|
|
|
|---|---|
|
Kylarvätskan försvinner utan att jag ser vart det läcker. Det försvinner fortare och fortare. 0,5l på 3mil. Motorn går hur jämnt som helst och det finns ingen kylarvätska i oljan och tvärtom. Någon som har något tips? | |
|
En idé - baserat på erfarenhet från eegen 728 och bekants 740 (båda årsmodell 99) - är att leta kring vattenpumpen. Min 728 läckte först kylarvätska, sen gick hela pumpen sönder, varpå det stod ett stort rökmoln ur motorn. Det såg turligt nog dyrare ut än vad det var, några tusenlappar på den lokala BMW-verkstaden senare så rullade bilen igen. |
|
|
Hej, Har (fortfarande) på min bil ett då svårfunnet läckage i bakre delen av motorn. Kylarvätskan läcker bara ut en liten stund efter körning, när cirkulationen upphör och trycket i systemet byggs upp av eftervärmen. Innan jag äntligen hittade läckaget, låg jag under bilen och spanade hur många gånger som helst. Vätskan droppade ner längs motorns framsida, vilket ju lite pekade på vattenpumpen. Inte helt klart, men eftersom jag också kände lite glapp i den, bytte jag ut den. En inte helt arbetsfri övning, men M73 är kanske särskilt bökig när det gäller den operationen. Tyvärr blev det inte tätt. Istället har jag kommit fram till, att det är i den andra änden av det rör, som löper från VP och bakåt. Detaljerna 4) och 5) i länken. Länk Läckaget var verkligen svårt att hitta, för kylarvätskan letade sig ner på "fel" ställen. Och samtidigt som jag kunde köra hundra mil i ett sträck utan problem, räcker det med några korta körningar för att nivåvarningen skall donga vid kallstart. /Lennart |
|
|
Jag kikade på vattenpumpen och på röret som går bakåt under insuget till förgreningsröret men jag ser inga spår efter läckage. Kylare, gavlar och slangar har jag kollat men hittar inget. |
|
| Kollat expansionstanken? Har för mig att genomförningen för nivåsensorn i botten på tanken är en vanlig strulfaktor på E38-740. Har bytt en själv som läckte för några år sedan. | |
|
Jag ska skaffa en inspektionsspegel imorgon och ta en titt. |
|
|
Ett mycket vanligt fel är att locket under insuget börjar läcka, på engelska kallad "valley pan" Länk |
|
|
Mycket intressant. Det känns som att det är ganska stor chans att det är där det läcker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.