AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.598

PDC failure - E60

fa
85
faca_57
530 iA M-Sport - 2006
Hej forumet,

Har en E60 med felkoden PDC failure. Efter en del letande på forumet inser jag att många haft liknande problem och jag startade omedelbart att felsöka mha lyssna-metoden. Dock hör jag inget ljud i varken fram eller baksensorerna. Antigen har jag för dålig hörsel eller så är det verkligen så att sensorerna inte avger något ljud. När jag däremot lägger fingret mot sensorn, känner jag ett svagt pulserande (eller så är det en ren inbillning).

Vad jag läst så upphör systemet att fungera när en sensor inte är i funktionellt skick (av säkerhetsskäl). Dock funderar jag på följande;

1) Även om en sensor är körd, bör de 3 andra sensorerna ändå avge ett klickande ljud?
2) Vad krävs för att hela PDC:et (fram+bak) skall sluta fungera? Räcker det med en enstaka sensor som är körd?

Vad jag är ute efter är att försöka förklara varför jag inte hör det klickande ljudet. Jag har tagit kontakt med Ivini apps för att köpa ett WIFI-dongle och sedemera BMWhat appen för att felsöka. Undrar om jag kommer få konstaterat vilken sensor som är kaputt.

Har även läst att andra också haft svårigheter med att lyssna sig till de/dom dåliga sensorerna.

Värt att nämna att förra ägaren haft bilen på omlack (bakre stötfångare pga en mindre p-skada) och problemen startade efter det med att PDC strulade till en början för att sedan sluta fungera helt. Enligt säljaren var det vänster bakhörn som fick sig en smäll och därmed är det sannolikt att just den sensorn är körd. Men innan jag inhandlar en ny sensor vill jag vara säker på att det enbart är 1st som är fel, när jag ändå måste plocka ner stötfångare för att göra bytet.

Ser fram emot era svar.
Tack på förhand
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Börja med att riva upp bagaged där reservhjulet ligger, är det blött där? (mkt vanligt) isåfall kan PDC modulen tagit skada.

Kolla detta först sedan när du får chansen läs av ECU för att då får du fram exakt fel. Skulle modulen vara blöt har jag en till salu fullt fungerande.
fa
85
faca_57
530 iA M-Sport - 2006
Har kollat igenom bagaget och PDC modulen är torr, likaså hela baljan.

Har nu beställt Wifi dongle och så småningom BMWhat, skall felsöka och se om jag får ut vilken sensor som kan vara kass.

När detta är gjort hör jag av mig om det blir aktuellt med ett köp.

Tack på förhand
Inboxa mig så kan jag kanske hjälpa dig.
fa
85
faca_57
530 iA M-Sport - 2006
Äntligen, nu har jag fått mitt dongle. Kopplade genast in det och gjorde en sökning.
Fick upp detta på PDC avsnittet: Converter Supply 9E3B.

Provat att släcka felkoden och när jag gjorde detta, så hände följande: Nu står det fortfarande PDC Failure på OBC men när man går in i felmeddelandet står det; No warnings from PDC, Please contact BMW to have the system checked etc.

Vad kan det vara för något?
Hade hoppats på att den skulle visa VILKEN sensor som var kass (om nu så fallet är).

Nu ställer det till det ytterligare.

Någon mer kunnig som kan hjälpa till?
fa
85
faca_57
530 iA M-Sport - 2006
Uppdatering av mitt problem;

Min modul var kass, då ingen sensor klickade. Felkoden var;
Converter Supply 9E3B

Efter byte till annan modul som köptes via AP (tack F-tar för hjälpen), fick jag plötsligt klickade ljud i alla sensorer förutom vänster bak och höger-mitt-bak.

Beställde två nya sensorer på Ebay och bytte dessa. För demontering av bakre stötfångare, skicka PM så skickar jag DIY.

Nu fungerar allting klockrent.

Slutsats; klickar ingen sensor är det troligtvis modulen. Annars skall man kunna höra med örat vilken/vilka sensorer som är kass.

Tack för all hjälp
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vart sitter denna modul

MvH Bmw 4-ever
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Reservhjulsbaljan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.