AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.228

Hjälp med val av vinterdäck

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Funderar på att köpa en ny uppsättning vinterdäck redan nu, men är väldigt kluven vad man ska välja för däck.
Ändå jag vet är att det ska vara friktion.
Har i dag Good Year ultragrip ice + och är väldigt nöjd förutom att dom är väldigt mjuka.
Åker mest välplogade och saltade vägar så de är väldigt få dagar under säsongen dom verkligen får jobba.

Fått några förslag med bra priser.
Vilka hade ni valt av följande däck?

Nokian WR A3
Continental viking 5
Michelin x-ice 3

Priset på nokian är helt klart mest vänligt för plånboken.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har X-ice 2 på 130in... gillar dom skarpt
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Upplever du dom som mjuka och vobbliga på barmark?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad hade ni valt till en 7,5" fälg. 205/50-17 eller 225/45-17?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Har Hakka R2, är väldigt nöjd med dem! De blir wobbliga först under fullgasacceleration från låg hastighet, men det gäller nog alla nordiska friktionsdäck...

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
225/45 eftersom friktionsdäck har bättre grepp ju bredare de är, faktiskt. Finns lite att läsa om detta i mera seriösa tester.

----
BMW CS/SC #6212
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Så breda som möjligt? Trodde man skulle ha så smala man bara kan på vintern...måste jag läsa lite om.
E3
1.828
E36
USA bilar
Du blandar lite äpplen och päron, men det kanske du valt medvetet?
Du listar 2 nordiska octt europeiskt dubbfritt
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja de var medvetet eftersom jag övervägde att välja ett europadäck.
Sv
12
Sven Tomas
530xd sedan 2014
Finns bara ett val om du även har lite vinterkörning som skidresor till fjällen nokian hakka 8 har haft andra så kallade premium märken på dubbdäck efter en säsong så finns princip inga dubb kvar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utifrån beskriven körprofil skulle jag kika på Continental TS830!

Det är ett kontinentalt vinterdäck som enligt diverse tester faktiskt fungerar rätt bra även i "riktigt" vinterväglag, även om ren isgata givetvis inte är däckets starkaste sida...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
TS830 verkar klart intressant. Kommer dock vänta till hösten och köra slut på dom jag har. Känns inte som om sommardäcken är många veckor bort nu...
Hittade denna Länk
Vad är de för skillnad mellan TS830 och TS850 egentligen? TS850 är ett nyare däck?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Körde på Good Year Ice+ på min 9-5 Aero 205/55-16" dom var katastrofalt mjuka vilket fullständigt förstörde bilen egenskaper. Bmw ligger ju inte långt från Saabens egenskaper. Körkänska och precision.

Jag hörde mig för med de stora seriösa däckfirmorna. 3 st olika vinterdäck finns.

Dubbat
Nordisk friktion
Europeiskt friktion

Nordiska däck är väldigt mjuka och har bäst egenskaper vid snöbelagd väg och vid sträng kyla.

Europeiska däck är hårdare har klart bättre egenskaper på barmark, blöt och slaskig vägbana. Dock på ren snö och sträng kyla är de sämre.

Jag valde ett europeiskt däck. Varför jo jag kör 98% stora saltade dvs blöta vägar. Snö har vi i Gbg ett fåtal dagar per år och då tänker jag mig hellre lite extra för de få gånger det är snö på vägbanan än att som man med nordiska måste tänka varje gång det regnat, du kör på saltade vägar eller då solen äntilgen tittar fram och vägen är torr och fin.

Mycket skriverier om hur extremt farliga europeiska däck är men se till hur du kör och kolla däckens egenskaper så vet du att du väljer rätt. Och skippa Kinadäcken Linglong, Hifly och allt vad de heter det är de däcken som är livsfarliga!

Good Luck :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.