AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.166

Olja till servo/nivåreglering E38 750iL - 1995?

Tjena!

Har fått läkage på ett returrör till nivåregleringen på min 750iL. Enl "allt&alla" så ska min bil ha grön CHF-11s servo olja MEN min är röd vanlig ATF. Har inget kvitto från tidigare ägare att nått skulle vara bytt.

Ska man byta oljan nu när jag ändå ska byta röret eller är "skadan" redan skedd? Jag har inga missljud eller liknande i servosystemet.

Finns det nån tysk/engelsk sida som säljer färdiga rör eller ska man sponsra den lokala BMW åf?
/Martin
Hej,
Nästan säkert gäller CHF11S. Står behållaren eller locket. Oljan finns på Biltema.

Jag bytte själv mina rostiga rör på min tidigare -95:a mot koppar-dito, från ca under förarsätet och bakåt. MEN åtminstone två, kanske tre -minns inte längre, av de synnerligen krokiga rören närmast nivåregleringsventilen köpte jag på BMW. Tror f ö att de kanske var skarvade med gummislang. Hur som helst, de blev för svåra för mig att knöla till på egen hand.

Var också beredd på en del fastrostade skarvar.

/Lennart
Yes, står CHF11S både på locket och i instruktionsboken. Men det förändrar tyvärr inte att nån har bytt till ATF. Om jag "tömmer" systemet via den trasiga returledningen och fyller på med rätt olja, räcker det eller systemet bör tömmas på annat vis?

Nån som vet hur många liter som går åt? 3L?

/Martin
Lenwib

Köpte du vanligt 3/8" bromsrör?

/Martin
Hej igen,

Mitt rör gav upp under körning. Jag märkte inget, förrän jag skulle göra en skarp sväng. Då hade servon försvunnit! Lätt chockad tog jag mig i mål och konstaterade att hela bakstammen var oljedimmad. Systemet var alltså - i det närmaste - tomt, men jag tror att det fortfarande dolde sig rätt mycket i de båda tryckreservoarer som finns i anslutning till stötdämparna.
Jag vill minnas att jag köpte tre liter olja men att bara två gick åt för att fylla systemet igen. Just med tanke på nämnda reservoarer, vet jag inte hur du skall bära dig åt för att fylla systemet med "ren" CHF11S. Men det blir väl till att göra som med växellådorna, byta i omgångar och få en successiv utspädning av ATF-oljan.

Vad gäller rör, var det normala koppar 3/16" (du skrev väl fel?)
Länk

Skarvas lämpligen in i originalsystemet med
Länk

/Lennart
Tack för svar.

Ja såklart skulle det vara 3/16" :)

Jag tänkte nog inte köra på nödlösningen att kapa och laga utan jag köper nya rör med nipplar. Men bra att veta att det finns andra lösningar till framtida bekymmer.

Jag hann bara starta bettan, gå in och hämta mobilen som var glömd oc när jag kom ut såg jag att det stod en stråle med olja precis vid vänster bakhjul. Så det sitter rätt så bra till det mest akuta röret. Har ju inte kunnat köra med bilen så jag förlora bara 2-3 deciliter olja.

/Martin
me
161
merza
750ia-95
Hade också ett rostigt rör så det läckte ut olja.
Fyllde på olja idag men tycker den ser låg ut bak,något mer man ska göra än
fylla behållaren.
Hej,

Jag gjorde inget annat än att laga systemet och fylla på olja. Jag vill minnas, att det sitter en luftningsnippel på reglerventilen vid bakaxeln, men när jag öppnade den (eller eventuellt lättade på en rörnippel), kom det olja direkt. Inget behov av luftning i mitt fall, alltså. Oljan cirkulerar ju hela tiden från servopumpen till reglerventilen och sen tillbaka igen, så det kan inte finnas samma behov av luftning som i t ex bromsledningar.

Om bakvagnen på din bil ser lägre ut nu än före läckaget (om du tänkte på det då), vet jag inte vad som skulle kunna vara orsaken. Men om bakvagnen verkligen är för låg, finns det en möjlighet att justera höjden via reglerventilens hävarm.

/Lennart
Jag hade läck på ett returrör plus att jag inte körde mer än 20 meter innan jag upptäckte det så min bil hann aldrig sjunka ihop. Jag bytte röret och behövde inte lufta.

Lyssna på Lenwib han verkar ha koll :)

/Martin
me
161
merza
750ia-95
Tack för info får kolla det.
//Göran
När jag nu blev beskylld för att ha koll, blev jag snabbt tvungen att försöka skaffa mig det... ;-)
Sålunda har jag läst på i TIS. Och blivit lite klokare.
Den förmodade luftningsskruven på reglerventilen är i själva verket en tryckavlastningsventil. Den behövde ju inte vi, som redan hade jämnat ut trycket på annat sätt. Genom sönderrostade ledningar, alltså.

TIS säger vidare, att tryckreservoarerna släpper sitt tryck efter två minuter, om man lyfter bilen så att bakaxeln med hjul hänger fritt. Som jag förstår det, backar då oljan från reservoarerna ut mot reglerventilen och vidare mot servobehållaren, varvid all eventuell luft i ledningen trycks bort.

Servosystemet luftas genom att svänga framhjulen till stopp, höger och vänster, två gånger. Om "merza" har råkat tömma hela systemet, alltså.

Bakvagnens nivå, om den nu måste justeras, skall ställas in med 200 kg last i bagaget.

/Lennart
me
161
merza
750ia-95
Får testa lyfta i baken å se om det kan hjälpa.
När vi bytte längsgående rör såg jag att dom på tvären och till reservoaren också va rostiga, så jag tänkte spruta olja på dom i väntan på byte lite senare.Och då pilla jag lite vid reservoaren å så sprang det läck även där. Och bra tryck det spruta rejält tills den blev tom.
Efter denna operation slog jag på ca 2,5 liter. Vet inte vad hela systemet rymmer.
Men tack för info Lennart.

//Göran
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Ett av rören som går från fronten till reglerventilen och sen tillbaka har rostat sönder så nu har jag all olja på garagegolvet under vänster bakhjul :)

Det är ca en decimeter bakom stötdämparen där rören viker av inåt mot reglerventilen. Hur har ni burit er åt när ni bytt?

Jag skulle behöva ta bort innerskärmen men det går inte utan att lossa oljeröret till stötdämparen och det är inte möjligt utan att ha sönder det. Kan det hjälpa att ta bort stötfångaren eller sänka ner bakre ljuddämparen?

Hittar inte rören på realoem heller.

/wmt
Hej,

Längst ned på denna sida hittar du nivåreglering, lite olika bilder med bl a rören:

Länk

(Obs! Jag chansade lite, när jag valde bil. Antagligen rätt - inte mycket ändrades i detta system över åren - men kolla för säkerhets skull.)

Som jag minns det, behöver man bara lossa innerskärmens innerkant (om ens det?). Rören följer innerkantens rundning och är fästa på ett par ställen.

Alldeles efter det att de viker av in mot reglerventilen är de skarvade. Jag minns inte om det var mot slang eller rör, men det är den typ av skarv, där hållaren från karossen sitter mitt i.

Jag tror att jag sågade sönder skarvarna - att skruva gammal rost gick naturligtvis inte - så att fästena förblev intakta. Det ena var lätt att fixa, det andra, det översta, närmast karossplåten, verkade till att börja med omöjligt. Men med ett bågfilsblad - det finns hållare - och tålamod knäckte jag den också.

Jag kommer inte ihåg att jag sänkte avgaset eller tog bort stötfångaren (det senare hjälper nog inte alls här).

Däremot minns jag tydligt att jag av någon anledning var tvungen att lossa oljerören på stötdämparna. Rengöring, rostlösare och tålamod gäller.

Som jag minns det, blev jag också tvungen att lossa tryckreservoarerna. Undrar om inte någon till-ledning till dem måste lossas. Men kanske var jag bara onödigt grundlig - när nu systemet skulle fixas, ville jag inte lämna några svaga punkter efter mig. Men jag tror faktiskt att jag var tvungen.

Ganska mycket bök, alltså, men egentligen bara tålamodskrävande.

/Lennart

wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Hej,

var på BMW idag och då hittade vi delarna på bilden för fronten, så det är beställt.

Det går ju att vika ut innerskärmen lite längst ner om man lossar den, men det känns ändå väldigt trångt, både att få dit rören och de ska ju också tryckas fast i fästen.

Skarvarna måste jag också såga av, tur man är envis.

Rören till stötdämparna och hållaren som ABS skarven sitter i är det enda (tror jag) som hindrar borttagande av innerskärmen, men hållaren ser ut att vara skruvad inifrån bilen, hur kommer man åt det tro?

Tryckreservoaren, är det inte den som stötdämparen är kopplad till? Och sitter isf innanför innerskärmen, hur kom du åt den?

/wmt
Hej,

Eftersom du säger att tryckreservoarerna sitter innanför innerskärmarna, mindes jag fel. Jag måste alltså ha tagit bort den. Mitt projekt var för fyra-fem år sedan och på den tiden dokumenterade jag inte, vilket ju är synd, när jag nu skulle ha kunnat ge lite handfastare tips.

ABS-skarven (du menar den lilla "lådan" som håller skarven?) minns jag inte som något särskilt problem. Om den alls behöver lossas, borde det alltså vara enkelt.

Den vänstra reservoaren, kanske båda, men särskilt den vänstra i mitt fall hade starkt fastrostade skruvar som möter fastsvetsade muttrar. Jag drog oförsiktigt av den ena skruven och fick en massa trångt merjobb. Återigen osäkert minne, men jag tror att det med bågfilsbladet går att såga av skruvarnas utstickande del bakom muttrarna, så att du slipper försöka gänga ut mer rostad skruv än nödvändigt. Och så rostlösare, tid och tålamod. :)

/Lennart

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.