AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
601

Navigator språk

ch
212
chris
330 coupé -02
Ligger "rösten" på skivan?
finns det åäö på svenska skivan.
Jag har aldrig pillat på någon navigator innan.Men jag ska ha en på nästa kärra.
Hur pass detaljerat är sverige cd:n.
Ska man välja europa cd:n istället
Tacksam för lite info så man kan sova om nätterna.
Ma
30
Martin_J
528i -97
Hej,

För Mk I och II ligger rösten inte i skivan. Jag vet inte vad som gäller för MK III. Rösterna är inte riktiga röster som är inspelade utan istället sker 'pratet' via röstsyntes. Inte för upphetsande alltså. Det finns åäö på CD-skivan. Dock kan du inte skriva in tecknen åäö när du fyller i en adress, Göteborg skrivs som Goteborg. Systemet fyller också självt i ortsnamnet om det inte finns mer än ett alternativ. Säg att du vill till Göteborg, du skriver då in 'Goteb', ponera att det inte finns någon annan stad än Göteborg som har ett 'o' efter 'b'. Då fyller datorn själv i 'o' och det blir Gotebo... Sverige-skivan är ju inget under av precision direkt. BMW skyller i från sig så mycket så man undrar om de har tid att andas... Beroende på vart du bor och vart du brukar åka kommer du märka hur väl det fungerar. I stort så fungerar systemet bra. Andra gånger visar det åt *** fel. Vi pratar inga små felvisningar. Hamnade en gång i ett grustag när jag skulle till ett köpcenter. Älskar dock navigationen. Om du har några mer frågor är du välkommen att skicka mail till martin.jarstal@swipnet.se

-Martin
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Martin har besvarat de mesta tekniska detaljerna utförligt så jag nöjer mig med skivorna. Jag har CD:n för Sverige/Danmark vilket jag tror är det alternativ du har om du vill få med Sverige. Dessutom har jag en CD över i stort sett resten av Europa. Det gäller ju att begränsa sig då de kostar en slant,,och relativt täta uppdateringar rekommenderas då det händer lite i vägnätet vilket kan leda till makalösa felåkningar. Kartorna är mycket detaljerade och det funkar i stort sett utmärkt, kan vara lite trickigt att välja rätt alternativ ibland, snabbast väg, main road mm. Har i och för sig ett rätt taskigt lokalsinne och kör relativt mycket till ställen jag inte känner till men jag anser att man knappt klarar sig utan navin om man en gång vant sig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.