AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.008

Ska köpa en E39 540i, för- och nackdelar?

ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
Hej nu är det så här att jag ska byta min 330 mot en 540, har haft e39 modellen innan men aldrig en 540. Finns det nåt speciellt man ska kolla efter på just 540 modellen? Ni som har erfarenhet dela gärna med er!
Mvh Carl
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Då du haft en E39 har du kanske koll på modellen, några grejor som är "typfel" för just 540:

* Insugsmembranet i bakkant på motorn (enkelt att byta, inte dyrt)

* Läckande ventilkåpspackningar, relativt enkelt/billigt att byta.

* Möjligen känsligt kylsystem, kylare etc. (Läckage el haveri)

* På långmilare kan de sk släpskenorna till kamkedjan haverera = omfattande rep krävs

Finns nog mer saker men dessa är de som jag stött på/läst om mest. Vissa har problem med automatlådan men jag tror inte det kan klassas som ett modelllrelaterat problem. (Köper du en automat, byt olja i den är mitt tips! Gör underverk om det inte är gjort tidigare)

Om du får tag i en välskött E39 540 kommer den att ge dig mkt glädje, har du otur och får tag i en misskött bil kommer du nog inte att bli lika glad... Sen ska man ju komma ihåg att de börjar vara rätt gamla och ha gått en del så underhåll får du räkna med, handla från ebay i tysklad och meka själv så blir det inte farligt dyrt.

En del soppa drar den ju såklart, iaf om man kör stadskörning...på landsväg går det att få ner förbrukningen till vettiga nivåer. Bilen i sig är helt underbar, jag är löjligt nöjd med min, V8:an är underbar :) Lycka till!

Ba
328
Basilika
E39 530im
Fördelar: Trevlig motor med bra bottendrag o bottenvrid =) Köp gärna en med manuell låda om du hittas hitta nån =)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
carlekholm, det brukar hända en hel del från 15000 mil och uppåt. Kylsystem som nämnts ovan, generator, framvagn. Kolla vad som är bytt på objekten du tittar på. Mekar man själv och köper delar på ebay och liknande så blir det inte så blodigt.
Jag köpte min då den gått 20000 mil för två år sen och jag har bytt grejer som skulle motsvara ca 100 000 kr med arbete på en auktoriserad BMW verkstad. Mitt utlägg då jag meckar själv är ca 30 000 kr. Sen kanske jag har bytt en del halvonödiga grejer men man vill ju ha en klockren bil.
Men summa summarun så tror jag inte man ska ha en sån här bil om man måste lämna bort den varje gång det händer något.

Är det limo eller touring du är ute efter?
Budget?

Min bil:

Länk

ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
Tack för alla tipsen ska be att få titta på några kvitton om och se vad som är bytt!
Det är en touring jag är ute efter har redan än jag ska kolla på.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
carlekholm: Länka gärna till ditt objekt!
Glöm inte att googla regnumret, kan finnas intressanta trådar om bilen i fråga på något sett varit uppe till diskussion.

Min bil:

Länk

ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
Vet inte var jag kan lägga upp bilderna tyvärr... ge mig mail kan jag skicka om du vill.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
carlekholm du har PM!

Min bil:

Länk
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Det är jättelätt att ladda upp bilder:

Gå in på www.imgur.com
Under "Upload images" till höger klickar du på "Computer"
Väljer bilden du vill lägga upp
Efter att du valt bilden kan du klicka på "Browse computer" för att välja ytterligare bilder.
ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
här är bilder på den
Länk
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Antal ägare: 9
I trafik första gången i Sverige: 2005-04-09
I trafik första gången i utlandet: 1997-09-30
9 ägare på 9 år. Behöver inte nödvändigtvis vara något, men mer än vanligt är det ju.

Utrustning: Länk
Inte fullutrustad direkt, men inte den mest snålrustade heller.

ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
Jo jag läste det också men det återstår och ser ska titta på bilen imorgon och han skulle ta fram lite kvitton på vad som var bytt. Får hoppas på det bästa.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Funderar också lite på varför det står
S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Swedish
men att den inte kom hit för ens 2005? Skulle den ha gått till Sverige fast att den stannade kvar i Tyskland i 8 år?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Svårt att säga nåt om bilen baserat på de bilderna, dock skulle jag försöka få tag på en bil med facelift (01->) då de ser lite modernare ut både in- (tex 16:9 nav) och utvändigt (fram- och baklyktor mm)
ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
Ja det är som du säger men det kryllar ju tyvärr inte av dom på blocket. Men ska kolla på den här som jag visat sen får jag se hur det blir.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Går ju alltid att eftermontera facelift, är ju ett trevligt pyssel med bilen :)
ca
23
carlekholm
Bmw 330i touring e46
precis min tanke men det är väl en hel del pill skulle jag tro
Angående kylsystemet som många anser är dåligt: det beror till 99.9% på dåligt underhåll, att visco-kopplingen hade behövts bytas tidigare. Inte enormt dyr heller - kring 1000 kr. Bör bytas var 20000 mil enligt mig. Sliten visco-koppling gör att motorn överhettar, särskilt i kötrafik.

Visco-kopplingen är den del som driver kylfläkten. Den sitter på en remskiva men är inte direkt kopplad till remmen, utan drivs av att den är fylld med olja som när den blir varm ökar friktionen och fläkten snurrar snabbare. Dvs ju hetare olja desto snabbare snurrar fläkten.

Enkel att byta själv, men de flesta vet inte att den är viktig så därför blir det inte gjort. Istället spricker kylare, slangar och expansionskärl, samt i värsta fall blir topplock sneda. Och man säger "dåligt kylsystem" istället för att serva bilen.

Du kan testa att den är okej själv: låt motorn gå på tomgång när den är fullvarm, rulla ihop en dagstidning och försök stoppa fläkten med tidningsrullen. Om du kan stanna den så är det dags att byta viscokopplingen.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ett bra sätt att kolla är att ha uppe exakt temp från OBD, jag brukar då och då knappa fram den för att kolla, ligger alltid från 105-109 även i kö.
Då borde min viskos koppling vara frisk antar jag. Den vanliga tempmätaren är lynnig då den har ett fruktansvärt stort spann på första hälften och bara några grader på andra hälften.

För att få fram info i bilen så Googla på secret menu e39.
Lite olika på om man har "High" eller "Low" clustret.
Står även en del i denna tråd:
Länk

Min bil:

Länk

Länk

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Fast det är inte helt sant att problemen med kylsystemen endast beror på dåligt underhåll... expansionskärl och kylare är gjorda i billig plast och är av erkänt dålig kvalité.
En försäkring som många kanske glömmer är att se till att expansionskärlets lock är fräscht - så det släpper ut övertryck ur kylsystemet om motorn blir för varm. På så sätt skonas expansionskärl m.m vid överhettning.

Räkna med framvagnsrenovering(1600 kr i delar) om det inte redan är gjort på bilen, vet inte om det är v8-specifikt, men men. Annars är det klockrena bilar!

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Antal ägare tycker jag du inte behöver oroa dig över, gå mer efter skick. Min 540i/6 hade 16 ägare sedan import 2004 när jag köpte den 2011 och den har fungerat klockrent maskinellt. Har ägt den i tre år nu och kört ca 4000 mil under sommarhalvåret med den, avställd på vintern. Har fått byta lite slitagedelar som bromsbelägg fram, belägg och skivor bak, en kylarslang, luftbälgar till nivåregleringen, något stag i framvagnen och elhissmekanism bak.

Det är bilar som det ger tillbaka på att fixa till dem lite. Har bla bytt till en ny M5-front, original facelift strålkastare, rostfri bagagelucka osv. Så bilen är mycket fräschare nu än vad den var när jag köpte den även fast jag kört 4000 mil med den.

Hhoppas du hittar en 540 du kommer att trivas med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.