AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.002

Vilken av mina bilar ska jag välja vid utomlandssemester på 1000 mil?

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vi börjar planera semestern hemma och vi skall bila utomlands ca 1000mil tur/retur.
Saken är den att jag kan inte bestämma mig vilken bil jag skall åka med vi är 2 vuxna 2 barn
525an är mycket fin bil på¨15000 mil går hur bra som helst och Touring har ingen större behov av utrymme under semestern och M5an som jag köpte i somras ställdes av redan slutet av augusti så suget är stort MEN får nästan dåligt samvete att tänka på åka med den då den är i exemplariskt skick och har rullat ca5300 mil

Men sist när jag bila utomlands åkte jag med en annan 525a och tänkte jämt på min e46 M3 ånga hela vägen Tyska motorvägar..Vad hade ni gjort tyck synd omM5an och inte njutit av och vart tråkig eller ?
Tacksam för era inputs
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjaa... alltså en bil är ju till för att användas. Och nu när du väl har köpt en M5:a så ska man ju såklart se till att njuta riktigt mycket! Vad är bättre än en biltripp runt Europa då?
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ta touringen o spar M5 an. Både två är ju BMW , o familjen ska med o då e de inte läge att verkligen KÖRA M5 , om du förstår vad jag menar!.
Du behöver kanske inte tänka var o hur du parkerar med 525 som du kanske skulle gjort med M5 an, kan vara skönt att inte bry sig om sånt på semestern.
Själv kommer jag ta min bruks ådi diesel i sommar.

Micke
Frågan är väl hur många av dom tusen milen som är roligare i en M5 jämfört med 525:an? Känns ju som att det är mestadels transportmil... Jag hade dessutom inte gillat tanken på att höja miltalet så mycket på en entusiast-M5 i en smäll om den varit min.

525 för mig med andra ord.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det tråkiga med V8 är att man måste tanka så ofta när man kör långresor. Drygt att behöva stanna var 40-50:e mil. 525 för min del också alltså :)
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Ta 525:an och parkera M5:an hos mig! Jag kan vakta den... ;-)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
tompathepilot visst låter som en plan:) Fan oxå alltså köra med hjärnan ännu en gång..
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag hade tagit M5'an! En 525 är väl inte så snål i högre autobahn fart heller.

En semester är trots allt en upplevelse, och även om jag inte kör som en dåre bara för det är fri fart är det underbart skönt att låta bilen sträcka ut sig när tillfälle ges!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Fartresurserna på en 525-an räcker och blir över även på autobahn. Du kommer sällan köra över 200km/h, snarare cruisa på 150-180km/h.

Jag tycker det är "synd" att lägga mil på en M5 e39 som bara rullat 5000mil.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bilar är till för att användas, du kommer garanterat sakna M5:an. Men visst kan det finnas många praktiska anledningar att välja 525:an. Jag hade dock valt M5:an.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hur länge har du tänkt att behålla M5an? Även om man kör med familjen så är det något speciellt med att köra en M5a, känslan, blickarna från medtrafikanter mm mm. Själv köpte jag min M5 i Italien och det var sjukt roligt att köra hem genom de italienska och Schwesiska alperna, trots att familjen var med:). Tänk om du dör direkt när du kommit hem från semestern. Vilken bil hade du då önskat att du valde? Frågan är väl vem som ska lägga mil på din bil, du eller nästa köpare?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hmm intressant tack för era åsikter jag har bilat med en 330 oxå den var trevlig men räckte inte till vissa gånger,Kanske får byta 525an till något roligare då?
Beror på vart du skall bila...En "gammal" M5 väcker inte speciellt mycket uppmärksamhet i "väst", skall du bila i de östra delarna däremot så kanske...Jag gjorde en liknande trip med en M5 -94, 2005, i östra Europa. Väckte en hel del oönskad och "önskad" uppmärksamhet, blev bland annat av med ventilhattarna(!), däcksgubbens kommentar i landet "Var glad att de inte tog fälgarna, eller bilen...". Om du kan parkera bilen säkert 9 fall av 10 så kan det funka riktigt bra, men om du skall parkera både här o där på diverse trånga parkeringar i innerstan mm så vette katten... Min primära oro skulle inte vara milen som läggs på bilen utan mer risken för övriga tråkigheter (stöld samt olika typer av skador orsakade av andra än dig själv)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Är inte orolig för att det ska hända nåt med bilen åker till Antalya och har eget hus så parkering osv ingen problem jag är mest nojig för slitage på väg dit eller mest miltalen.Barndomvän driver bilvård därnere och har sett bilder han vill så gärna ta hand om den så lacken och indredningen får nog en ordentligt genomgång
Hade det handlat om någon annan M5a än din hade jag sagt ta M5an. Men inte nu, den är för fin och för lågmilad. Köpt en annan M5 i sådana fall.

För det är ingen som helst problem att ligga i 200km/h + på Autobahn (även om farten kommer gå ned till 80km/h titt som tätt), oftast brukar jag även nå toppfart vid någon eller några tillfällen per dag. I september kom jag upp i 230+ när köerna väl släpp efter Kassel ner mot Frankfurt. Det var roligt, mörkt, kurvigt och dra från trean eller fyran. Dock behövde dimljusen vara på så folk såg att det gick fort.

På vägen norrut var det bara en MB E350 CDI 4Matic W212 som körde fortare, men så körde han om folk på insidan och låg nära = bättre att låta honom köra före.

Nej låt 03an stanna hemma och köpt dig en 540iAT eller annan M5, det hade jag gjort.

Förbrukning för mig brukar ligga på 1,1-1,15l totalt i Tyskland, vilket är helt okej med E34ornas 80 eller 90liters tank.

Mvh Stephan
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Underbart tillfälle att sträcka ut M5:an. 1000 långfärdsmil lär väl varken påverka vagnens skick eller värde speciellt. Eller har du köpt den för att ha som museieföremål :)
viobebe
Skall du köra genom Rumänien och Bulgarien så hade jag definitivt inte tagit M5:an, sämre vägar får man leta efter..
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag vet speciellt i Bulagarien men jag åker via Grekland
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Har något av samma "bekymmer" framför mig. Semesterplaner som ska gå ihop med drömmar, realitet och flera dimensioner av ekonomiska modeller..

Diesel, bensin, flyg, tåg, biltransport, bensin, diesel, bensin, bensin, diesel, eller? Hmm

Men vad säger man? "Följ ditt hjärta" och mitt hjärta säger V10 om det så blir transport ner och upp. För jag kan tycka som många här att det känns onödigt med alla transportmil och soppa - det är mest i södra Europa jag vill ta vara på bilen och inte halva Sverige och heeela Tyskland :-)

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Du kan ju sitta på hemmet när du är 80 och minnas om att du åkte i en kombi eller minnas att du åkte i en riktigt rolig M5a? Man lever bara en gång. Vad väljer du?
snacka om Ilandsproblem. Ta den bil du trivs bäst i Om du inte använder M5an, vad ska du då med den till?/ Freude am fahren, nicht stehen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.