|
|
|
|---|---|
|
Hej vänner av kvalité och körglädje :) Jag har tänkt att gå över hela mitt bromssystem på min 850csi nu under vintern. Renovera oken, slangar, belägg, cylindrar och svarva skivorna. Skivor fram är 1000 mil gamla 31,6mm men jag vill ändå gör de släta igen. Bak är lite mer åtgångna pga kärvande ok, så där byter jag nog. Vill ha ett system som håller för hård körning när det behövs. Och jag vill själv utföra bed in processen så det blir rätt gjort. Förre ägare var nog lite för slarvig. Nu till frågorna. Repats till ok fram kostar 1600kr/ok. Men BMW kunde inte säga om det ingick kolvar i det priset. Det är svårt att avgöra på realoem. Om inte så är det snor dyrt. Vet någon var man kan köpa repsats till bättre pris och kanske då utan kolvarna? Har letat som en tok utan resultat. Har någon här erfarenhet av att svarva SHW alu/stål skivor med gott resultat? Byte bromsvätska är inte så svårt men finns det något sätt att få bytt den olja som finns i ABS och ASC+T enheterna utan tillgång till DIS? Jag vill ha ny olja i hela systemet nu när jag gör vid allt. Var finner jag repsats för bromsförstärkaren? Tänkte gå över den med när jag håller på. Jag funderar på att montera stålomspunna slangar men vet inte vilka som kan rekommenderas. Och om det är lönt förutom bling faktorn, jag gillar broms som är lite styvare. Bromsbelägg har jag tänkt EBC Redstuff runt om. Frågan är om någon här har kört/kör med den senaste keramiska utgåvan av dess belägg på just SHW skivorna. Och hur det funkar, tar skivorna stryk mm? OBS jag kör omväxlande hårt, kommer inte att köra mer än 3-4 varv på bana/år för skoj skull. Med vänlig hälsning, /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! | |
|
Stålomspunna slangar kan ge lite bättre bromskänsla, tror jag. Men trots varningar köpte jag red stuff till en liten lätt Maserati Biturbo, otroligt missnöjd beläggen gick varm och beläggen eroderade. Bytte sedan till original ATE belägg,då fick jag bromsar som höll för lite hårdare körning. Men mitt bästa tips är att ta kontakt med Pean racing, han kan bromsar!! På 850:an kör jag med Carbotech belägg fram och något annat bak allt från Pean. Mycket nöjd! /Göran |
|
|
Tack för dit svar Göran, ska hörs med Pean racing. Hittade igår en brittisk webbshop på eBay, Big Red, Länk Där verkar det finnas både repsats och lösa kolvar att köpa till bra mycket bättre pris. Någon här som handlat av Big Red och om de är pålitliga? /F1 |
|
|
Hej! En liten uppdatering. Jag har spenderat några veckor med att ta isär bromsok och gå igenom slitage. Bak var det inga problem att få ut kolven och den var oskadad. Fram var mer av ett gissel. Jag använde tryckluft och en träkloss som stopp. I båda oken hände samma sak, att övre yttre lilla kolven kom direkt, sen nedre yttre. Och sen fick jag trycka rätt hårt med luft innan de inre kolvarna släppte med en smäll. Trotts att det inte var tillstymmelse till rost i någon cylinder eller kolv så satt de inre som sten. En tidigare inspektion av beläggen visade att de inre (båda sidor) var slitna mer. Där fans också mer avsättningar på insidan av skivan. Misstänker att det har varit upphovet till vibrationer och den dåliga verkan som jag känt när man pressat bilen lite extra. Jag har samtidigt letat delar så som belägg, monteringssats, reparations kit värmesköldar mm. Ringde enligt rekommendation till Pean men de meddelade igår att de inte kan få fram belägg till ATE 4-kolvs ok för 850csi eller M5 E34 -95. Och det är nog inte så konstigt. Men en stor dagens ros till Daniel på Pean för kanon service och hjälpsamhet trots nederlaget. Kan klart rekomendera andra att prata med dem. Jag har letet monteringssats för klossarna på alla tänkbara reservdels handlare. BMW tar hutlösa 875kr för en sats, så jag ville ju hitta billigare på stan. Men här kommer det knasiga. Alla andra så som AD, Cardic, mekonomen, Pean, schmideman m.fl. använder autobas och andra gemensamma bildelsbaser. Alla verka ange att 850csi och M5 Europa modell har Brembo ok fram eller ate enkolvs glid ok. Samma som sitter på USA modellerna. Jag började söka efter om det finns andra bilar med samma ate ok men det är lönlöst. Närmast var Mercedes S klass men det är samma sats som till 750 e32 om jag inte såg fel. Så det går m.a.o inte få tag i en eftermarknads monterings sats. Lika så skapar det problem att få fram klossar från flera stora märken o leverantörer som pagid, ferodo, carbotech m.fl. Men ett undantag i reservdels djungeln finns! EBC har koll på beläggen för CSI o M5. De har i gröna, röda, o gula. Men nu är frågan om man ska satsa på original semi metalliska eller EBC röda keramiska eller gula raceing semi metalliska. Har läst lika många god som dåliga recensioner om EBC. Bromsdammet skiter jag i men jag avskyr när belägg sliter fåror i skivorna som original kan göra, eller släpper metallspån som bränner fast i fälgarna som vissa beskrivit om raceing belägg. Så jag skulle uppskatta om någon här har använt röda eller gula EBC belägg som är tillverkade efter 2010 och kan ge en klarsynt objektiv beskrivning av sina erfarenheter. Jag ska till att beställa repsats från Big Red. Men nu när det varit så struligt hos etablerade handlare så verkar det finnas risk att även de har fel i sina baser. Så om någon har handlat av dem och kan berätta om det så vore jag tacksam. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Tog ett tag innan jag upptäckte att det var en CSI du talar om men levererades dessa med 2-kolvsok original? Kan ha missat nåt där! Om du nu har 31 cm skivorna (autobahn paketet) så borde det annars gå att klämma in de 4-kolvs oken från e-32 750,riktigt bra bromsar på en tung vagn.Finns ju en del på skroten att att hitta till vettiga pengar men förstår din tanke på original,själv ser jag det som en "förbättring" på en redan bra konstruktion- Mvh Dic |
|
|
Hej Dic Jag vill inte säga att du missat nått. Men jag misstänker att du läst min beskrivning av tjockleken på skivorna 31,6 mm som att det var 31cm stora skivor. 850csi levererades i Europa med ate 4 kolvs ok och 345x32 mm composite skivor fram. Samma bromsar som senare kom att monteras på M5 E34 från mitten av -94 och framåt. Oken är samma som till 750 E32 (iallafall om man jämför renoverings satsen) men om fästet mot spindeln är samma låter jag vara osagt. Det som är konstigt är att E32an har mindre skivor 324x30mm vilket gör att det borde var ett smalare belägg. Annars hamnar en del av det utanför skivan. Det är just detta som förbryllar mig. T.ex. Monteringssats till 750 är inte samma som 850csi. Trots att oken är tydligen av samma utformning. Men hos vissa handlare så är det samma belägg till båda. Men hos andra handlare så tillhandahålls det ett mindre till 750. 850csi/M5 belägg 99x83x18,5 750 E32 belägg 99x74x20 En teori är att vissa leverantörer tillhandahåller en o samma bakplatta men med en smalare slit yta. Andra kanske då väljer en smalare bakplatta men med en annan monteringssats som kompenserar detta. Så om nån vet o kan mäta sina på 750 så vore det intressant att klargöra detta? Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Hej Går du in på typ real OEM och tittar på CSI o 750 så är deras reservdeln nr olika, har för mig att 750 ok är något mindre än CSI'ns. |
|
|
Jo det har jag noterat att de har olika nr, men det är samma kolvar i båda oken 40 och 44 mm. Sen kan det vara så att det ena oket är mindre/smalare eller annat mått på fästet.MEn av de bilder jag hittat på nätet ser de näst intill identiska ut bortset från gravyren på utsidan, BMW eller ///M. Men då är det nog så att många eftermarknads leverantörer tillhandahåller fel belägg till båda. Och det är just det som gör det så frustrerande när man ska ha tag i grejor. Jag gjorde en liten test o kollade på vilka fler bilar som hade dessa ok, bl.a. Mercedes S klas -91 till -98. Men då fick man fram den lilla klossen som även används till 750 enligt vissa leverantörer. Hur som så överväger jag att testa EBC då de verkar har rätt till CSI men fel för 750. Men först ska jag köra lite test på befinliga OEM o se om det blivit bättre sen jag renoverat oken. Hälsning /F1 |
|
|
Va som fan! Alltid kul att lära sig något nytt dessutom hade jag inte en susning om att CSI och M5 delade grejor. Hamnade själv en kort period i "bromsoksträsket" då jag skulle byta på min Alpina,originalklossar kostade fantastiskt mycket pengar men fick då höra att min B 6:a har samma ok som Merca 190 Cossworth.Finns på mekonomen för 10 ggr mindre pengar. Lycka till med renoveringen! Dic |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.