AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.114

Köpråd vad avser 750 F01 - gärna i Sverige

Sida 1 av 2
Hej allesammans,

Då har sjuseriesjukan slagit till igen och det är en f01 som är av intresse, mer specifikt en 750. Min förra (och första) sjua var en 728 och det är dags att gå upp i antal cylindrar....
Har blivit väldigt glad i motorn då vi haft en 750 xDrive i familjen. Det verkar dessutom som om de flesta exemplar är rikligt utrustade. Visst är den törstig men det vägs upp i min värld (jag ska inte köra så mycket) av saker som ljud och känsla...

Vad är typfelen på 750? Läste någonstans att det var BMWs mest felfria bil to date men något skit måste där väl nästan vara...

Jag föredrar absolut att inte behöva hämta en själv i Tyskland, och är beredd att betala en mark-up för detta. Vad tror panelen om denna, någon som provkört eller tittat på den?
Länk

Förstår av sökningar på forumet att F01 inte är det vanligaste här men är väldigt tacksam för experternas input!

Rgds /Markus
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ja den såg ju väldigt fin ut
Den ska tydligen vara "chromeline" från fabrik enl.BMWarchive Länk så någon har gått lös och bytt lister...

Rgds /Markus
WA
2.343
WAN
aj aj då usch
WA
2.343
WAN
De blev lite fel med länken .750 f01 finns med under provkörningar för kännedom
Tack WAN, den hade jag missat!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Är ju en våldsamt trevlig bil att köra runt i en 750 :-) Har haft min f02:a i snart ett år och är lika nöjd varje gång jag tar en tur.

Tycker den du länkade till såg lite märklig ut när man "nedlackat" var väl termen på nittiotalet ;-) allt krom. Jag har shadowline på min men njurarna och listerna fram och bak är fortfarande kromade samt taklisterna (endast på långa versioner) och det tycker jag ser elegant ut. Inget krom ser lite för tungt ut i min smak så det är ju aningen subjektivt.

Strul jag haft är att ibland så fungerar inte CA fullt ut, dvs det fungerar inte alltid att bara låsa upp eller låsa med handen/fingret som tänkt men tror det beror på fukt och kalla fingrar mer än på den faktiska funktionen.

Min drar ca 1l olja per 250 - 300 mil men det ska tydligen vara normalt enligt BMW och den verkstad som servat henne sen ny. Tänker inte så mycket på det utan har en liter olja i skuffen som jag pytsar när det plingar i datorn. Köp bra olja billigt från Tyskland så gör det inte så mycket.

Min drar i sig i runda slänger 1,5 liter så här på vintern när jag kör korta sträckor och en del i stan. I somras klarade jag mig på ganska exakt 1l/mil när vi åkte hem från Sälen och då var vi fyra med full packning och en snitthastighet på runt 95km/h så det får man anse som acceptabelt.

Det enda allvarliga som hänt mig var att kompressorn till luftfjädringen bak sa upp sig med påföljden att bilen fick bogseras till verkstaden för byte. En nota på 12 tusen med lite rabatter avräknade. Hur man konditionstestar en sådan innan köp vet jag inte och det verkar vara ett ganska vanligt fel på 5-serien som har samma kompressor. Verkar inte finnas något magiskt miltal utan alla möjliga verkar förekomma enligt vad jag läst mig till.

Lycka till med letandet och när du väl köpt dig en så mycket nöje :-D

Niklas

Fransosen
Tack för utförlig feedback Niklas, luftfjädringsproblem känns det som om man kan leva med. Hört detsamma om MBs dito (CLS, E, S etc.)

Bra att veta med oljan, men det är trots allt en miljonbil framtagen att köras av - och transportera - tyska dirrar med miljonlöner. (i Euro)

Jag är i övrigt helt med dig, föredrar shadowline ex. frontspoiler, njurar och baklucka, (så som du beskriver) så om detta exemplar skulle vara aktuellt så får jag undersöka möjligheten att återställa detta. Njurar verkar inte så dyrt så det är väl listerna isåfall som kan vara bekymmer.

Ska titta på den nästa vecka, den har stått länge så förhoppningsvis finns den kvar.
Kom upp en 750 till på nätet nyss! Vet ej om det är intressant med Active Hybrid vad nu det innebär.

Länk!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tror nu inte att det är någon direkt rusning efter stora bilar med "törstiga" V8:or nu förtiden :-) så den lär nog finnas kvar nästa vecka....

Ang oljan igen så verkar det vara så att många av BMW motorer drar "en del" olja vilket ska vara helt i sin ordning enligt BMW?! Vad det beror på kan jag inte säga men det verkar vara legio att så är fallet. Har läst en hel del forum från USA där många klagar men verkstaden säger att det ligger inom de av BMW specificerade toleranserna.

Beror nog även på vilken körprofil man har, misstänker att många kallstarter, eller starter öht, drar mer än långkörning men har inget belägg för detta eg.

Tänk även på att bilen drar en massa ström så om du vet med dig att du kommer att köra mycket korta sträckor så kan det vara bra att införskaffa en CTEK-laddare om du inte redan har en och vara beredd på att ladda med jämna mellanrum. Ett bra tell tale att det är dags är när innerbelysningen slocknar direkt efter att du öppnat en dörr. Den säger iofs själv till när det är på tok för lite men varför vänta...

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jag planerar också F01/02 inköp framåt sommaren, har varit och provkört både 750 och 740 (bensin så klart) och måste säga att 740in är nog mitt förstahandsval. Absolut tillräckligt med kraft i turbosexan, klart bättre över hela registret än min gamla 740 V8. Upplevde inte 750in som speciellt mycket starkare och så är den tyvärr lite råare i gången än den silkeslena sexan.

En grej som jag tycker är ett måste är Activlenkung, 4-hjulsstyrning, får den stora bilen att kännas riktigt smidig.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

OBS! För att förtydliga! Jag menar inte att 750in är en dålig motor/bil, bara att jag föredrar 740in,.
Men när man som jag har krav på övrig utrustning färger osv så får motorn bli det det blir.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
4ws är "standard" på alla f01. Aktiv styrning har jag på min. Kanonbra tillbehör.
WA
2.343
WAN
Är det standard är du säker?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Aktiv integralstyrning, kod 2VH, var inte standard (inte på svensksålda i alla fall), kostade 19.500 extra 2012.
Bilen jag länkade överst har enligt BMWarchive.org: S2VHA "Integral-Aktivlenkung" under extrautrustning (Sonderausstattung). Emerllertid så hävdar BMW Sydafrikas hemsida att det är standard på 750i/iL samt 760i/iL.

Jag vet inte om någon blev så mycket visare...
I vilket fall så verkar den inte gå att kombinera med xDrive, och jag vet vad jag helst väljer: 4WS

Tor, intressant input om motoralternativ. Jag hade en sexa i min E38 och nu känner jag att V8 är ett måste, men utrustningen lär avgöra...

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
4ws=bakhjulen styr med eller emot framhjulen beroende på hastigheten. Det är standard på f01

Aktiv styrning=variabel utväxling på styrningen , alltså framhjulen. Detta är extrautrusning
Länk

Integral-Aktivlenkung = 4WS enligt klippet ovan, publicerat av BMW Deutschland

/Markus
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ok, jag ger mig. Najs att jag har det på min vagn:-)
WA
2.343
WAN
De får vi kolla
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

4 ws är INTE standard på F01 eller F02. Har kört båda varianterna.

Ser dock att jag benämnt det fel, skall vara Integral-Activlenkung! :)

Osäker, men TROR att 4ws är std på 760in.

Personligen väljer jag 4ws alla dar i veckan före X-drive, men jag är född och uppväxt med RWD och kommer fortsätta i det spåret.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.