på Onsdagen och på Torsdagen så gick inte bilen, Det visade sig att kamkedjan hade sträckts så pass mycket att den inte kunde sträckas mer och den kuggade över. vilket gjorde att bilen inte gick.

Kostnad 16.000 SEK

Hämtade bilen på fredagen och det börjar med att rutan i bakluckan öppnar sig själv, bilen har ett konstigt ljud under sig. På måndagen, ca 20mil efter kamkedjan byttes och sträckarna byttes slutar bilen att fungera igen.

Åker återigen in till BMW där det konstateras att 2 spridare måste bytas och två tändspolar- Kostnad 10.000SEK

kabelhärvan till bakrutan måste bytas- 8000SEK..

Reparationer för 52.000 SEK (ex moms) inom loppet av ett par veckor! Ska det verkligen vara så här? Kan det finnas något samband i att spridarna går sönder efter kamkedjebyte ?

Varför tar inte BMW sverige något ansvar ?

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Ruskigt tråkigt när sånt här händer. Personligen lämnar jag aldrig bilarna till auktoriserad BMW-verkstad, utan till en liten, med bra priser och god service, och slipper bli ruinerad varje gång.

BMW CS #5206
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Har du ingen maskinskadeförsäkring?
Th
26
Thule_66
520IA Touring -2010
Fruktansvärt...

Nej jag har ingen försäkring för detta. Och BMW visar ej heller någon tendens till GW,

Jag förstår inte hur spridarna kan ge upp efter 11.000mil, det känns även suspekt att detta sker bara 20mil efter BMW bytt kamkedja och spännare, kan detta inte ha ett samband ?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Har du inte halvförsäkring? Då har du normalt maskiskadeförsäkring
Th
26
Thule_66
520IA Touring -2010
Ni är snäll som ber mig att kolla försäkringar men det finns ingen försäkring som vi har som gäller för detta.

Min frågeställning är mer åt "hur är detta möjligt hållet" och om det kan finnas något samband!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som höjden av otur och sen visar det ju sig att det inte är direkt billigt att bara lämna nycklarna till verkstaden, be dem fixa problemet och sedan betala vad de vill ha...

Förstår inte heller miltalet på bilen. Har den gått 11000 mil men du kört 3000 mil?

ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Grymt trist läsning, förstår att det känns riktigt surt. Men det KAN hända även på nyare bilar, vi fick reparera en VW Touran för samma pengar (byte kamkedja, turbo mm) när den hade gått mellan 6-7000 mil och var ca 2-3 år gammal, skillnaden var dock att det gick på garanti/maskinskadeförsäkring.
27
JÖNS
318ik.- 89.
Thule_66: Du har den tydligen som tjänste bil. Läser man dina. ( Inlägg i forum.) Så är det ju en inport från Tyskland. Som du hämtade i februari. -13. Man vet ju inte hur dom är i skick. Men det är väldigt tråkigt när det händer. Var för du inte har försäkring det förstår jag inte. Så ny bil.
Th
26
Thule_66
520IA Touring -2010
Precis, det är en tjänstebil, jag arbetar åt ett tyskt företag. Bilen köptes med 3000mil på mätaren i väldigt bra skick. Jag har kört den till 11.000mil.

Den köptes direkt av BMW i Tyskland.

Även fast det är företaget som betalar så är det riktigt surt och det känns som om man blir lurad.

Lämnas in på BMW för felsökning och då får jag ju även prisuppgift. Jag accepterar kostnaden då det känns som att det inte är så mycket annat att göra, pengarna är inte det stora kruxet utan att den går sönder hela tiden!

Vad gäller försäkringar så är det en annan femma som jag knappt vågar gå in på.

I Juli körde jag på en hjort i (väldigt) hög hastighet på E4 utanför linköping. Fronten plus skärm lyse etc blev mos. Ringde till företaget och anmälde detta. Fick då reda på att de bara har trafikförsäkring på sina bilar då de har så många bilar i företaget att kostnaden för halv/hel-försäkring skulle bli så mycket varje månad.

Kan någon rekomendera en bra BMW verkstad i Uppsala med omnejd?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Alla fel du haft är standardfel förutom kedjan tror jag. Dessa fel inträffar ofta innan 10k mil. Otur att det mesta kom så tätt ihop.

Men så var det för mig också.

Någon mer som haft problem med kedjespännaren? Är det N47 motorn ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.