AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.627

Hur frikoppla hjulen på "död" X5a (4.0D 2010)?

Hej,

Inför fjällsemester med för mig ny bil (X5 4.0D 2010) så förbereder jag mig för att kunna starta om batteriet går ner/inte tål kyla. Det står i manualen hur man kopplar in startkablar. Vad göra om bilen står illa till o den behöver rullas/dras ut för att man ska komma till med den "startande" bilen?

P-bromsen lossas vänster bak med ett verktyg men ligger inte vxllådan i P fortfarande? Finns det något sätt att koppla ur den?

Det enda som står i instruktionsboken är att man inte ska bogsera den. Konstigt att det står hur man monterar bogseringsögla krok

Hälsningar
Lasse T

PS köpte bilen hos BMW handlare i Stuttgart så instruktionsboken är den tyska varianten DS
När min brors bil fick driftstopp och hämtades av bärgare så sa de att det inte gick att lossa och vinscha upp den på flaket ändå.... kändes så där....
an
33
angr77
320 Coupé - 02
X5 3.0iA - 05
118d Coupé - 11
Lägg i neutralen på växellådan och lag ur parkeringsbromsen. Sen är det bara dra eller skjuta. Det är helt riktigt att man inte ska ge sig ut och bogsera sin automatväxlade BMW. Växellådan ligger på hela tiden...och käkar upp all växellådsolja om man kör längre sträckor. Men för förflyttningar på 10-15 m Inga problem! Finns någon skrivelse om att man kan koppla ur kardanen..och man verkligen ska släpa bilen flera mil...

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har bara fått det här berättat för mig men om jag minns rätt lyfter man på insatsen framför växelspaken som rymmer mugghållare och lite annat, därunder finns en hylsa och i bakluckan vid verktygssatsen finns ett litet verktyg i orangefärgad plast. Med verktygets hjälp trycker man ner hylsan förbi ett fjädrande motstånd och vrider på den, den går endast åt ett håll och jag minns inte men rent logiskt borde det vara motsols för att lossa den? Då skall lådan hoppa till neutral på en BMW med elektrisk växelväljare.

Som sagt det här är något jag har fått berättat för mig när jag var lite nyfiken och minnet kan mycket väl ha svikit mig angående vilken modell och årsmodell det gäller, men stämmer det på din bil bör du hitta verktyget och hylsan?

//Bjersér
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Efter Alla mina fel och bärgningar av 2010 x5 40d så kan jag informera om att dom tagit bort mekanismen som frigör till neutral som satt i drickahållaren framför växelspaken. Verktygen finns kvar i bakluckan men ingenstans att sätta det. Blev hänvisad av bmw att hasa in under bilen och lossa en plåt och därunder skruva på en bult som skulle frigöra till neutral. Gjorde dock aldrig det då jag hade glömt blåstället hemma den dagen och var sen till jobbet:)

Hoppas svaret hjälper!
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Lessnade på detta problem med att inte nå bilen som skulle kablas igång jag jag köpte såna här: Länk
Skönt med lite längd:)

//RX400h -08
Tack alla som svarat. Fick idag mail svar från BMW sverige som överensstämmer med svaret som Frod gett.

/LasseT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.