AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.651

Får ni in avgaser i kupen vid låg fart (X5 4.0D 2010)?

Hej,

Har lagt märke till att det ofta kommer avgaslukt i kupen när jag saktar in o kör långsamt 10-30 km/h efter att ha kört i normal landsvägsfart. Någon som har märkt samma sak?

Har funderats på om det kan vara en tillsatsvärmare eftersom det luktar lite som en värmare på båtar. Idag tog jag mig tid att öppna huven o titta / lukta när jag kommit hem. Svårt att säga om det läcker någonstans, kände en avvikande lukt på högersida av blocket. Det var även lite svartsmutsigt där vid, ursäkta min otekniska beskrivning, "armen" som rör sig när man ger gas.

Köpte bilen i höstas hos stor BMW handlare i Stuttgart så jag har ju ett års garanti men det är ju lite strul med att lämna in bilen speciellt när vi ska köra till fjällen på lördag

Hälsningar
Lasse T
gu
55
gurkan_
BMW X5 35d xDrive 2008
Hej

Är troligt dieselvärmaren du känner lukten av. Har samma problem med min ibland.
Men bmw:s dieselvärmare går bara vid start någon kilometer och när tempen är uppnått så stannar värmaren.
Så luktar det även fast du kört någon mil så är det nog läckage någon annanstans.
Har hört vissa (väldigt sällsynt) som fått sprickor i grenröret på just x5 08-10 men då låter den också kostigt vid gaspådrag. ett knackande ljud lixom.

Ryker dieselvärmaren onormalt mycket så kan det vara dax att byta brännkammaren och glödstifft. Avgasröret för värmaren sitter under bilen vid förardörren.

mvh
Daniel

Är det dieselvärmare på alla bilar eller är det ett tillval?

LasseT
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Samma sak på vår Vw Transporter på jobbet när man kör dieselvärmaren.
En kompis blev det som beskrivs på sin Fiat strada å där va de en spridare som de läckte diesel från, Så länge bilen rör sej framåt verkar de konstigt om de skulle va från värmaren
Verkar som lukten var ett första tecken på motorhaveriet som inträffade förra veckan på semester i norge :(

Enligt BMW verkstan i Hamar så behöver bägge turbo aggregat + partikel filter bytas... se tråden "Är det omöjligt att använda Europlus i norge?".

Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.