AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.980

525dA E61 sen lockup på 2:an

Sida 1 av 2
wy
64
wyu
Toyota RAV4
När växellådan väclar upp till 2:an är det som att den inte vill låsa sig direkt utan den slirar en stund (där varvtalet kan gå ner ett par tre hundra varv per minut). Sker endast på växling upp till 2:an.

Är detta normalt? Verkar inte spela roll om jag växlar "manuellt" heller.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Gör lådan detta endast när den är kall?
wy
64
wyu
Toyota RAV4
Nej
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Ok, då har jag tyvärr ingen aning om vad problemet kan vara. Min låda på min förra 530D betedde sig så när lådan var kall precis i början. Fullt normalt beteende tydligen enl. bmw.
Efter nån minuts körning försvann det helt.
wy
64
wyu
Toyota RAV4
Får kanske åka in till handlaren för felsökning...
wy
64
wyu
Toyota RAV4
Min bil når aldrig högre än 85 grader vid normal körning. Är det stt anse som ok?
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Opel Corsa A GSi turbo -91
Min 530XD bytte jag precis termostater på och den går upp till 95grader.
Skulle tro någon av dina termostater inte är tipptopp. Prova byt lilla termostaten och se om de blir skillnad. Tar 20min att byta den.
wy
64
wyu
Toyota RAV4
Vart köper man den billigast? Vad kostade bytet av huvud-termostaten?
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Jag köpte båda på mister auto. Blev runt 600 med frakt för båda. Bytte dom i fredags på 3 timmar. Skulle tippa att autoexperten eller meca har den lilla billigast. Dock 3-400 säkert bara för att de är i sverige.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Köp inte dom pirat helt olika konstruktioner mellan den och original termostat
Köpte pirat till min och den funka en dag fick köpa original sök på forumet fler som haft problem med dom
tror det skiljer 200 kr mellan pirat och original

Mvh
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Jag höll originalet brevid dom nya, och de är exakt lika dom jag köpte iaf. Stog samma tillverkare på dom dessutom förutom att de inte var ett BMW märke på dom nya. Och tempen funkar perfekt. Men de finns säkert sämre prylar på marknaden som man kan springa på.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ja är nog så men jag skulle inte chansa på det tråkigt att göra jobbet två ggr
Skiljer ju inte mycket mellan pirat och original

Mvh
wy
64
wyu
Toyota RAV4
Angående mitt andra problem. När anser automatlådan att motorn är varmkörd och isåfall ska sluta slira bi växlingen från 1 till 2:an?
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Dom ska slira som kalla vet jag för att få upp tempen fortare. Men när den vet om den är varm har jag ingen koll på. Men min slirar också "mycket" innan den låser upp helt på 2an. Har märkt att min även brukar starta på 2an och slirar då lite extra innan den låser helt. Jag skulle tro att de är vanligt på dom och många tänker inte på de.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag har märkt det på min också. Går också väldigt mjukt i växlingarna när den är kall och precis som ni säger man märker att den slirar mer.Men det är oftast bara några få kilometer sen beter den sig som när den är varm igen.
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
De är fullt normalt. Lådan gör så för att få upp temp.
När oljetemperaturen i lådan uppnår 30-35 grader så börjar lock-upen låsa.
Om yttertemperaturen är hög (sommar) så kan det även ske lite tidigare än så.

wy
64
wyu
Toyota RAV4
Men skall 2:an gå i utan "slir" när tempen är över 35 grader?
Ja, ca 35 grader låda och ca 40-45 grader motor. Innan det så slirar lådan p.g.a. avsaknad av lockup och den har högre varvtal vid växlingspunkterna.
Men det beror på vad du menar med "slir". Det begreppet är lite individuellt.
Lådan äradaptiv och ändrar mjukheten i växlingarna en aning beroende på körsätt. Kör man som jag, d.v.s. med ett rått ägg utan skal under gaspedalen, så blir växlingsmomentet mjukare än om man är mer hetsig.

Men växlingen ska hur som helst vara distinkt och konsekvent, oavsett vilket program lådan har valt.
Har man ett variatorliknande slir vid växling så är något inte som det ska.

wy
64
wyu
Toyota RAV4
Filmade uppväxlingen till tvåan på låg last. Normalt?

Länk

Checkade även av kylvätsketemperaturen och den kan vara uppe och sniffa strax över 90 grader för att sedan falla ner mot 85 grader igen.
På det lilla jag såg tycker jag det ser ut som om den växlar bra med normalt momentomvandlarslir upp till 2an, för att sedan låsa lockupen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.